Nabíjení aut přímo ze silnice? Brzy už realita!

Nebylo by to pro řidiče příjemné? Žádné zajíždění k benzinovým stanicím nebo dokonce čekání u nich. Pohonná energie by se čerpala přímo z vozovky. S něčím takovým jsme se dosud mohli setkat jen ve sci-fi.

Ale v Jižní Koreji už vznikají plány, jak tuto myšlenku uvést do praxe.Nebylo by to pro řidiče příjemné? Žádné zajíždění k benzinovým stanicím nebo dokonce čekání u nich. Pohonná energie by se čerpala přímo z vozovky. S něčím takovým jsme se dosud mohli setkat jen ve sci-fi.</p><p> Ale v Jižní Koreji už vznikají plány, jak tuto myšlenku uvést do praxe.

Vůz, který se dobíjí přímo ze silnice, nemůže být jen tak obyčejný. V plánech se počítá s elektromobily, což je dobrá zpráva hned z několika důvodů. Ropy je čím dál méně a navíc se její ložiska většinou nacházejí v politicky nestabilních oblastech (Střední východ, Venezuela, Rusko).

Pokud nechce být západní svět na těchto regionech příliš závislý, musí hledat cesty, jak ropu aspoň částečně nahradit. Navíc jsou elektromobily k životnímu prostředí podstatně šetrnější než standardní vozidla.

Nejdřív golfové vozítko

Jihokorejští experti už možnosti dobíjení elektromobilů přímo ze silnice experimentálně zkoumají. Do speciálně postavené silnice jsou zabudovávány nabíjecí pruhy. Vědci z Korejského pokrokového institutu vědy a techniky (KAIST) v Tedžonu si pro své pokusy nejdříve vybrali elektrické vozítko, jaké se používá na golfových hřištích.

V dalších fázích výzkumu pak přijde na řadu i automobil a posléze i autobus.Korejci předpokládají, že by tyto pruhy byly široké mezi 20 a 90 centimetry. Jejich délka by se pak protáhla do řádu stovek metrů.

Aby vozidla mohla energii ze silnice čerpat, budou vybavená senzorově řízeným magnetickým zařízením, které se umístí na podvozek. Energie bude nasávána pomocí indukce. Nebude nutné, aby se zařízení vozovky jakýmkoliv způsobem dotýkalo.

Stačí 10 % vozovek

Korejští inženýři chystají brzké testy i v normálním provozu. Ještě letos by měl být sysrém vyzkoušen v soulské hromadné dopravě. První experimenty ukázaly, že pokud by se takový systém rozšířil, elektromobilům by se mohla zmenšit baterie, a přitom by měly vyšší dojezd.

Není bez zajímavosti, že jihokorejské automobilky evidentně hledí kupředu a na systému spolupracují. Podle korejských výzkumníků není nutné nabíjecí pruhy zabudovávat do všech silnic. Údajně k vyhovujícímu provozu stačí, aby jimi byla vybavena pouhá desetina vozovek.

Jeden kilometr takto vybavené silnice vyjde v přepočtu na 6,4 milionu korun, což je směšná cena, srovnáme-li ji s tím, že kilometr dálnice v České republice vyjde průměrně na 400 milionů korun.

Dlouhá historie elektromobilů

Elektromobily mají téměř dvousetletou historii. Již v roce 1835 nizozemský profesor Sibrandus Stratingh navrhl malý elektromobil, který později postavil jeho asistent Christopher Becker. První silniční vozidlo, které v soutěži prokazatelně překonalo rychlost 100 km/h, byl elektromobil Belgičana Camilla Jenatzyho.

Stalo se tak v roce 1899. Elektromobily se zaobíral i český věrozvěst elektrické energie František Křižík. Svůj první vůz na elektrický pohon postavil v roce 1895. Koncem 20. století ještě zdaleka nebylo jasné, zda se více rozšíří elektromobily nebo vozy se spalovacím motorem.

Ale když Henry Ford zavedl pásovou výrobu svého modelu T, byla elektřina v automobilovém průmyslu odsunuta na druhou kolej. Až ropné šoky vrátily elektromobily do širšího podvědomí, ovšem ztracené pozice vybojovávají jen ztuha.

Například Fiat se elektromobily zabývá od roku 1975, Renault od roku 1980. Společnost General Motors pak před několika lety vyvinula elektromobil, který se již dokázal vyrovnat běžným vozidlům se spalovacími motory.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Toyota vyrábí v Austrálii zelený vodík

Toyota vyrábí v Austrálii zelený...

Toyota otevřela v australském státě Victoria první komerční podnik na...
Toyota vyvinula chladírenský vůz pro přepravu vakcín. Je to Land Cruiser

Toyota vyvinula chladírenský vůz...

Automobilka Toyota vyvinula chladírenské vozidlo pro bezpečnou...
Bidenův boj za ekologii: Prezident chce sestavit státní vozový park převážně z elektromobilů

Bidenův boj za ekologii: Prezident chce...

Po značně kontroverzních rozhodnutích v oblasti sportu či armády přichází...
Čeští vysokoškoláci jezdí na placenou praxi do Bentley, Audi a Porsche

Čeští vysokoškoláci jezdí na...

ŠKODA AUTO Vysoká škola je v naší novodobé historii jediná škola...
Siemens představil ultra výkonnou dobíjecí stanici

Siemens představil ultra výkonnou...

Společnost Siemens Smart Infrastructure představila novou ultra výkonnou dobíjecí...
Budoucnost Cadillacu: Bude se létat a jezdit bez řidiče

Budoucnost Cadillacu: Bude se...

„Obyčejnému“ luxusu zvoní umíráček. Americká automobilka...
Jak se u nás testují Chytré silnice?

Jak se u nás testují Chytré...

O překážce na silnici víte dřív, než ji uvidíte. Krátce před úsekem,...
Když si auta povídají a varují před kolizí…

Když si auta povídají a varují před...

Už teď učí Češi auta „povídat“ na vybraných úsecích českých dálnic,...
Nový Hyundai Ioniq plug-in hybrid: Tankujte emoce

Nový Hyundai Ioniq plug-in...

Buď slyšíte motor o trochu větší než je lidský mozek, nebo neslyšíte...
Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Česko finalizuje unikátní...

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Největší loupeže na světě: Kolik bylo ukradeno?

Největší loupeže na světě: Kolik...

Zatímco při největší loupeži v historii České republiky si František...
Vrcholí tření největšího hejna bolenů dravých v republice

Vrcholí tření největšího hejna...

Zajímavý přírodní jev je možné pozorovat v těchto dnech na vodárenské nádrži...
Krevních dárců je málo

Krevních dárců je málo

V dnešní době se mnoho nemocnic po celé ČR, ale i v Evropě, potýká s tím,...
Nejbláznivější houpačky světa: Kolik metrů nad propastí?

Nejbláznivější houpačky světa:...

Pokud jste milovníci adrenalinu a cestování, zavzpomínejte s námi...
Jezte ve správný čas

Jezte ve správný čas

Každý si jednou za život položí otázku, jak má správně jíst, jak si...
Kyselé oceány

Kyselé oceány

Změny klimatu a s nimi spojené oteplování planety Země přináší mnoho...
Rakouský císař dovolil češtinu vyučovat na univerzitě

Rakouský císař dovolil češtinu...

Císař Leopold II. si na rozdíl od svého staršího bratra Josefa II. neodpustí...
V ČR žije přes milion diabetiků

V ČR žije přes milion diabetiků

Diabetes mellitus neboli cukrovka – nemoc, již nelze vidět a která...
Palác Alhambra: úchvatné sídlo maurských králů

Palác Alhambra: úchvatné sídlo...

Středověký komplex paláců a pevností maurských panovníků, nacházející se ve španělské Granadě,...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.