Nabíjení aut přímo ze silnice? Brzy už realita!

Nebylo by to pro řidiče příjemné? Žádné zajíždění k benzinovým stanicím nebo dokonce čekání u nich. Pohonná energie by se čerpala přímo z vozovky. S něčím takovým jsme se dosud mohli setkat jen ve sci-fi.

Ale v Jižní Koreji už vznikají plány, jak tuto myšlenku uvést do praxe.Nebylo by to pro řidiče příjemné? Žádné zajíždění k benzinovým stanicím nebo dokonce čekání u nich. Pohonná energie by se čerpala přímo z vozovky. S něčím takovým jsme se dosud mohli setkat jen ve sci-fi.</p><p> Ale v Jižní Koreji už vznikají plány, jak tuto myšlenku uvést do praxe.

Vůz, který se dobíjí přímo ze silnice, nemůže být jen tak obyčejný. V plánech se počítá s elektromobily, což je dobrá zpráva hned z několika důvodů. Ropy je čím dál méně a navíc se její ložiska většinou nacházejí v politicky nestabilních oblastech (Střední východ, Venezuela, Rusko).

Pokud nechce být západní svět na těchto regionech příliš závislý, musí hledat cesty, jak ropu aspoň částečně nahradit. Navíc jsou elektromobily k životnímu prostředí podstatně šetrnější než standardní vozidla.

Nejdřív golfové vozítko

Jihokorejští experti už možnosti dobíjení elektromobilů přímo ze silnice experimentálně zkoumají. Do speciálně postavené silnice jsou zabudovávány nabíjecí pruhy. Vědci z Korejského pokrokového institutu vědy a techniky (KAIST) v Tedžonu si pro své pokusy nejdříve vybrali elektrické vozítko, jaké se používá na golfových hřištích.

V dalších fázích výzkumu pak přijde na řadu i automobil a posléze i autobus.Korejci předpokládají, že by tyto pruhy byly široké mezi 20 a 90 centimetry. Jejich délka by se pak protáhla do řádu stovek metrů.

Aby vozidla mohla energii ze silnice čerpat, budou vybavená senzorově řízeným magnetickým zařízením, které se umístí na podvozek. Energie bude nasávána pomocí indukce. Nebude nutné, aby se zařízení vozovky jakýmkoliv způsobem dotýkalo.

Stačí 10 % vozovek

Korejští inženýři chystají brzké testy i v normálním provozu. Ještě letos by měl být sysrém vyzkoušen v soulské hromadné dopravě. První experimenty ukázaly, že pokud by se takový systém rozšířil, elektromobilům by se mohla zmenšit baterie, a přitom by měly vyšší dojezd.

Není bez zajímavosti, že jihokorejské automobilky evidentně hledí kupředu a na systému spolupracují. Podle korejských výzkumníků není nutné nabíjecí pruhy zabudovávat do všech silnic. Údajně k vyhovujícímu provozu stačí, aby jimi byla vybavena pouhá desetina vozovek.

Jeden kilometr takto vybavené silnice vyjde v přepočtu na 6,4 milionu korun, což je směšná cena, srovnáme-li ji s tím, že kilometr dálnice v České republice vyjde průměrně na 400 milionů korun.

Dlouhá historie elektromobilů

Elektromobily mají téměř dvousetletou historii. Již v roce 1835 nizozemský profesor Sibrandus Stratingh navrhl malý elektromobil, který později postavil jeho asistent Christopher Becker. První silniční vozidlo, které v soutěži prokazatelně překonalo rychlost 100 km/h, byl elektromobil Belgičana Camilla Jenatzyho.

Stalo se tak v roce 1899. Elektromobily se zaobíral i český věrozvěst elektrické energie František Křižík. Svůj první vůz na elektrický pohon postavil v roce 1895. Koncem 20. století ještě zdaleka nebylo jasné, zda se více rozšíří elektromobily nebo vozy se spalovacím motorem.

Ale když Henry Ford zavedl pásovou výrobu svého modelu T, byla elektřina v automobilovém průmyslu odsunuta na druhou kolej. Až ropné šoky vrátily elektromobily do širšího podvědomí, ovšem ztracené pozice vybojovávají jen ztuha.

Například Fiat se elektromobily zabývá od roku 1975, Renault od roku 1980. Společnost General Motors pak před několika lety vyvinula elektromobil, který se již dokázal vyrovnat běžným vozidlům se spalovacími motory.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Filmová „studená válka“: Rusové se pokusí zastínit Cruisův projekt vlastním vesmírným natáčením

Filmová „studená válka“: Rusové se...

Na oběžné dráze zřejmě vypukne další konkurenční boj mezi dvěma...
Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel ve světě čistoty

Volvo XC60 B5: Elektrizující diesel...

Volvo chce do roku 2025 v porovnání s rokem 2018 snížit uhlíkovou...
Až příliš spoléhala na techniku… Za loňskou nehodu autonomního vozu má pykat jeho „řidička“

Až příliš spoléhala na techniku… Za...

Psal se 18. březen roku 2018, když se na silnici v arizonském městě...
Fotbalová hvězda stane v čele projektu zaměřeného na zrakově postižené

Fotbalová hvězda stane v čele projektu...

Společnost OrCam Technologies, lídr na poli inovací založených na využití...
V Indii byl vynalezen robot na sběr kokosů

V Indii byl vynalezen robot na...

Také státy, od kterých se po technologické stránce neočekávají zázraky,...
Umělá inteligence z Česka pomáhá chytat zločince po celém světě

Umělá inteligence z Česka pomáhá...

Terorista, jenž se chystá nastoupit do letadla, vězeň, který se pod záminkou...
Fishsurfing používá 200 tisíc uživatelů

Fishsurfing používá 200 tisíc...

Galerie fotografií a videí rybářských úlovků, největší databáze soukromých revírů v...
Domácí monitorování srdce s využitím mobilního telefonu

Domácí monitorování srdce s...

Brandýská nemocnice v současné době nabízí svým pacientům možnost domácího monitorování...
Cestování v době koronaviru bude bezpečnější

Cestování v době koronaviru bude...

Česká technologická společnost SmartGuide nabídne Čechům možnost...
Přístroj na úpravu jídelníčku rozpozná Covid-19

Přístroj na úpravu jídelníčku...

Malé zařízení britské společnost DnaNudge mělo původně upravovat...

Nenechte si ujít další zajímavé články

I přes Downův syndrom dokázali plnit svůj sen

I přes Downův syndrom dokázali...

I přes svůj handicap dokázali jít za svým snem a všem...
Skotské bojiště Culloden Moore vyděsilo i slavnou spisovatelku

Skotské bojiště Culloden Moore...

Inverness je nádherné skotské město ležící na řece Ness nedaleko známého...
„Influenceři“ historie: Newton s Ježíšem?

„Influenceři“ historie:...

Největší influenceři nebo také nejvlivnější lidé historie...
Opavští Přemyslovci: Schopní diplomati, vrah a černá ovce

Opavští Přemyslovci: Schopní...

Papež Alexandr IV. uznává v říjnu roku 1260 nemanželské děti českého krále Přemysla...
Jaká zvířata žijí po smrti?

Jaká zvířata žijí po smrti?

Život po smrti zní spíš jako námět na horor. Ve skutečnosti...
Ustřelí si tvář a změní život. Slavný dramatik pak pozvedne Národní divadlo

Ustřelí si tvář a změní život....

„Tak dobrou noc, drahá,“ zamumlá Ladislav Stroupežnický a zabouchne za...
Zrod japonského ekonomického tygra: První železnice vznikla díky britské pomoci

Zrod japonského ekonomického tygra:...

Japonsko zažívá ve 2. polovině 19. století převratné změny. V roce 1869 dochází v...
Proměna Japonska: Reformy císaře Meidžiho poslaly samuraje do důchodu

Proměna Japonska: Reformy císaře...

„Vrazil dýku tu hluboko pod pasem do levé strany těla, táhl jí pomalu ku straně pravé a...
Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil tajné fondy pro prezidenta Masaryka?

Bankéř Jaroslav Preiss: Vytvořil...

„My jsme proti vnášení třídního boje do naší společnosti. My nechceme třídní boj, ale třídní kompromis,“...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.