Domů     Technika
Laserem do nitra obrazů
21.stoleti 19.8.2009

Vita brevis, ars longa – neboli „Život je krátky, umění dlouhé“, praví dávné latinské přísloví. Umělce, jimž často pod rukama vyrostou díla nevyčíslitelné umělecké, historické ale i finanční hodnoty, jejich díla většinou o hodně přežijí. Následujícím generacím pak zůstává úkol si tato díla předávat. Dnešním restaurátorům podává pomocnou ruku i laser!
Vita brevis, ars longa – neboli „Život je krátky, umění dlouhé“, praví dávné latinské přísloví. Umělce, jimž často pod rukama vyrostou díla nevyčíslitelné umělecké, historické ale i finanční hodnoty, jejich díla většinou o hodně přežijí. Následujícím generacím pak zůstává úkol si tato díla předávat. Dnešním restaurátorům podává pomocnou ruku i laser!

Na málokterý obor lidské činnosti se tak výborně hodí dnes tak populární termín „multidisciplinární“, jako na restaurování a uchovávání uměleckých děl. Práce restaurátorů se nachází na křižovatce mnoha disciplín a dobrý restaurátor tak v sobě musí spojovat schopnosti mnoha dříve oddělovaných profesí. Základními předpoklady jsou jistě výtvarné nadání a také obrovská trpělivost. Přidat však musí i zevrubné znalosti dějin umění, výtvarných technik a vlastností používaných materiálů. V 18. století, kdy se restaurování jako disciplína zrodilo, by to bylo nejspíš vše. V 19. a 20. století však vědecký pokrok kráčel mílovými kroky a současný restaurátor musí být již velmi dobře obeznámen s nejrůznějšími chemickými postupy a laboratorními technologiemi, jejichž prostřednictvím umělecká díla jak studují, tak opravují a konzervují. Dnes už ale existují i sofistikovaná zařízení, která si lze s sebou přinést v batůžku.

Jeden rozměr navíc
 Většina malířů v minulosti se snažila o vytvoření iluze tří rozměrů, byť měli k dispozici pouze dva, tedy plochu. Z hlediska geometrie, a nikoliv estetiky, obraz také plochou je. Před očima restaurátorského odborníka se však obraz stává zase trojrozměrným tělesem. Tentokrát však ne proto, že by restaurátor „naletěl“ klamu, který si pro něj malíř připravil. Z hlediska své profese totiž musí posuzovat obraz jako skutečnou trojrozměrnou strukturu. „Hloubka“ obrazu sice nebývá větší než několik málo milimetrů, pro restaurátora je to však složitě strukturovaný svět vrstev, kde každá setina milimetru hraje důležitou roli. U tradičních malířských děl rozlišují specialisté 3 základní vrstvy. Malba se rozvíjí na tzv. podkladu. Jeho základem je podložka (dřevěná, kovová, plátěná, pergamenová atd.), na kterou je nanesen podkladový nátěr. Vlastní malbu je možno provádět prostřednictvím širokého spektra typů barev – olejů, temper, vodových barev, kvašem, pastelem a dalšími. Spodnější vrstva malby se nazývá podmalba, svrchní, která dává malbě jasné a zářivé tóny, je takzvaná lazura. Když byl umělec se svou prací hotov, zakonzervoval ji svrchní vrstvou laku či spíše fermeže. Čas však obrazům často přidal mnoho dalších vrstviček, které původní tvůrci rozhodně nezamýšleli.

Jak se zkoumá obraz?
Aby mohl být obraz uveden do stavu, který by co nejlépe připomínal stav původní, je třeba jej nejprve detailně prozkoumat. Dnešní věda dává restaurátorům do rukou řadu neinvazních metod, tedy takových, jejichž použití objekt jejich zájmu nijak nepoškodí. Mnoho informací mohou vědci vyčíst ze způsobu, jak malba odráží světlo. Po vyšetření pod binokulární lupou přijde na řadu prohlídka v ultrafialovém či infračerveném světle i pod Röntgenovými paprsky, tedy tzv. luminiscenční spektroskopická analýza. Tyto postupy pomáhají vědcům určit rozložení barev na podkladu a napoví také ledascos o jejich chemickém složení, případně o typu dřeva, z něhož je vyroben rám. Teprve po prozkoumání neinvazními způsoby přijde řada na odebrání vzorků z obrazu a jejich analýza chemickými cestami. Když už mají restaurátoři dobré informace o rozložení a chemické podstatě barev, mohou se pustit do práce.
Laser v batůžku
Ideálem každého restauratéra je používat neinvazní metody nejen k prozkoumání, ale také zrestaurování obrazu. Pro odstranění vrstviček „špíny“ (např. sazí, prachu atd.) z povrchu obrazů se jedna taková technika hodí znamenitě. Restaurátoři si v poslední době oblíbili laser. Když se povrch obrazu nebo i jiného uměleckého díla (lze jej používat např. u drahých kamenů či jiných předmětů s hladkými povrchy) namíří laserový paprsek, dojde k jevu, kterému fyzikové říkají laserová ablace.

Přesné zacílení laserových impulzů způsobí, že drobné částečky nečistot se začnou doslova odpařovat. K dokonalému výsledku je však třeba zkušených rukou. Tajemství úspěchu totiž spočívá v tom, že parametry laseru musí být nastaveny co nejpřesněji, abys společně s nečistotami nevzala za své i samotná malba. Novinkou z nedávné doby je dokonce tzv. „batůžkový laser“ (backpack laser). Celé zařízení, které umožňuje čištění památek přímo v terénu, má hmotnost pouhých 12 kg a lze jej jednoduše nosit na zádech. Zručný restaurátor však i s takovým „drobečkem“ dokáže během hodiny vyčistit plochu o rozsahu několika decimetrů. Aktivní prostředí laseru, který pracuje se zářením o vlnové délce 1162 nm s dobou pulsu 100 ns, je tvořeno ytterbiem. Batůžkové lasery mají zatím jedinou nevýhodu – jejich cena stále ještě přesahuje milion korun. Většina českých restaurátorů tak může o jejich praktickém využívání spíše snít.

Muchova Slovanská epopej
Slovanská epopej Alfonse Muchy patří k tomu nejvýznamnějšímu, co nám, dnešním Čechům, odkázali umělci minulých generací. Jako dědic panslovanských idejí druhé poloviny 19. století pojal Mucha na samém jeho sklonku myšlenku zachytit rozhodující okamžiky dějin Slovanstva (a zvláště pak Čechů) v cyklu pláten, který by svým počtem i velikostí obrazů zachytil události způsobem odpovídajícím jejich historickému významu. Když se mu podařilo od amerického průmyslníka Charlese R. Cranea získat dostatek finančních prostředků, pronajal si v roce 1910 část zámku ve Zbirohu, kde na tomto díle po dalších 18 let pracoval. Cyklus tvoří 20 obrazů o nebývalých rozměrech. Nejmenší plátna mají rozměr 4,8 x 4,1 metru, největší 8,1 x 6,1 metru. Celé dílo dokončil v roce 1928 a spolu se svým mecenášem jej věnoval československému lidu, konkrétně městu Praha. Během II. světové války byly obrazy srolovány a schovány před nacisty na dvou místech v Praze, byly však poškozeny vlhkostí. Proto byly v průběhu padesátých let převezeny na zámek do Moravského Krumlova nedaleko Ivančic, Muchova rodiště. Byly restaurovány a od roku 1963 jsou zde i vystaveny. V současné době se o jejich technický stav stará přední český restaurátor, ak. malíř Pavel Kobylka. Galerii hlavního města Prahy, která je správcem díla, se stále nepodařilo najít v Praze pro obrazy vhodné prostory. V nejbližší budoucnosti se tedy za tímto uměleckým skvostem budeme stále vydávat do Moravského Krumlova.

Alfons Mucha ve Zbirohu
Značka Pilsner Urquell připravila nový reklamní spot, jehož hlavním hrdinou je významný český malíř Alfons Mucha. Krátký příběh se soustředí na vznik malířova největšího díla – Slovanské epopeje. Odehrává se v letech 1910 až 1928 na zámku Zbiroh. Ve spotu v sobě Alfons Mucha „nachází to pravé bohatství, které se skrývá uvnitř“, a vytvoří své největší dílo. „Jsme moc rádi, že se nám opět podařilo natočit výpravnou reklamu, ve které se objeví další výrazná osobnost z naší historie. Alfonse Muchu jsme si vybrali, protože patří k našim nejvýznamnějším umělcům a jeho díla dosáhla světového věhlasu. Doufáme, že tato reklama úspěšně naváže na předchozí oceňované spoty s Bedřichem Smetanou, Emilem Zátopkem nebo Josefem Jungmannem,“ říká Karel Kraus, manažer značky Pilsner Urquell. Reklamní spot vytvořil renomovaný režisér Vladimír Michálek, kamery se ujal Martin Štrba (oba jsou držiteli Českého lva). Spot vychází z historických reálií a byl natáčen na zámku Zbiroh v místech, kde Alfons Mucha doopravdy žil a vytvořil Slovanskou epopej. Příprava spotu byla konzultována i s malířovým vnukem, panem Johnem Muchou.

Související články
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
V našich domácnostech se nachází spousta drobných zařízení, jako jsou alarmy či senzory, ve kterých je třeba pravidelně vyměňovat baterie, aby fungovaly. Nově vyvinuté „solární“ panely by je mohly napájet energií získanou pouze z vnitřního osvětlení interiéru. „Miliardy zařízení, která vyžadují malé množství energie, se spoléhají na výměnu baterií – což je neudržitelná praxe. Toto […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz