Domů     Technika
Revoluční vozík pro invalidy: K ovládání stačí myšlenka!
21.stoleti 19.6.2009

Občas se to bohužel stává. Člověka postihne úraz nebo vážná nemoc a poté je odkázán na invalidní vozík. Pokud je postižena mícha či začne řádit choroba typu amyotrofické laterální sklerózy, kterou trpí například slavný vědec Stephen Hawking (1942), člověk je odkázán pouze na pomoc druhých.Občas se to bohužel stává. Člověka postihne úraz nebo vážná nemoc a poté je odkázán na invalidní vozík. Pokud je postižena mícha či začne řádit choroba typu amyotrofické laterální sklerózy, kterou trpí například slavný vědec Stephen Hawking (1942), člověk je odkázán pouze na pomoc druhých.

To by se ovšem v blízké budoucnosti mohlo změnit. Lékařská věda pomalu pracuje na obnovení míchy či léčbě mozkových neuronů. Než bude toto úsilí korunováno úspěchem, lidem se sníženou hybností by zatím mohl pomoci nový vozík, který je ovládán vůlí.

Cena nebude přemrštěná

Převratné kolečkové křeslo vyvinuli pracovníci Polytechnického ústavu v italském Miláně. Jeho vývoj trval tři roky a nyní spatřil světlo světa první prototyp. Představitelé ústavu okamžitě uklidnili veřejnost, která by měla o tento vynález zájem, jeho cena nebude astronomická. Nanejvýš bude jen 10 procent vyšší než klasické motorizované invalidní křeslo. Cena takového vozítka se obvykle pohybuje okolo 60 000 korun.
Princip, na kterém vozík funguje se zdá být jednoduchý. Člověk si vybere několik základních míst, která často navštěvuje, například toaletu, koupelnu a další místnosti v bytě. Ty jsou zaneseny do programovatelného počítače, zabudovaného uvnitř křesla. Ovládání vozíku probíhá skrze sklopitelnou obrazovku, která je umístěna na úrovni očí. Poté již přicházejí na scénu mysl a vůle.

Odčítání mozkových signálů

Pokud se uživatel chce dostat třeba do koupelny, hluboce se soustředí na nápis „koupelna“ v menu. Počítač zachytí mozkový signál a dá vozíku povel, aby se do koupelny rozjel. Italové dbali i na bezpečnost, případným kolizím s neočekávanými překážkami, třeba s odpočívajícím psem, mají zabránit laserové senzory.
Od prototypu k sériové výrobě je však dlouhá cesta a tak revoluční pojízdné křeslo se na trhu neobjeví hned. Jeden z italských vývojářů Matteo Matteucci prohlásil, že širšího rozšíření se technická novinka dočká nejdříve za pět let. Ovšem i tak se jedná o významný pokrok, který potřebným lidem jistě výrazně ulehčí jejich život.

Již staří Číňané…

První historické doklady o používání invalidních křesel pocházejí z Číny. Tam jej tělesně postižení lidé, samozřejmě jen ti majetnější, používali již v šestém století. V Evropě se vozíky poprvé používají v 15. století, průkopníky v tomto oboru jsou Němci. Tyto vozíky byly samozřejmě tlačeny lidskou sílou. 
Vynálezcem kolečkového křesla s elektrickým pohonem je Kanaďan George Johann Klein. Po 2. světové válce jeho zaměstnavatelé v kanadském Ústavu vědeckého výzkumu přemítali nad tím, jak pomoci veteránům s omezenou pohyblivostí. A právě Klein spojil vozítko a elektřinu k sobě. Dnešní vozíky s elektrickým pohonem dosahují obvykle šestikilometrové rychlosti, ovšem některé speciální stroje dokážou vyvinout rychlost až 15 km/h.

Ekologický vozík

Vývojem kolečkových křesel se zabývají i Japonci. Ti se vydali ekologickou cestou. Vozík od společnosti Suzuki již nepoužívá olověné baterie, které se šetrností k životnímu prostředí příliš nevyznačovaly. Ke svému pohonu používá ekologicky čisté palivové články. Na jediné nabití je tento vozík schopen ujet až 40 kilometrů.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz