Domů     Technika
Revoluční vozík pro invalidy: K ovládání stačí myšlenka!
21.stoleti 19.6.2009

Občas se to bohužel stává. Člověka postihne úraz nebo vážná nemoc a poté je odkázán na invalidní vozík. Pokud je postižena mícha či začne řádit choroba typu amyotrofické laterální sklerózy, kterou trpí například slavný vědec Stephen Hawking (1942), člověk je odkázán pouze na pomoc druhých.Občas se to bohužel stává. Člověka postihne úraz nebo vážná nemoc a poté je odkázán na invalidní vozík. Pokud je postižena mícha či začne řádit choroba typu amyotrofické laterální sklerózy, kterou trpí například slavný vědec Stephen Hawking (1942), člověk je odkázán pouze na pomoc druhých.

To by se ovšem v blízké budoucnosti mohlo změnit. Lékařská věda pomalu pracuje na obnovení míchy či léčbě mozkových neuronů. Než bude toto úsilí korunováno úspěchem, lidem se sníženou hybností by zatím mohl pomoci nový vozík, který je ovládán vůlí.

Cena nebude přemrštěná

Převratné kolečkové křeslo vyvinuli pracovníci Polytechnického ústavu v italském Miláně. Jeho vývoj trval tři roky a nyní spatřil světlo světa první prototyp. Představitelé ústavu okamžitě uklidnili veřejnost, která by měla o tento vynález zájem, jeho cena nebude astronomická. Nanejvýš bude jen 10 procent vyšší než klasické motorizované invalidní křeslo. Cena takového vozítka se obvykle pohybuje okolo 60 000 korun.
Princip, na kterém vozík funguje se zdá být jednoduchý. Člověk si vybere několik základních míst, která často navštěvuje, například toaletu, koupelnu a další místnosti v bytě. Ty jsou zaneseny do programovatelného počítače, zabudovaného uvnitř křesla. Ovládání vozíku probíhá skrze sklopitelnou obrazovku, která je umístěna na úrovni očí. Poté již přicházejí na scénu mysl a vůle.

Odčítání mozkových signálů

Pokud se uživatel chce dostat třeba do koupelny, hluboce se soustředí na nápis „koupelna“ v menu. Počítač zachytí mozkový signál a dá vozíku povel, aby se do koupelny rozjel. Italové dbali i na bezpečnost, případným kolizím s neočekávanými překážkami, třeba s odpočívajícím psem, mají zabránit laserové senzory.
Od prototypu k sériové výrobě je však dlouhá cesta a tak revoluční pojízdné křeslo se na trhu neobjeví hned. Jeden z italských vývojářů Matteo Matteucci prohlásil, že širšího rozšíření se technická novinka dočká nejdříve za pět let. Ovšem i tak se jedná o významný pokrok, který potřebným lidem jistě výrazně ulehčí jejich život.

Již staří Číňané…

První historické doklady o používání invalidních křesel pocházejí z Číny. Tam jej tělesně postižení lidé, samozřejmě jen ti majetnější, používali již v šestém století. V Evropě se vozíky poprvé používají v 15. století, průkopníky v tomto oboru jsou Němci. Tyto vozíky byly samozřejmě tlačeny lidskou sílou. 
Vynálezcem kolečkového křesla s elektrickým pohonem je Kanaďan George Johann Klein. Po 2. světové válce jeho zaměstnavatelé v kanadském Ústavu vědeckého výzkumu přemítali nad tím, jak pomoci veteránům s omezenou pohyblivostí. A právě Klein spojil vozítko a elektřinu k sobě. Dnešní vozíky s elektrickým pohonem dosahují obvykle šestikilometrové rychlosti, ovšem některé speciální stroje dokážou vyvinout rychlost až 15 km/h.

Ekologický vozík

Vývojem kolečkových křesel se zabývají i Japonci. Ti se vydali ekologickou cestou. Vozík od společnosti Suzuki již nepoužívá olověné baterie, které se šetrností k životnímu prostředí příliš nevyznačovaly. Ke svému pohonu používá ekologicky čisté palivové články. Na jediné nabití je tento vozík schopen ujet až 40 kilometrů.

Související články
Objevy Technika 17.12.2025
Na začátku přelomového objevu byl výzkum odborníků z Katedry fyziky Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity Nileshe Kumara, Miroslava Kolose a Františka Karlického, který se týkal dvou takzvaných dvourozměrných materiálů. Šlo o borid fosforu a diselenid chromu. Spojení těchto dvou materiálů, respektive ultratenkých vrstev, dokázalo zefektivnit jejich unikátní vlastnosti – zejména s ohledem na to, že odborníci […]
Technika Zajímavosti 16.12.2025
I v budoucnosti budou města vyžadovat velké množství elektrické energie pro své fungování, a to ideálně z obnovitelných zdrojů. Tuto energii je však třeba někde ukládat. Ve městech budoucnosti by se takovým úložištěm mohl stát speciálně upravený beton, ze kterého se staví domy či chodníky. Jak se vyrábí? Využívání obnovitelných zdrojů energie s sebou nese […]
Architektura Technika 11.12.2025
Odpady nemusí být vyloženě jen problém, ale i příležitost. Cemex, jeden z největších producentů stavebních materiálů, ukazuje, jak proměnit odpad v cenný zdroj energie i materiálu. Díky inovacím v recyklaci betonu a energetickému využití odpadů v cementárně se tak Cemex stává lídrem udržitelného stavebnictví. V České republice vzniká každoročně přes 30 milionů tun odpadu. Mnoho […]
Technika 10.12.2025
Volkswagen uvádí novou generaci oblíbeného kompaktní SUV T-Roc na český trh jako auto Rocku. Zahájení prodeje doprovází totiž rockové rytmy ikonické skladby Song 2 od britské hudební skupiny Blur. Nový etalon v segmentu kompaktních SUV lze nyní pořídit za zvýhodněnou vstupní cenu 699 000 Kč. Druhá generace navazuje na úspěšného předchůdce s více než dvěma miliony prodanými vozy […]
Příroda Technika 10.12.2025
Že samičky některých opeřených letců snášejí vejce do cizích hnízd, je věc celkem známá. Snad každý si v této souvislosti vybaví kukačku. Ta bývá nezvanou návštěvnicí u jiných druhů. Ovšem existuje i takzvaný vnitrodruhový hnízdní parazitismus. To znamená, že samice nechá vejce v hnízdě ptáka stejného druhu. Dělají to kupříkladu některé kachny, vrabci nebo vlaštovky. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz