Domů     Technika
5 největších „megastrojů“ na kolech či kolejích
21.stoleti 20.4.2009

Lidé dokážou sestrojit ledacos. Na jedné straně umějí dnes inženýři pracovat na škálách, které se blíží velikosti jednotlivých atomů, na druhé straně sestrojují stroje, vedle kterých vypadá člověk asi jako blecha vedle slona. Jak tedy vypadá pět největších strojů, které lze potkat na cestě Amerikou? Lidé dokážou sestrojit ledacos. Na jedné straně umějí dnes inženýři pracovat na škálách, které se blíží velikosti jednotlivých atomů, na druhé straně sestrojují stroje, vedle kterých vypadá člověk asi jako blecha vedle slona. Jak tedy vypadá pět největších strojů, které lze potkat na cestě Amerikou?

Většina čtenářů, kteří jsou bytostmi mužského pohlaví, si v dětství jistě hrála s autíčky. Představte si ale, že se velikostní poměr obrátí. Existují skutečně stroje, vedle nichž člověk vypadá jako oživlý panáček Igráček, který byl vyroben proto, aby si měly stroje s čím hrát. Ti šťastlivci, kteří měli možnost podobná monstra ovládat, se však shodují na jednom – přes své gigantické rozměry jsou tyto stroje pořád našimi pomocníky. Byli vyrobeni proto, aby nám ulehčovali život, a nechají se ovládat mnohem jednodušeji, než to na první pohled vypadá.

K čemu jsou největší stroje světa?
Kdybychom vyhlásili pomyslnou soutěž o největší zařízení, které kdy člověk sestrojil, měli bychom ihned jasno. Ty největší stroje nám paradoxně napomáhají nahlédnout do světa pod hranicí velikosti atomu – jsou to obří urychlovače částic. Největšími mechanickými stroji světa jsou zase zařízení určená k práci v povrchových uhelných dolech. Rekord mezi nimi drží gigantické rypadlo, které postavila německá firma Krupp. Tento měří na výšku 95 metrů a rozpětí jeho ramen činí dokonce celých 215 metrů, tedy více než dvojnásobek délky fotbalového hřiště. Tento obří lidský sluha, který byl stavěn celých 5 let, dokáže denně vytěžit 76 000 m3 důlního materiálu, tedy ekvivalent asi 175 plaveckých bazénů o délce 25 metrů. Ne všechny stroje mohou ale stát na místě. Řadu z nich je třeba opatřit koly, aby mohla svůj náklad přepravovat z místa na místo. V našem výčtu pohyblivých gigantů nebude chybět gigantický nakládač, obří hasící vůz či nákladní zařízení, které posunuje po kolejích obří teleskop.

Nakladač LeTorneau L-2350

výška: 6,45 metru
váha: 293 tun
výkon: 2300 koňských sil
rekordní faktor: objem nádrže je celých téměř 4 000 litrů

Tento mamutí stroj je zdaleka největším typem nakladače na světě. Konstruktéři jej připravili pro jeden z nejtěžších úkolů vůbec – práci v povrchových dolech. Jakmile se tento gigant spustí do dolu, stane se pro něj toto místo doslova kolébkou i hrobem – už jej nikdy nedokáže opustit. L-2350 doslova láme rekordy takřka ve všech směrech. Do své olbřímí nakládací lžíce dokáže na jeden „hlt“ pojmout neuvěřitelných 41 m3 materiálu o hmotnosti až 75 tun. Gigantická je také jeho nádrž na pohonné hmoty – pojme do ní až 4 000 litrů paliva. Aby také ne, když ho za 24 hodin provozu dokáže spálit více než 4500 litrů! Řízení takového stroje je povoleno pouze nejzkušenějším důlním „žokejům“ – nejdůležitější kvalifikací je dokonalá schopnost prostorového odhadu. Ten, kdy by si tohoto kovového „miláčka“ chtěl pořídit domů, by se ale musel pěkně plácnout přes kapsu. Jeho cena je 7,6 milionu dolarů. Za stejné peníze byste dnes v Čechách pořídili 564 škodovek Otavií Tour.

Hasicí vůz Oshkosh Striker 4500

výška: 3,8 metru
váha: 58 tun
výkon: 950 koňských sil
rekordní faktor: z nádrže o objemu 17 000 litrů dokáže vystříkat 4 730 litrů za minutu

Hasicí vůz Oshkosh Striker 4500 je největším svého druhu na trhu. Je také určen pro zcela speciální úkoly – ochraně letiště. Pro tento specifický úkol je také zcela konkrétně vybaven. I při své gigantické hmotnosti dokáže na rychlost 80 km/h zrychlit za 35 sekund, přičemž maximální rychlost, kterou je schopen vyvinout, je až 110 km/h. Jeho kabina je takřka celá prosklená, takže umožňuje řidiči dokonalý panoramatický výhled. Na střeše a pod předním sklem jsou umístěny dvě hasičské „střílny“, z nichž může proudit voda až do vzdálenosti 70 metrů. Kromě nádrže o objemu 17 000 litrů má také ještě jednu nádrž, do které se vejde 2385 litrů hasící pěny. Abyste si takového mazlíčka pořídili do vaší obecní hasičské zbrojnice, museli byste za něj zaplatit cenu odpovídající 1 milionu dolarů, za který byste si dnes koupili asi 77 škodovek.

Nákladní plošina pro obří letadla Boeing TLD DBL-110

výška: 10 metrů s plně zvednutou plošinou
váha: 110 tun
výkon: 325 koňských sil
rekordní faktor: dokáže zvednout náklad o hmotnosti 68 tun do výšky 10 metrů

Další položkou v naší přehlídce gigantů je stroj, který je stejně jako předchozí určen pro letištní provoz. Ale zatímco hasičská auta mohou přece jen zasahovat i jinde, nákladní plošina pro letadla by se sotva uplatnila mimo letištní plochu. To platí dvojnásob právě pro typ TLD DBL-110, který byl vyroben k jednomu speciálnímu účelu – sloužit jako obsluha posledního typu letadla firmy Boeing – Boeingu 787, zvaného též Dreamliner. Tento nový typ Boeingu je využíván především pro osobní dopravu – někdy je ale přece jen třeba zahrát si s letadlem „na doktora“ a provést na něm nejrůznější úpravy. A to je chvíle pro „stodesítku“, která se k díky nesmírné šikovnosti řidiče přiblíží na svých 32 kolech co nejblíže k letadlu a práce mohou začít.

Výklopný nákladní vůz Catepillar 797F

výška: 7 metrů
váha: 687,5 tuny
výkon: 4000 koňských sil
rekordní faktor: nejsilnější nákladní auto světa, uveze až 400 tun nákladu

Typ 797B je největším typem nákladního vozu, který vyrábí americká firma Catepillar Inc. Je tak obrovitý, že se na místo určení nemůže jako každý jiný náklaďák dostat po silnici, ale musí být sestaven přímo na místě z dovezených součástek. Tento megastroj patří opět do rodiny strojů, využívaných při dobývání nerostného bohatství. Je určen speciálně pro těžbu přírodního asfaltu a jeho síla je skutečně neuvěřitelná. Na jeho korbu je možno naložit neuvěřitelných 400 tun nákladu! Tento model má také největší „světlou výšku“ (tedy vzdálenost podvozku od země) ze všech nákladních vozů – okolo 1 metru. Jedna jediná pneumatika tohoto stroje (Michelin 59/80R63) stojí 40 000 dolarů a její průměr je takřka přesně 4 metry. Vedle takového auta vypadá člověk skutečně jako drobounký trpaslík.

Posunovač obřího teleskopu Telescope Mover

výška: 4,5 metru
váha: 90 tun
výkon: 400 koňských sil
rekordní faktor: pohyb po kolejích se uskutečňuje díky čtyřem motorům, které pohánějí tři hydraulické pumpy o výkonu 340 litrů za minutu

I tak obrovská a zároveň neobvyklá zařízení, jako jsou teleskopy využívané astronomy k nahlížení do nevzdálenějších částí vesmíru, se musí čas od času přemisťovat. Poslední pohyblivý gigant z naší přehlídky tedy nepracuje ani v dole, ani na letišti, ale v pouštích amerického Nového Mexika, kde se stará o pohyb 27 obrovitých misek radioteleskopů. Každá jednotlivá miska má velmi solidní velikost – průměr 22 metrů a váhu 230 tun. Jednotlivé teleskopy jsou propojeny kolejnicemi a uspořádány do tvary gigantického Y. Pro účely pozorování je však výhodné, když jsou teleskopy občas přeskupeny, a tak je nutno jimi po kolejnicích dobře pohybovat. Podél kolejnic je vystavěno 72 „garáží“, kam mohou být jednotlivé teleskopy odloženy tak, aby se ostatním nepletly v cestě. Právě kvůli jejich pohybu je zde pár gigantických posunovačů, které musejí obsluhovat celé týmy speciálně vyškolených dělníků.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz