Domů     Technika
Přístroje, které dokáží číst myšlenky
21.stoleti 20.2.2009

Cesta, kterou se vydávají inženýři při konstrukci novějších a novějších přístrojů vede nejen přes miniaturizaci, ale také přes spojování nejrůznějších funkcí dohromady. S takovou kumulací funkcí ale vyvstávají další problémy, s nimiž se musí konstruktéři vyrovnat. Američané nyní testují prototypy, které poznají co mají dělat podle toho, jak je majitel drží.Cesta, kterou se vydávají inženýři při konstrukci novějších a novějších přístrojů vede nejen přes miniaturizaci, ale také přes spojování nejrůznějších funkcí dohromady. S takovou kumulací funkcí ale vyvstávají další problémy, s nimiž se musí konstruktéři vyrovnat. Američané nyní testují prototypy, které poznají co mají dělat podle toho, jak je majitel drží.

Na trhu pomalu přibývá přístrojů, které spojují mnoho různých schopností. Telefony, které mohou zároveň sloužit jako fotoaparáty, kamery či hudební přehrávače už dávno řada z nás vlastní. Všichni se ale stále musíme vyrovnávat s jednou „nepříjemností“ – mezi jednotlivými funkcemi je třeba stále více či méně složitě přepínat. Obejít tuto drobnou vadu na kráse jinak stále se zdokonalujících přístrojů se snaží řada konstrukčních týmů po celém světě. Ideálním zařízením by byl jeden obecně použitelný blok o velikosti řekněme mýdla, který by rozpoznal uživatelův záměr a mohl by podle něj proměnit svou povahu, říká Brandon Taylor z prestižního Technologického Institutu v Massachusetts. Taylor se svým kolegou Michaelem Bovem zvedli hozenou rukavici a vytvořili skutečně neuvěřitelný prototyp. Jejich „mýdlová kostka“ je opatřena dvěma LCD displeji, akcelerometrem, který dokáže zjišťovat svůj pohyb ve třech dimenzích a také 72 senzory rozesetými po jejím povrchu tak, aby odhadly pozici prstů uživatele. Takto královsky vybavený prototyp pak rozdali 13 testovacím osobám a zaznamenávali, jakým způsobem je uživatelé při provozování různých funkcí drželi. Podle jejich zjištění mají ale různé osoby natolik specifické způsoby uchopování, že prakticky není možné sestrojit přístroj, který by byl ušit na míru všem lidem bez rozdílu. Kvůli nejlepším výsledkům musí být zařízení „trénováno“ konkrétním uživatelem, říká Taylor. Individuálně trénované zařízení pak dosahovalo podivuhodně vysoké efektivity – v celých 95 případech ze 100 bylo úspěšné. U přístrojů, které nebyly trénovány takto „na míru“ klesla jejich efektivita na „pouhých“ 70%.

Související články
Příroda Technika 11.10.2025
Snižování uhlíkové stopy s sebou nese také reporting. Do hry nově vstupuje umělá inteligence, která pomáhá firmám všech velikostí sledovat a řídit jejich dopad na životní prostředí. Díky chytrým algoritmům lze odhalit plýtvání energií, optimalizovat dopravu i produkci a zároveň ušetřit nemalé náklady.   Od tabulek k datové analytice Sledování uhlíkové stopy je relativně nová aktivita, […]
Objevy Technika 7.10.2025
Letošní Nobelova cena za fyziku byla udělena třem vědcům za průlomový výzkum kvantového chování v elektrických obvodech – konkrétně za ukázání kvantového tunelování a kvantování energie v systémech dostatečně velkých na to, aby je bylo možné držet v ruce. Jejich práce otevírá cestu novým kvantovým technologiím, od výkonnějších počítačů po citlivé senzory. Královská švédská akademie […]
Vědci z Univerzity Johna Hopkinse, Stanfordu a Kolumbijské univerzity dosáhli významného milníku v autonomní chirurgii. Robotickému systému, vybavenému neuronovými sítěmi podobnými těm, které nalezneme v systémech ChatGPT nebo Google Gemini, se podařilo bez lidského zásahu, a se stoprocentním úspěchem, vykonat osm operací žlučníku na vepřích. Někoho to potěší, někoho to vyděsí. Umělá inteligence si začíná […]
Technika 2.10.2025
Peugeot v roce 2025 rozšířil svou elektrickou ofenzívu. Na jedné straně stojí majestátní E-5008 Dual Motor – SUV s nečekanou dynamikou, dlouhým dojezdem a technikou, která vás nenechá ve štychu. Na druhé straně elegantní fastback E-408, jenž překvapí kultivovaností a radostí z jízdy. Oba modely dokazují, že elektrická auta už dávno nejsou kompromisem, ale plnohodnotným […]
Toyota v Evropě otestovala a zařadila do provozu čtyři nákladní vozy s vodíkovým pohonem. Na trasách v Belgii, Nizozemsku, Německu a Francii najely přes 80 tisíc kilometrů a ušetřily více než 80 tun emisí CO₂ oproti dieselovým vozům. Vodík na dálkové trasy Čtveřice nákladních vozidel s palivovými články rozváží díly z evropského centra Toyota Parts […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz