Cesta zkratkou: Nový tunel pod sv. Gothardem

Švýcaři odjakživa dělali vše proto, aby omezili silniční dopravu, která znečišťuje ovzduší a způsobuje zácpy. Švýcarsko tedy sází na železnici, avšak míst, kudy by mohla vést, v této hornaté zemi příliš mnoho není. 127 let stará trasa přes průsmyk sv. Gotharda je zcela vytížená a se zlepšením rozhodně nelze počítat.Švýcaři odjakživa dělali vše proto, aby omezili silniční dopravu, která znečišťuje ovzduší a způsobuje zácpy. Švýcarsko tedy sází na železnici, avšak míst, kudy by mohla vést, v této hornaté zemi příliš mnoho není. 127 let stará trasa přes průsmyk sv. Gotharda je zcela vytížená a se zlepšením rozhodně nelze počítat.

Významný polský inženýr Ernest Malinowski dokázal tehdy za čtyři roky postavit nejvýše položenou železniční trať na světě ve výšce až 4769 m. Tento rekord se mohl udržet tak dlouho nejen proto, že Malinowski byl vynikající stavitel, ale hlavně proto, že měl nebývalou prostorovou představivost. Díky ní vytvořil plán tratí, které vedly přes skalní výběžky, mosty a skrz tunely. Nejtěžším úkolem totiž bylo právě vytyčení trasy v podmínkách těchto omezení.

Starý tunel nestačil
Trať přes průsmyk sv. Gotharda, používaná od roku 1882, vede tunelem, jehož celková délka činí 15 003 m (po dobu 24 let to byl nejdelší železniční tunel na světě). Převýšení trasy se blíží 2,8 %, což omezuje délku a váhu vlaků. Aby se vlak o hmotnosti 1300 tun dal do pohybu, je zapotřebí dvou těžkých lokomotiv, přičemž těsné zatáčky vylučují rychlou jízdu. Samotným tunelem pod průsmykem vedou dvě tratě, což nevyhovuje současným bezpečnostním normám. Více než stoletá kolej se dostala na hranice svých možností a dále může sloužit jako turistická atrakce, nikoli však jako hlavní dopravní trať spojující Německo se Švýcarskem a Itálií. Švýcaři se tedy pustili do stavby nového spojení.

Tunel skrz hory
Klíčovým prvkem nové trasy je hlavní tunel, který povede 650 m pod současným a bude téměř čtyřikrát delší. Až stavba, jež je rozplánována na 20 let, skončí, vrátí se rekord opět ke sv. Gothardovi. 57 kilometrů dlouhý tunel, protínající skalní masiv na úpatí hor, bude znovu nejdelším podzemním železničním spojením na světě. Pod zemí budou 4 nouzová nástupiště, po dvou v každém směru, a výhybky. Z důvodu bezpečnosti bude mít každý směr svůj vlastní tunel ve vzdálenosti 40 metrů. Vždy po 325 m budou spojeny kolmými průchody pro případnou evakuaci vlaku během nehody nebo požáru. Složitý ventilační systém pomůže udržovat ve funkčním tunelu lehký přetlak, aby se nezamořil dýmem.

Lidé a stroje
Aby se práce urychlily, ražení tunelu neprobíhá pouze z obou konců, ale také ze tří středových stanovišť – Amsteg, Sedrun, Faido –, k nimž se stavitelé dostali buď pomocnými tunely, nebo kilometrovými šachtami. Stejnou cestou se vyváží vytěžený materiál. Posléze budou sloužit jako nouzové cesty. Aby byla přeprava materiálu vůbec možná, vznikly pomocné železniční tratě (odbočky staré dráhy). Během hloubení se musí vyvézt obrovská masa skály – její objem dosáhne zhruba 13 milionů metrů krychlových (dalo by se z nich postavit pět Cheopsových pyramid). Takové množství kamenů se nedá schovat ani v Alpách, a tak se stavitelé rozhodli kameny ihned likvidovat a zpracovat je na stavební štěrk.
Razicí stroje, tzv. TBM, uzpůsobené devítimetrovému průměru tunelu, jsou obrovské. Dostaly vděčná (??) jména Gabi, přestože jsou 365 m dlouhé a spotřebují tolik energie jako 20 tisícové město. Za dobrých podmínek se každý den posunou o 30 metrů. V polovině roku 2008 bylo vyhloubeno celkem 113,2 km hlavních tunelů, tedy asi 73,8 % toho, co je třeba vyhloubit. Jenom loni v červnu se týmy posunuly o 1681 m. Dva tisíce lidí, kteří zde ve dne v noci pracují, mají před sebou ještě nelehký úkol, ale cíl jejich úsilí je zřejmý. Ráz alpské krajiny a jejich příroda zůstanou zachovány.

Namísto velkých náklaďáků
Stoupání jsou na nové trase dvakrát menší než na běžných horských tratích, nejsou zde ostré zatáčky, před kterými by se muselo zpomalit. Rychlé osobní vlaky dojedou po nové dráze z Curychu do Milána za 2,5 hod. rychlostí 250 km/hod. Aby nákladní vlaky, které mohou jet rychlostí 160 km/hod., nenarušovaly jízdní řád, budou až třikrát delší než nyní (každý nahradí sto velkých náklaďáků). Předpokládá se, že přeprava zboží po otevření nové trasy vzroste na trojnásobek, a pomůže tak odstranit nákladní dopravu z nemilosrdně ucpaných alpských komunikací. Miliony turistů láká do Švýcarska čisté ovzduší a nádherná příroda, není se tedy co divit, že všem záleží na jejich zachování.

Rubriky:  Příroda
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Lvice Khalila a Tessy budou letošní novinkou Lvího safari ve Dvoře Králové

Lvice Khalila a Tessy budou letošní...

Do Dvora Králové dorazily z německé Zoo Neuwied na podzim...
Oslava příchodu jara, jak jinak než za ptačího zpěvu

Oslava příchodu jara, jak jinak než...

Česká společnost ornitologická letos pořádá další ročník stále více oblíbených vycházek...
Na Máchově jezeře bude letos poprvé možné lovit ryby i z loděk

Na Máchově jezeře bude letos poprvé...

Řada rybářů nad touto novinkou jistě zaplesá. Na Máchově jezeře bude letos...
Polární lišky ve Skandinávii zmodraly. Může to znamenat jejich záchranu.

Polární lišky ve Skandinávii...

V severních částech Norska, Švédska a Finska žije populace polárních...
V New Yorku žije přes 600 druhů zvířat

V New Yorku žije přes 600 druhů...

Kdo by čekal, že v americkém městě žije tolik druhů zvířat. Mezi nimi...
Vzácní orli královští už začínají hnízdit

Vzácní orli královští už začínají...

Orlům královským, klenotům mezi českými dravci, začala hnízdní sezóna....
Patří pavouci mezi hmyz?

Patří pavouci mezi hmyz?

Dlouhá léta učebnice biologie tvrdily, že pavouci patří do třídy pavoukovců....
České orchideje v Pardubicích

České orchideje v Pardubicích

Víte, že v České republice roste 70 druhů a poddruhů čeledi...
Jak zachránit korálové útesy? Vědci vyšlechtí nejodolnější druhy

Jak zachránit korálové útesy? Vědci...

Korálové útesy lemující severovýchodní pobřeží Austrálie v posledních letech...
Dnes je světový den vody. Co se můžeme dozvědět a jak ho oslavit?

Dnes je světový den vody. Co se...

Vodohospodáři v Česku připravili desítky akcí spojených s oslavami Světového dne...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Šokující historie: Ruského premiéra Stolypina zastřelili v divadle!

Šokující historie: Ruského...

„Tak střílejte!“ vykřikne guvernér Saratova Petr Arkadjevič Stolypin na muže...
Kdy invaze králíků téměř zničila Austrálii?

Kdy invaze králíků téměř zničila...

V Austrálii Bob a Bobek azyl nikdy nedostanou. Protože jestli má nejmenší světadíl...
Nejstrašidelnější mosty, po kterých byste nechtěli jít ani za peníze!

Nejstrašidelnější mosty, po kterých...

Trpíte-li závratí, asi byste se neměli dívat na následující video....
Nizozemský padělatel Meegeren dokázal napálit i nacistu Hermanna Göringa

Nizozemský padělatel Meegeren...

„Zásadní zlom přišel po negativní reakci kritiky na jeho výstavu v roce 1922,...
VIDEO: Jak si slepí lidé užívají film?

VIDEO: Jak si slepí lidé užívají...

Ve videu, kde se setkáváme s názory mnoha slepců a mimo jiné...
Je cukr opravdu „bílý jed”, nebo jde o další z řady výživových hoaxů?

Je cukr opravdu „bílý jed”, nebo jde o...

Sociální sítě a obecně internet je v poslední době plný tvrzení, že cukr je...
Ukořistil slavnou Monu Lisu francouzský král František I.?

Ukořistil slavnou Monu Lisu...

„Zasypu vás zlatem, když se usadíte v Paříži,“ nabízí francouzský král...
Jaké věci jste zaručeně nevěděli o Dubaji?

Jaké věci jste zaručeně nevěděli...

Město Dubaj je proslulé svou honbou za největšími a nejdražšími...
Přichází doba, kdy lež konečně vymře?

Přichází doba, kdy lež konečně...

Oči těkají, slova plachtí kolem. Možná umíte lhát, možná taky ne… Nicméně vše, na co...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.