Cesta zkratkou: Nový tunel pod sv. Gothardem

Švýcaři odjakživa dělali vše proto, aby omezili silniční dopravu, která znečišťuje ovzduší a způsobuje zácpy. Švýcarsko tedy sází na železnici, avšak míst, kudy by mohla vést, v této hornaté zemi příliš mnoho není.

127 let stará trasa přes průsmyk sv. Gotharda je zcela vytížená a se zlepšením rozhodně nelze počítat.Švýcaři odjakživa dělali vše proto, aby omezili silniční dopravu, která znečišťuje ovzduší a způsobuje zácpy. Švýcarsko tedy sází na železnici, avšak míst, kudy by mohla vést, v této hornaté zemi příliš mnoho není. 127 let stará trasa přes průsmyk sv. Gotharda je zcela vytížená a se zlepšením rozhodně nelze počítat.

Významný polský inženýr Ernest Malinowski dokázal tehdy za čtyři roky postavit nejvýše položenou železniční trať na světě ve výšce až 4769 m. Tento rekord se mohl udržet tak dlouho nejen proto, že Malinowski byl vynikající stavitel, ale hlavně proto, že měl nebývalou prostorovou představivost.

Díky ní vytvořil plán tratí, které vedly přes skalní výběžky, mosty a skrz tunely. Nejtěžším úkolem totiž bylo právě vytyčení trasy v podmínkách těchto omezení.

Starý tunel nestačilTrať přes průsmyk sv. Gotharda, používaná od roku 1882, vede tunelem, jehož celková délka činí 15 003 m (po dobu 24 let to byl nejdelší železniční tunel na světě). Převýšení trasy se blíží 2,8 %, což omezuje délku a váhu vlaků.

Aby se vlak o hmotnosti 1300 tun dal do pohybu, je zapotřebí dvou těžkých lokomotiv, přičemž těsné zatáčky vylučují rychlou jízdu. Samotným tunelem pod průsmykem vedou dvě tratě, což nevyhovuje současným bezpečnostním normám.

Více než stoletá kolej se dostala na hranice svých možností a dále může sloužit jako turistická atrakce, nikoli však jako hlavní dopravní trať spojující Německo se Švýcarskem a Itálií. Švýcaři se tedy pustili do stavby nového spojení.

Tunel skrz horyKlíčovým prvkem nové trasy je hlavní tunel, který povede 650 m pod současným a bude téměř čtyřikrát delší. Až stavba, jež je rozplánována na 20 let, skončí, vrátí se rekord opět ke sv. Gothardovi.

57 kilometrů dlouhý tunel, protínající skalní masiv na úpatí hor, bude znovu nejdelším podzemním železničním spojením na světě. Pod zemí budou 4 nouzová nástupiště, po dvou v každém směru, a výhybky.

Z důvodu bezpečnosti bude mít každý směr svůj vlastní tunel ve vzdálenosti 40 metrů. Vždy po 325 m budou spojeny kolmými průchody pro případnou evakuaci vlaku během nehody nebo požáru. Složitý ventilační systém pomůže udržovat ve funkčním tunelu lehký přetlak, aby se nezamořil dýmem.

Lidé a strojeAby se práce urychlily, ražení tunelu neprobíhá pouze z obou konců, ale také ze tří středových stanovišť – Amsteg, Sedrun, Faido –, k nimž se stavitelé dostali buď pomocnými tunely, nebo kilometrovými šachtami.

Stejnou cestou se vyváží vytěžený materiál. Posléze budou sloužit jako nouzové cesty. Aby byla přeprava materiálu vůbec možná, vznikly pomocné železniční tratě (odbočky staré dráhy). Během hloubení se musí vyvézt obrovská masa skály – její objem dosáhne zhruba 13 milionů metrů krychlových (dalo by se z nich postavit pět Cheopsových pyramid).

Takové množství kamenů se nedá schovat ani v Alpách, a tak se stavitelé rozhodli kameny ihned likvidovat a zpracovat je na stavební štěrk.Razicí stroje, tzv. TBM, uzpůsobené devítimetrovému průměru tunelu, jsou obrovské.

Dostaly vděčná (??) jména Gabi, přestože jsou 365 m dlouhé a spotřebují tolik energie jako 20 tisícové město. Za dobrých podmínek se každý den posunou o 30 metrů. V polovině roku 2008 bylo vyhloubeno celkem 113,2 km hlavních tunelů, tedy asi 73,8 % toho, co je třeba vyhloubit.

Jenom loni v červnu se týmy posunuly o 1681 m. Dva tisíce lidí, kteří zde ve dne v noci pracují, mají před sebou ještě nelehký úkol, ale cíl jejich úsilí je zřejmý. Ráz alpské krajiny a jejich příroda zůstanou zachovány.

Namísto velkých náklaďáků Stoupání jsou na nové trase dvakrát menší než na běžných horských tratích, nejsou zde ostré zatáčky, před kterými by se muselo zpomalit. Rychlé osobní vlaky dojedou po nové dráze z Curychu do Milána za 2,5 hod.

rychlostí 250 km/hod. Aby nákladní vlaky, které mohou jet rychlostí 160 km/hod., nenarušovaly jízdní řád, budou až třikrát delší než nyní (každý nahradí sto velkých náklaďáků). Předpokládá se, že přeprava zboží po otevření nové trasy vzroste na trojnásobek, a pomůže tak odstranit nákladní dopravu z nemilosrdně ucpaných alpských komunikací.

Miliony turistů láká do Švýcarska čisté ovzduší a nádherná příroda, není se tedy co divit, že všem záleží na jejich zachování.

Autor: Zbigniew Gawryś
Rubriky:  Příroda
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Potvrzeno: Luňák červený byl otráven zakázaným karbofuranem

Potvrzeno: Luňák červený byl...

Na začátku března našli pracovníci správy Chráněné krajinné oblasti Pálava...
Velký bariérový útes opět trpí

Velký bariérový útes opět trpí

Poslední letecké snímky jasně naznačily to, čeho se dlouhodobě obávají nejen mořští...
Vědci se vypravili do hlubin

Vědci se vypravili do hlubin

Jeden z nejsilnějších hlubinných predátorů je bezesporu kalmar peruánský...
Nově narozené jehně „bretaňského skřítka“

Nově narozené jehně...

Z radostné události se v současné době těší ošetřovatelé i další pracovníci...
Je to holčička

Je to holčička

Dobré zprávy jsou vždy důležité, v poslední době ale více než jindy....
Památky zahradního umění: Ochrání je technologie českých vědců

Památky zahradního umění: Ochrání je...

Vědci z Botanického ústavu Akademie věd ČR už nějaký čas hledali...
Zbývá již jen jedna

Zbývá již jen jedna

Bílé žirafy jsou ve světě velice vzácné, pytlákům se v nedávné době...
V Liberci se narodilo historicky první mládě mravenečníka velkého

V Liberci se narodilo historicky...

Poslední únorové dny byly v liberecké zoologické zahradě ve znamení...
Jak se žije vědcům v Antarktidě?

Jak se žije vědcům v Antarktidě?

Expedice Masarykovy univerzity během letošního roku dosud v Antarktidě...
Ve Francii umírají delfíni, zodpovědnost nesou rybáři

Ve Francii umírají delfíni,...

Zhruba 670 mrtvých delfínů už bylo od začátku ledna do konce února vyplaveno...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dětská hvězda Jodie Foster: Proslaví se rolí šlapky

Dětská hvězda Jodie Foster:...

Ctižádostivá matka ji i její tři sourozence odmalička tahá po...
Příběhy kontinentů: Po čem byly pojmenovány?

Příběhy kontinentů: Po čem byly...

Asie, Amerika, Afrika, Antarktida, Evropa, Austrálie. Jména...
S kým je králi nevěrná prostopášná Marie Antoinetta?

S kým je králi nevěrná...

Někdo by si mohl myslet, že nevěra je výsadou moderní společnosti, ve které...
Takanakuy aneb Očistné pěsti

Takanakuy aneb Očistné pěsti

Bijí se malí, velcí. Mladí i staří. Ženy i děti. Proti sobě se staví...
Nevšední dětství: Malé krásky vydělávají miliony!

Nevšední dětství: Malé krásky...

Nosí umělé řasy, obratně chodí na podpatcích a v maskérně tráví celé hodiny....
Edgar Allan Poe: Proč nad ním nevlastní otec zlomil hůl?

Edgar Allan Poe: Proč nad ním...

Americký spisovatel a básník Edgar Alan Poe nemá jednoduchý start do života. V necelých třech letech...
Hollywoodské filmy, které se točily v Česku

Hollywoodské filmy, které se...

Jakmile má snímek velký rozpočet, může si vybrat de...
Barevnější, než se zdálo: Jak dinosauři viděli svět?

Barevnější, než se zdálo: Jak...

O tom, jak dinosauři vypadali, máme již na základě četných nálezů docela...
Škola za Marie Terezie: Nejpilnější děti dostávaly za odměnu knihu

Škola za Marie Terezie: Nejpilnější...

Školství v habsburské monarchii je ve 2. polovině 18. století závislé na jezuitech. Ti se...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.