Domů     Technika
Jak funguje…. Umělá končetina
21.stoleti 19.2.2009

Občas se to bohužel stává. Přijde úraz, havárie nebo podobné neštěstí a člověku zůstanou doživotní následky. Moderní medicína ruku v ruce s technologiemi však dokážou divy. Současné umělé končetiny jsou natolik technicky vyspělé, že s nimi lze žít téměř plnohodnotný život.Občas se to bohužel stává. Přijde úraz, havárie nebo podobné neštěstí a člověku zůstanou doživotní následky. Moderní medicína ruku v ruce s technologiemi však dokážou divy. Současné umělé končetiny jsou natolik technicky vyspělé, že s nimi lze žít téměř plnohodnotný život.

Protézy místo končetin mají celkem dlouhou historii. Objevují se již začátkem 19. století. Tehdy se samozřejmě nejednalo o žádné složité konstrukce, spíše jen o dřevěné prodloužení pahýlu končetiny. Jedním z prvních historicky doložených příkladů je umělá ruka, kterou si pořídil jeden anglický šlechtic. Ten o svou paži přišel v dnes již legendární bitvě u Waterloo v roce 1815.
I takové protézy však bývaly dlouhou dobu vzácné a mohli si je dovolit jen dobře situovaní lidé. Ostatně, po jatkách I. světové války miliony mladých mužů se domů vraceli bez jedné či více končetin. Až po roce 1945 se začíná výrazněji rozvíjet protetika – obor, který si dal za úkol aspoň částečně napravit postižení mnoha lidí. Zprvu se pozornost věnovala především vývoji pohyblivých kloubů. V 60. letech minulého století se pak objevují první elektrické protézy. Jako první s jejich sériovou výrobou začal v roce 1965 tehdejší Sovětský svaz, brzy jej následovala Kanada a ve zbytku Evropy drží primát Rakušané.
Současné náhrady umožňují lidem nejen volně se pohybovat, ale i sportovat na vrcholové úrovni. Příkladem za všechny může být jihoafrický atlet Oscar Pistorius. Ten se narodil bez holenních kostí, a proto mu byly dolní končetiny amputovány. Přesto je z něj sportovec každým coulem, jeho osobní rekord v běhu na 400 metrů je lepší než český národní rekord u zcela zdravých běžců. Vloni usiloval o nominaci na olympijské hry v Pekingu. Nepodařilo se, ale na navazujících paralympijských hrách vybojoval zlaté medaile v běhu na 100, 200 a 400 metrů.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz