Domů     Technika
Na dovolenou nadzvukovou rychlostí?!
21.stoleti
od 21.stoleti 19.1.2009

Dopravní letadla létající nadzvukovou rychlostí jsou minulostí od té doby, co byl kvůli havárii stažen z aktivního provozu britsko-francouzský letoun Concorde. Dopravní letadla létající nadzvukovou rychlostí jsou minulostí od té doby, co byl kvůli havárii stažen z aktivního provozu britsko-francouzský letoun Concorde.

Nové nadzvukové letadlo bylo však pro výrobce i konstruktéry příliš velkým pokušení a nyní se dostavily první výsledky. Letadlo Aerion Supersonic Business Jet dokáže překonat rychlost zvuku více než o polovinu!

Ve firmě Aerion Corporation, sídlící ve městě Reno v americké Nevadě, se sešly jedny z nejlepších mozků, které se v branži pohybují. Jejich cíl byl jasný – stvořit nadzvukové letadlo, které bude použitelné na většině typů letišť, což starý dobrý Concorde neumožňoval. Nový Aerion dokáže přistát na pouhých 1050 metrech, díky čemuž mu vyhovují prakticky všechna letiště. Zároveň vyhovuje i dalšímu důležitému požadavku – konstruktérům se do značné míry podařilo eliminovat „aerodynamický třesk“, tedy nepříjemný burácivý zvuk, který se ozývá při překonání rychlosti zvuku. S plnou nádrží dolétne Aerion téměř 7500 kilometrů a hravě si tak poradí s přelétnutím Atlantiku, kde bude asi nejvíce využíván. Nad volným mořem dokáže vyvinout rychlost až 1,6x vyšší, než je rychlost zvuku. Ve stratosféře se tedy dokáže pohybovat rychlostí okolo 1900 km/h. Z Paříže do New Yorku by měl tedy doletět za necelé 4 hodiny! Prvním šťastným majitelem tohoto nadzvukového žihadla se stal dubajský šejk Rašid, který za něj zaplatil astronomických 80 milionů dolarů. Za stejnou částku byste si u nás koupili zhruba 2500 nových škodovek Suberb!

Aerion Supersonic Business Jet v datech:

Kapacita. 8–12 pasažérů
Délka: 41,33 m
Výška: 19,57 m
Rozpětí křídel: 19,57 m
Maximální rychlost: 1,909 km/h
Maximální vzletová hmotnost: 40 823 kg
Maximální vzletová výška: 15 500 m

reklama
Související články
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
Nedávná studie Harvardovy univerzity a dalších vědeckých pracovišť došla k závěru, že spalování fosilních paliv zkracuje každý rok život osmi milionům Britů. Další vědecké práce hovoří o jiných číslech, ale v jednom se shodují: špivaný vzduch je nekompromisním zabijákem. „Spalování fosilních paliv, jako je uhlí, benzin nebo nafta, může za smrt každého pátého člověka na […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz