Dopravní prostředek budoucnosti: Automobil na obloze

Zácpy na dálnicích i na městských komunikacích jsou dnes naprosto běžným jevem. Řidiči jsou chtě nechtě nuceni s touto nepříjemností počítat. Řada společností přitom už delší dobu slibuje jednoduché řešení tohoto problému – auto, které by dovedlo v případě nutnosti i létat. Zácpy na dálnicích i na městských komunikacích jsou dnes naprosto běžným jevem. Řidiči jsou chtě nechtě nuceni s touto nepříjemností počítat. Řada společností přitom už delší dobu slibuje jednoduché řešení tohoto problému – auto, které by dovedlo v případě nutnosti i létat.

Je téměř pravidlem, že pokud filmoví či literární tvůrci představují budoucnost, na obloze zde nechybí hybridní dopravní prostředky, které spojují výhody automobilu a letadla nebo vrtulníku. Zdá se, že by nemuselo zůstat jen u představ.

Taková létající vozítka by se v ne příliš vzdáleném horizontu skutečně mohla objevit i v běžném provozu. Ovšem pár technologických problémů je třeba ještě vyřešit.

Sci-fi, nebo realita?

Auto se schopností letu používali třeba Batman nebo Fantomas. Možná právě zde se inspirovali inženýři ze společnosti Terrafugia. Jejich obchodní oddělení už nyní vybírá zálohy na vozítko, které umí létat.

A nejsou to zálohy jistě malé, vždyť cena tohoto prostředku by se měla pohybovat nad hranicí tří milionů korun. Ve vzduchu by tento autolet, což je zřejmě nejpříhodnější název, měl dosáhnout rychlosti až 200 kilometrů v hodině.

Výhody jsou jasné – není potřeba se držet klikatých dálnic, stačí si to namířit ke svému cíli nejpřímější cestou.Skepse je ovšem na místě. Bude zajímavé sledovat, jak si technologové poradí se situací, kdy vozidlo bude stát v zácpě.

V takovém případě bude jen obtížně roztahovat svá křídla. Nemluvě ani o tom, že k odlepení se od povrchu je potřebná určitá vzletová rychlost. Řešením zde může být spíše princip helikoptéry, která dokáže odstartovat z místa.

Ale hlavně, takový dopravní prostředek by měl spíš fungovat tak, že jeho majitel s ním přistane na letišti, sklopí křídla a pak po silnicích hurá domů. Případné kolony a zácpy bude muset vydržet.

Překoná každou překážku

Podobnou cestou se vydala i americká firma Moller. Její autolet má v mnohém lepší parametry než vozítko Terrafugie. Tomu odpovídá i cena, jeden kus by se měl prodávat za více než 20 milionů korun. Prostředek nazvaný M400 unese čtyři cestující a k tomu až 350 kilogramů dalšího nákladu.

Jeho nesporná výhoda spočívá v tom, že by měl umět startovat podobně jako vrtulník.Jeho letová rychlost se pohybuje okolo 500 kilometrů v hodině. Je určitě zajímavé, že jeho spotřeba není neúnosná – měla by odpovídat spotřebě velkého vozu, což je podstatně méně, než kolik paliva potřebuje běžné, byť malé letadlo.

Navíc jeho motor nemusí spalovat jen benzin, ale i některá biopaliva.

Létající Ferrari

Zakladatel společnosti Paul Moller plánuje i menší dvoumístný typ, nazvaný M200. „Jeho ovládání je více než jednoduché. Lze s ním překonávat skály, bažiny, vodu, nejste tedy nijak omezeni povrchem. Elektronika drží auto nad zemí a řidič či pilot překonává překážky, které obyčejné auto nezvládne,“ popisuje Moller. Tyto dva zvláštní dopravní prostředky by se měly nejen na silnicích, ale i ve vzduchu objevit snad už v příštím roce. O rok později by se pak poprvé mohlo vznést i Ferrari. Schopnost letu mu dodá společnost Miller International a výsledný stroj bude stát 15 milionů korun.

Na silnici se bude moci prohánět rychlostí 120 km/h, ve vzduchu pak rychlostí dvojnásobnou. Létat by měl ve výšce 1500 metrů nad zemí.Mimochodem přeskakovat vzduchem překážky a létat na krátké vzdálenosti umí i některé lodě, například UH-18SPW Hoverwing (více viz 21.

STOLETÍ 7/2008).

Hybridní letadla? V armádě běžná věc

V této souvislosti je zajímavý i projekt Osprey, který využívá americká armáda. I ten kombinuje dva dopravní prostředky, v tomto případě ovšem vrtulník a letadlo. První prototyp Ospreye vzlétl již v roce 1989, historie hybridních letounů sahá až před druhou světovou válku.

V hlavách německých inženýrů a konstruktérů podobný projekt vznikal již během třicátých let minulého století, kdy nacistické Německo sice v tajnosti, ale o to pilněji zbrojilo.V-22A Osprey dokáže vyvinout rychlost až 582 kilometrů za hodinu, což je dvakrát více než vrtulník CH-46 Sea Knight.

Jeho dolet je pak oproti klasické helikoptéře dokonce šestinásobný.Osprey využívá dva turbohřídelové motory Allison T406-AD-400 s výkonem 4586 kilowattů. Pro srovnání, kolový nakladač nebo rypadlo, což není žádný drobeček, má výkon motoru okolo 200 kilowattů.

V nouzi dokáže motor konvertovánu, jak je letadlo nazýváno, vyvinout krátkodobě i výkon přesahující 5000 kilowattů. V případě, že jeden z motorů postihne porucha, nebo je zasažen nepřátelskou střelou, je výkon „zdravého“ motoru přenášen propojovací hřídelí i na druhý rotor.

Letecká doprava za 25 letNové technologie umožní širší výběr konfigurací letadel a motorů, a to pro malé i velké stroje, a zvýšenou úroveň automatizace ve všech složkách systému, včetně řízení letadel.

V letecké dopravě bude kladen silný důraz na zvýšení pohodlí cestujících, dobré cestovní podmínky, nové služby a opatření pro aktivní i pasivní bezpečnost. Právě ochrana před terorismem bude asi nejtvrdším oříškem, který následující léta před konstruktéry postaví.

Letecká doprava za 100 letJiž dnes se konstruktéři shodují, že dnešní podoba letadel je neudržitelná. Za 100 let lidstvo nebude létat v létajících talířích, ale spíše v jakýchsi trojhranných strojích.

Pro jejich plochost jim vývojáři říkají „Platýz“. Díky své konstrukci budou podstatně úspornější, neboť takový tvar přispívá ke vztlaku 97 procenty, kdežto u dnešních velkých letadel je příspěvek ke vztlaku sotva poloviční.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Železné žihadlo v akci! Čím je výjimečný zbrusu nový izraelský minomet?

Železné žihadlo v akci! Čím je...

Je tomu sotva pár dní, co se izraelské ministerstvo obrany pochlubilo světu...
Jak se bránit internetovým vyděračům?

Jak se bránit internetovým...

Byť je virtuální svět od toho reálného v mnohém odlišný, leccos však oba mají...
CEITEC přilákal špičkového zahraničního vědce na VUT

CEITEC přilákal špičkového...

Výzkum Erica D. Glowacki je přímo motivovaný aplikacemi v medicíně. Jeho...
FUTTEC i pro využití v extrémních zimních podmínkách

FUTTEC i pro využití v extrémních...

Nepříznivé klimatické podmínky, které v uplynulých týdnech potrápily...
Chrochtající pařmen z Ameriky: Vědci naučili prase hrát videohru

Chrochtající pařmen z Ameriky:...

Označíme-li nějakého člověka za vepře či prase, tak se od něj poděkování...
Výzkumníci z FIT VUT vyvinuli novou metodu pro rozšířenou realitu

Výzkumníci z FIT VUT vyvinuli novou...

Chcete si v přírodě vyfotit hezký snímek mobilem. Namíříte kameru na...
Emirates otestuje mobilní aplikaci TrustOne

Emirates otestuje mobilní...

Společnost Emirates uzavřela partnerství s GE Digital a TE Food, aby...
Bidenův boj za ekologii: Prezident chce sestavit státní vozový park převážně z elektromobilů

Bidenův boj za ekologii: Prezident chce...

Po značně kontroverzních rozhodnutích v oblasti sportu či armády přichází...
Čeští vysokoškoláci jezdí na placenou praxi do Bentley, Audi a Porsche

Čeští vysokoškoláci jezdí na...

ŠKODA AUTO Vysoká škola je v naší novodobé historii jediná škola...
Česko umí monitorovat šíření britské varianty COVID-19

Česko umí monitorovat šíření...

PCR testy společnosti DIANA Biotechnologies díky originálnímu designu...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Probiotika příliš nepomáhají a někdy i škodí

Probiotika příliš nepomáhají a...

Doporučí vám je v lékárně, maminka i reklama v televizi. Pro lepší střevní...
Glastonbury: Rudá voda ze zdejšího pramene prý dokáže uzdravovat

Glastonbury: Rudá voda ze zdejšího...

Pohádkově nádherná zahrada skrývá pramen, který naplňuje zdejší studnu...
Už kvetou!

Už kvetou!

Pro Japonsko jsou typické především okrasné třešně sakury, jejichž...
Podaří se ji ve světě zcela vymýtit?

Podaří se ji ve světě zcela...

Dětská přenosná obrna je jednou z nemocí, které měly ještě v minulém...
Jak na obnovu lesů?

Jak na obnovu lesů?

Káva je něco, co si každé ráno ráda vychutná část lidské populace, mnoho studí...
Jak se staví hrad? Desítky let a makají na něm tisíce lidí!

Jak se staví hrad? Desítky let a...

Také vás fascinují rostoucí bytové domy, které se množí rychlostí blesku? Kdyby toto...
Tajemná Patagonie: Jak se žije na jižním konci světa?

Tajemná Patagonie: Jak se žije na...

Mohutné ledovce, krásné fjordy, žulové skály, sopky, nádherná jezera, národní...
Dostupné PCR testování se samoodběrem ze slin

Dostupné PCR testování se...

Pro firmy aktuálně platí povinnost testování zaměstnanců na infekci virem...
Skromná žena v mušelínu: Ruská carevna Alexandra Fjodorovna nosila svoje šaty několik let

Skromná žena v mušelínu: Ruská...

Módní vkus ruské carevny Alexandry Fjodorovny, choti ruského cara Mikuláše II....
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.