Domů     Technika
Objev: Konečně nové palivo pro auta? Vyrobí je bakterie!
21.stoleti 19.12.2008

Bakterie Escherichia coli dokáže dělat s naším tělem doslova psí kusy. Od bolestí žaludku a břicha přes úporné průjmy a nezřídka dokáže i zabíjet. V současné době se však zdá, že tato mrňavá odporná potvůrka může být i užitečná. Genetici z amerického San Franciska se jí podívali na zoubek a naučili ji vyrábět kvalitní naftu.Bakterie Escherichia coli dokáže dělat s naším tělem doslova psí kusy. Od bolestí žaludku a břicha přes úporné průjmy a nezřídka dokáže i zabíjet. V současné době se však zdá, že tato mrňavá odporná potvůrka může být i užitečná. Genetici z amerického San Franciska se jí podívali na zoubek a naučili ji vyrábět kvalitní naftu.

Mikrobiální palivo s názvem biobutanol má podle nich stejné vlastnosti jako nafta. Navíc má toto palivo větší energetický potenciál než běžná paliva a to se odrazí i v nižší spotřebě.

Pomůže cukrová třtina?
Důležitá je i další jeho vlastnost – není totiž tak agresivní, jako současná biopaliva, a tak se nemusí motory aut nijak upravovat. A jak se nové palivo vyrábí? Do velké nádrže s vodou se jednoduše nasype rozdrcená cukrová třtina a přidají se geneticky modifikované bakterie E. coli. Bakterie začnou přičinlivě pracovat a vyměšují mastné kyseliny, které mají stejné uspořádání uhlovodíků jako nafta. První pokusy proběhly už letos v květnu, ale teprve v těchto dnech se rozjel zkušební provoz ve velkém.

Jednoduše se posbírá
Na rozdíl od jiných biopaliv, která se musí složitě čistit a odlučovat, stačí palivo vyrobené bakterií E. coli jednoduše sesbírat z povrchu vody. Je totiž lehčí a na hladině vytvoří plovoucí vrstvu. Sesbírané palivo může putovat bez jakýchkoliv dalších úprav rovnou do nádrží automobilů. Výroba paliva z cukrové třtiny je tak mnohem jednodušší než z obilovin a nevyžaduje takové náklady. Vědci spočítali, že výroba jednoho barelu (159 l) tohoto biopaliva přijde na pouhých 50 dolarů.

A bude hůř…
Ještě nedávno se surová nafta prodávala za cenu 200 dolarů za barel. Dnes sice cena klesla na zhruba 60 dolarů, ale všechno naznačuje tomu, že napřesrok v létě se motoristé nemají na co těšit. Cena nafty má totiž znovu strmě stoupat. Vědci už přikročili k další fázi výzkumu, ve které chtějí ještě více snížit náklady na „krmivo“ pro bakterie. Zdá se totiž, že bakteriím Escherichia coli docela chutná i obyčejná dřevní štěpka a celá řada dalších bioodpadů. Právě to je asi na celém experimentu to nejdůležitější, protože většina renomovaných odborníků se dnes shoduje na tom, že vyrábět biopaliva z obilnin či dalších potravinářských rostlin je cesta k hladomoru a rovnou do pekel. V roce 2011 už bychom prý mohli jezdit na biopalivo z nejrůznějších odpadů, vyrobené bakteriemi docela běžně. Že by měli ropní šejkové na kahánku? 

Proti biopalivům sílí vlna kritiky
Stále více uznávaných odborníků se vyslovuje proti využití biopaliv za stávající úrovně zpracovatelských technologií. Jaké jsou nejčastější výhrady?
– K vyprodukování paliva například z kukuřice je potřeba o 30 % více energie, než se získá jeho spálením
– Množství obilí, použitého pro naplnění nádrže většího automobilu etanolem, odpovídá množství jídla, které sní jeden člověk za rok!
– K výrobě etanolu, který by nahradil alespoň 5,75 % tekutých paliv, používaných v Evropské unii, by vyžadovalo využití až 25 % veškeré orné půdy v unii, což je nemyslitelné
– Světová banka varuje, že zavedení biopaliv už teď zvýšilo ceny základních potravin ve světě o 75 % a spustilo zejména v zemích třetího světa potravinovou krizi.
– Na produkci etanolu, která by pokryla alespoň 10 % potřeby paliva, by podle ověřených propočtů musela padnout většina plochy deštných pralesů v Amazonii a v jihovýchodní Asii!

Související články
Populace lidí roste. A zemědělské půdy ubývá. I s ohledem na tuto nepřímou úměru nepůsobí vize příštích desetiletí nijak optimisticky. Jednou z možností, jak ji optimističtější udělat, jsou takzvané vertikální farmy, respektive vertikální zemědělství Princip této metody je v zásadě velmi jednoduchý. Pěstitelská plocha při ní nemá příliš prostoru do šířky, zato do výšky ano. Rostliny […]
Příroda Technika 7.9.2025
Oceány se mění rychleji než kdy dříve a s nimi se proměňují i pravidla podmořské hry. Nový výzkum ukazuje, že oteplující se světové vody znesnadňují detekci ponorek, což může výrazně zamíchat světovou bezpečnostní rovnováhou. Sebevětší ponorka ať už při bojovém nasazení nebo běžném průzkumu spoléhá na to, že ji nikdo neuslyší. Až doposud byly nejspolehlivějším […]
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz