Domů     Technika
Objev: Konečně nové palivo pro auta? Vyrobí je bakterie!
21.stoleti 19.12.2008

Bakterie Escherichia coli dokáže dělat s naším tělem doslova psí kusy. Od bolestí žaludku a břicha přes úporné průjmy a nezřídka dokáže i zabíjet. V současné době se však zdá, že tato mrňavá odporná potvůrka může být i užitečná. Genetici z amerického San Franciska se jí podívali na zoubek a naučili ji vyrábět kvalitní naftu.Bakterie Escherichia coli dokáže dělat s naším tělem doslova psí kusy. Od bolestí žaludku a břicha přes úporné průjmy a nezřídka dokáže i zabíjet. V současné době se však zdá, že tato mrňavá odporná potvůrka může být i užitečná. Genetici z amerického San Franciska se jí podívali na zoubek a naučili ji vyrábět kvalitní naftu.

Mikrobiální palivo s názvem biobutanol má podle nich stejné vlastnosti jako nafta. Navíc má toto palivo větší energetický potenciál než běžná paliva a to se odrazí i v nižší spotřebě.

Pomůže cukrová třtina?
Důležitá je i další jeho vlastnost – není totiž tak agresivní, jako současná biopaliva, a tak se nemusí motory aut nijak upravovat. A jak se nové palivo vyrábí? Do velké nádrže s vodou se jednoduše nasype rozdrcená cukrová třtina a přidají se geneticky modifikované bakterie E. coli. Bakterie začnou přičinlivě pracovat a vyměšují mastné kyseliny, které mají stejné uspořádání uhlovodíků jako nafta. První pokusy proběhly už letos v květnu, ale teprve v těchto dnech se rozjel zkušební provoz ve velkém.

Jednoduše se posbírá
Na rozdíl od jiných biopaliv, která se musí složitě čistit a odlučovat, stačí palivo vyrobené bakterií E. coli jednoduše sesbírat z povrchu vody. Je totiž lehčí a na hladině vytvoří plovoucí vrstvu. Sesbírané palivo může putovat bez jakýchkoliv dalších úprav rovnou do nádrží automobilů. Výroba paliva z cukrové třtiny je tak mnohem jednodušší než z obilovin a nevyžaduje takové náklady. Vědci spočítali, že výroba jednoho barelu (159 l) tohoto biopaliva přijde na pouhých 50 dolarů.

A bude hůř…
Ještě nedávno se surová nafta prodávala za cenu 200 dolarů za barel. Dnes sice cena klesla na zhruba 60 dolarů, ale všechno naznačuje tomu, že napřesrok v létě se motoristé nemají na co těšit. Cena nafty má totiž znovu strmě stoupat. Vědci už přikročili k další fázi výzkumu, ve které chtějí ještě více snížit náklady na „krmivo“ pro bakterie. Zdá se totiž, že bakteriím Escherichia coli docela chutná i obyčejná dřevní štěpka a celá řada dalších bioodpadů. Právě to je asi na celém experimentu to nejdůležitější, protože většina renomovaných odborníků se dnes shoduje na tom, že vyrábět biopaliva z obilnin či dalších potravinářských rostlin je cesta k hladomoru a rovnou do pekel. V roce 2011 už bychom prý mohli jezdit na biopalivo z nejrůznějších odpadů, vyrobené bakteriemi docela běžně. Že by měli ropní šejkové na kahánku? 

Proti biopalivům sílí vlna kritiky
Stále více uznávaných odborníků se vyslovuje proti využití biopaliv za stávající úrovně zpracovatelských technologií. Jaké jsou nejčastější výhrady?
– K vyprodukování paliva například z kukuřice je potřeba o 30 % více energie, než se získá jeho spálením
– Množství obilí, použitého pro naplnění nádrže většího automobilu etanolem, odpovídá množství jídla, které sní jeden člověk za rok!
– K výrobě etanolu, který by nahradil alespoň 5,75 % tekutých paliv, používaných v Evropské unii, by vyžadovalo využití až 25 % veškeré orné půdy v unii, což je nemyslitelné
– Světová banka varuje, že zavedení biopaliv už teď zvýšilo ceny základních potravin ve světě o 75 % a spustilo zejména v zemích třetího světa potravinovou krizi.
– Na produkci etanolu, která by pokryla alespoň 10 % potřeby paliva, by podle ověřených propočtů musela padnout většina plochy deštných pralesů v Amazonii a v jihovýchodní Asii!

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz