Domů     Technika
Objev: Konečně nové palivo pro auta? Vyrobí je bakterie!
21.stoleti 19.12.2008

Bakterie Escherichia coli dokáže dělat s naším tělem doslova psí kusy. Od bolestí žaludku a břicha přes úporné průjmy a nezřídka dokáže i zabíjet. V současné době se však zdá, že tato mrňavá odporná potvůrka může být i užitečná. Genetici z amerického San Franciska se jí podívali na zoubek a naučili ji vyrábět kvalitní naftu.Bakterie Escherichia coli dokáže dělat s naším tělem doslova psí kusy. Od bolestí žaludku a břicha přes úporné průjmy a nezřídka dokáže i zabíjet. V současné době se však zdá, že tato mrňavá odporná potvůrka může být i užitečná. Genetici z amerického San Franciska se jí podívali na zoubek a naučili ji vyrábět kvalitní naftu.

Mikrobiální palivo s názvem biobutanol má podle nich stejné vlastnosti jako nafta. Navíc má toto palivo větší energetický potenciál než běžná paliva a to se odrazí i v nižší spotřebě.

Pomůže cukrová třtina?
Důležitá je i další jeho vlastnost – není totiž tak agresivní, jako současná biopaliva, a tak se nemusí motory aut nijak upravovat. A jak se nové palivo vyrábí? Do velké nádrže s vodou se jednoduše nasype rozdrcená cukrová třtina a přidají se geneticky modifikované bakterie E. coli. Bakterie začnou přičinlivě pracovat a vyměšují mastné kyseliny, které mají stejné uspořádání uhlovodíků jako nafta. První pokusy proběhly už letos v květnu, ale teprve v těchto dnech se rozjel zkušební provoz ve velkém.

Jednoduše se posbírá
Na rozdíl od jiných biopaliv, která se musí složitě čistit a odlučovat, stačí palivo vyrobené bakterií E. coli jednoduše sesbírat z povrchu vody. Je totiž lehčí a na hladině vytvoří plovoucí vrstvu. Sesbírané palivo může putovat bez jakýchkoliv dalších úprav rovnou do nádrží automobilů. Výroba paliva z cukrové třtiny je tak mnohem jednodušší než z obilovin a nevyžaduje takové náklady. Vědci spočítali, že výroba jednoho barelu (159 l) tohoto biopaliva přijde na pouhých 50 dolarů.

A bude hůř…
Ještě nedávno se surová nafta prodávala za cenu 200 dolarů za barel. Dnes sice cena klesla na zhruba 60 dolarů, ale všechno naznačuje tomu, že napřesrok v létě se motoristé nemají na co těšit. Cena nafty má totiž znovu strmě stoupat. Vědci už přikročili k další fázi výzkumu, ve které chtějí ještě více snížit náklady na „krmivo“ pro bakterie. Zdá se totiž, že bakteriím Escherichia coli docela chutná i obyčejná dřevní štěpka a celá řada dalších bioodpadů. Právě to je asi na celém experimentu to nejdůležitější, protože většina renomovaných odborníků se dnes shoduje na tom, že vyrábět biopaliva z obilnin či dalších potravinářských rostlin je cesta k hladomoru a rovnou do pekel. V roce 2011 už bychom prý mohli jezdit na biopalivo z nejrůznějších odpadů, vyrobené bakteriemi docela běžně. Že by měli ropní šejkové na kahánku? 

Proti biopalivům sílí vlna kritiky
Stále více uznávaných odborníků se vyslovuje proti využití biopaliv za stávající úrovně zpracovatelských technologií. Jaké jsou nejčastější výhrady?
– K vyprodukování paliva například z kukuřice je potřeba o 30 % více energie, než se získá jeho spálením
– Množství obilí, použitého pro naplnění nádrže většího automobilu etanolem, odpovídá množství jídla, které sní jeden člověk za rok!
– K výrobě etanolu, který by nahradil alespoň 5,75 % tekutých paliv, používaných v Evropské unii, by vyžadovalo využití až 25 % veškeré orné půdy v unii, což je nemyslitelné
– Světová banka varuje, že zavedení biopaliv už teď zvýšilo ceny základních potravin ve světě o 75 % a spustilo zejména v zemích třetího světa potravinovou krizi.
– Na produkci etanolu, která by pokryla alespoň 10 % potřeby paliva, by podle ověřených propočtů musela padnout většina plochy deštných pralesů v Amazonii a v jihovýchodní Asii!

Související články
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
V našich domácnostech se nachází spousta drobných zařízení, jako jsou alarmy či senzory, ve kterých je třeba pravidelně vyměňovat baterie, aby fungovaly. Nově vyvinuté „solární“ panely by je mohly napájet energií získanou pouze z vnitřního osvětlení interiéru. „Miliardy zařízení, která vyžadují malé množství energie, se spoléhají na výměnu baterií – což je neudržitelná praxe. Toto […]
Laser, který by i jen svým odrazem mohl poškodit zrak, a přesto vznikl jako studentský projekt v rámci výuky. Na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze se v kurzu Jak vyrobit (téměř) cokoli studenti a studentky učí převádět své nápady ve skutečnost – bez ohledu na to, jestli výsledkem bude užitečný produkt, osobní výzva nebo jednoduše […]
Společnosti MAN a Dettendorfer zavádějí v rámci pilotního projektu bezemisní noční logistiku na mezinárodní dopravní tepně vedoucí přes Brennerský průsmyk. Elektrické nákladní vozy mohou být důležitou součástí nákladní dopravy přes Alpy. Po čtyři týdny v červenci a srpnu testují společnosti MAN Truck & Bus a Spedition Dettendorfer v rámci pilotního projektu noční provoz plně elektrických nákladních vozidel na trase mezi bavorským […]
Sklo je hojně využívaný materiál, nejen v oknech domů, ale například i v solárních panelech, sklenících či automobilech. Problém však představují nánosy prachu. Jejich smývání z oken ve velkých výškách je nebezpečné a drahé, v pouštích zase může prach snížit výkon solárních panelů až na polovinu. Naštěstí do hry vstupuje novinka – sklo, které se […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz