Domů     Technika
Jak pracuje… Varhany
21.stoleti 20.11.2008

Varhaník sedící za klaviaturou může sice vypadat jako běžný človíček, ve skutečnosti však třímá královské žezlo ve světě hudby. Ovládá totiž nejsložitější hudební nástroj, který kdy lidé sestrojili. Varhany jsou navíc nejen nejsložitější, ale i největší ze všech nástrojů. 21. STOLETÍ Vám nyní odhalí tajemství jejich fungování. Varhaník sedící za klaviaturou může sice vypadat jako běžný človíček, ve skutečnosti však třímá královské žezlo ve světě hudby.  Ovládá totiž nejsložitější hudební nástroj, který kdy lidé sestrojili. Varhany jsou navíc nejen nejsložitější, ale i největší ze všech nástrojů. 21. STOLETÍ Vám nyní odhalí tajemství jejich fungování.

Zvláštnost varhanních tónů je výsledkem souzvuku několika píšťal, které jsou umístěny na několika varhanních strojích. V závislosti na velikosti nástroje je najdeme buď v jedné, nebo v několika různých skříních. Největší varhanní nástroje mohou mít až 10 000 dřevěných či kovových píšťal, jejichž zvuk ovládá varhaník pomocí několika klaviatur a pedálnic (kláves ovládaných nohami). Varhany hrají díky stlačenému vzduchu, který je vháněn nejprve do zásobního měchu, který tlak vzduchu vyrovnává. Odtud putuje vzduchovody do jednotlivých vzdušnic. Když varhaník zmáčkne klávesu, otevře se uzavíratelný ventil a do píšťal je přiveden vzduch, který je rozezvučí. Varhaník může během hry ještě zapínat a vypínat jednotlivé rejstříky pomocí rejstříkového táhla a měnit tak barvu a výšku výsledného tónu.

Píšťaly:
Velikost píšťal může být různá. U malých nástrojů jen několik desítek centimetrů, u velkých až 10 metrů. Rozlišujeme dva základní typy varhanních píšťal – retné, u nichž vzniká tón podobně jako u zobcové flétny chvěním vzduchu, a jazykové, kde vzniká chvěním kovového jazýčku umístěného uvnitř píšťaly. Zatímco u prvního typu je výška tónu dána délkou píšťaly, u druhého z typů je za výsledný zvuk zodpovědná velikost a materiál jazýčku. Kovové píšťaly se vyrábějí zpravidla ze slitiny cínu a olova, případně ze zinku či mědi.

Další článek
Související články
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz