Domů     Technika
Jak pracuje… Varhany
21.stoleti 20.11.2008

Varhaník sedící za klaviaturou může sice vypadat jako běžný človíček, ve skutečnosti však třímá královské žezlo ve světě hudby. Ovládá totiž nejsložitější hudební nástroj, který kdy lidé sestrojili. Varhany jsou navíc nejen nejsložitější, ale i největší ze všech nástrojů. 21. STOLETÍ Vám nyní odhalí tajemství jejich fungování. Varhaník sedící za klaviaturou může sice vypadat jako běžný človíček, ve skutečnosti však třímá královské žezlo ve světě hudby.  Ovládá totiž nejsložitější hudební nástroj, který kdy lidé sestrojili. Varhany jsou navíc nejen nejsložitější, ale i největší ze všech nástrojů. 21. STOLETÍ Vám nyní odhalí tajemství jejich fungování.

Zvláštnost varhanních tónů je výsledkem souzvuku několika píšťal, které jsou umístěny na několika varhanních strojích. V závislosti na velikosti nástroje je najdeme buď v jedné, nebo v několika různých skříních. Největší varhanní nástroje mohou mít až 10 000 dřevěných či kovových píšťal, jejichž zvuk ovládá varhaník pomocí několika klaviatur a pedálnic (kláves ovládaných nohami). Varhany hrají díky stlačenému vzduchu, který je vháněn nejprve do zásobního měchu, který tlak vzduchu vyrovnává. Odtud putuje vzduchovody do jednotlivých vzdušnic. Když varhaník zmáčkne klávesu, otevře se uzavíratelný ventil a do píšťal je přiveden vzduch, který je rozezvučí. Varhaník může během hry ještě zapínat a vypínat jednotlivé rejstříky pomocí rejstříkového táhla a měnit tak barvu a výšku výsledného tónu.

Píšťaly:
Velikost píšťal může být různá. U malých nástrojů jen několik desítek centimetrů, u velkých až 10 metrů. Rozlišujeme dva základní typy varhanních píšťal – retné, u nichž vzniká tón podobně jako u zobcové flétny chvěním vzduchu, a jazykové, kde vzniká chvěním kovového jazýčku umístěného uvnitř píšťaly. Zatímco u prvního typu je výška tónu dána délkou píšťaly, u druhého z typů je za výsledný zvuk zodpovědná velikost a materiál jazýčku. Kovové píšťaly se vyrábějí zpravidla ze slitiny cínu a olova, případně ze zinku či mědi.

Další článek
Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz