Kdy budou auta schopná komunikovat se semafory? Budou v budoucnosti stále dopravní zácpy? Německá automobilka Volkswagen se pokusila na podobné otázky odpovědět. Zároveň představila vizi, jak by mohly vypadat automobily vzešlé z jejích dílen v roce 2028.
Svou představu budoucnosti automobilů zveřejnil Volkswagen na stránkách www.volkswagen2028.com. Jednoduše navržená stránka se točí okolo krátkého, poněkud křečovitého, leč interaktivního filmu, který divákovi zprostředkovává informativní úvod. Děj se odehrává v roce 2028, kdy otec vypráví svému synovi o světě před dvaceti lety. Během tohoto vyprávění si může uživatel vybrat jakýkoli z mnoha odkazů, aby se podíval na automobilovou budoucnost. Vývojáři a designéři z výzkumných oddělení automobilky doprovázejí uživatele při jejich „cestě“ a vysvětlují vize zítřka.
Auto a´ la handsfree
V krátké budoucnosti by i delší cesta automobilem neměla být nudná a otravná. Naopak, měla by být zábavná a pestrá. „Naši designéři a vývojáři vytvořili exkluzivně pro tento projekt tři nové koncepty, které mají ilustrovat automobilový svět zítřka. Pojmenovali jsme je ‚one‘, ‚ego‘ a ‚room‘ a ukazují náhled tvarů, které naše studie mohou v budoucnosti mít,“ vysvětluje Jochen Sengpiehl, šéf marketingu značky Volkswagen. Studie demonstrují, jak mohou vozy budoucnosti komunikovat se semafory, jak mohou holografické displeje pomáhat řidičům a jak si řidiči mohou ještě lépe užít řízení, přestože vozy neprodukují žádné emise.
Auto s názvem „one“ je určeno lidem, kteří rádi cestují sami. Takový vůz svým tvarem připomíná velké bluetooth handsfree do ucha. Noční můra některých řidičů – parkování – je s tímto vozítkem úplná legrace. Má totiž flexibilní podvozek, takže se vejde téměř všude.
Automobil? Spíše zábavní centrum
Koncept „ego“ využijí milovníci rychlé jízdy. Jedná se v podstatě o dvousedadlový sportovní vůz. Ovšem pozor, sportovní vůz budoucnosti nebude podle vize Volkswagenu žádnou pojízdnou rakví. Automobily budou vybaveny mnoha čidly, která neustále monitorují okolí. Nějaká zpětná zrcátka? Ani omylem! Obraz se bude holograficky promítat před čelním sklem. Řízení takového auta bude skutečným zážitkem.
Pro rodiny s dětmi pak bude vhodný vůz „room“. Ten ani nepotřebuje řidiče, takže rodiče během jízdy mohou veškerý čas věnovat svým ratolestem. Automobil je vybaven mnoha asistenčními programy a vysoce sofistikovanou navigací. Sám se zařadí do kolony na dálnici, sám si sleduje, na kterém exitu má z dálnice odbočit na běžnou silnici. Ale to zdaleka není vše. Kdo má početnou rodinu, ví, že cestování třeba se třemi dětmi je někdy za trest. Automobil „room“ je však nejen dopravním prostředkem, ale i zábavním centrem. Pustí vám film, či hudbu, vše podle vašeho gusta, lze v něm hrát i různé počítačové hry. Pomocí internetu vůz neustále aktualizuje mapy a třeba vyhledá, v kterém obchodě jsou momentálně nejnižší ceny toho kterého zboží.
Z výfuku jen vodní pára
Podle Volkswagenu budou v roce 2028 vozy řízené počítačem. Zapomeňte na fosilní paliva, pohon obstará kombinace biopaliv a elektrické energie. Elektřina je vyráběna ve vodíkových palivových článcích, takže jedinou „zplodinou“ z výfuku je vodní pára. Podobně jako v populárním seriálu Návštěvníci lze změnit povrchovou úpravu podle řidičova přání.
Automobily jsou síťově propojené, tudíž je na minimum omezena možnost dopravních nehod. Ale nejen to, vzájemnou komunikací mezi jednotlivými automobily se dá předcházet i dopravním zácpám. Vozy si ovšem budou schopny „pokecat“ nejen mezi sebou, ale i s dopravním značením nebo se semaforem. V dopravní špičce bude možno z vozů vytvořit automaticky řízenou kolonu, jež se napojí na světelné dopravní signály a vozům umožní projet na „zelenou vlnu“.
Metla na nevěrníky?
Že nám technika zasahuje i do každodenního života, na to jsme si už zvykli. Ale satelitní navigační systém Galileo, který má být po svém spuštění zabudováván do všech nových aut, může způsobit revoluci i v mezilidských vztazích. Díky němu totiž nebude nijak složité najít kteréhokoliv člověka nebo jeho auto, ať se nachází kdekoliv. Těžko se pak manžel bude vymlouvat, že byl na fotbale, když jeho stopa byla nalezena v jakémsi podkrovním bytě a automobil stojí před dotyčným domem.
Projekt systému Galileo, který je společným dítětem Evropské komise a Evropské kosmické agentury, má však samozřejmě jiné ambice, než stíhat záletníky a nevěrnice. Mobilní telefony mají být napojeny prostřednictvím čipu na satelit a z něho pak mohou získat řadu využitelných informací. S takto vybaveným telefonem pak lze bez problémů najít nejbližší bankomat, specializovaný obchod nebo v tlačenici ztraceného přítele, pokud i on má podobné vybavení. Ale nejen to, systém svého uživatele upozorní na slevy v blízkém obchodě, na zpoždění rychlíku, nemluvě o aktuálních dopravních informacích.
Více se dozvíte na www.volkswagen2028.com