Domů     Technika
Jak se staví česká formule
21.stoleti 18.7.2008

Závodit ve formuli je sen téměř každého kluka. Málokomu se ovšem tento sen vyplní. Studenti pražské ČVUT si však nejen zazávodí, ale dokonce si vlastní vůz i sami navrhnou a postaví.Závodit ve formuli je sen téměř každého kluka. Málokomu se ovšem tento sen vyplní. Studenti pražské ČVUT si však nejen zazávodí, ale dokonce si vlastní vůz i sami navrhnou a postaví.

Jedním z nejpopulárnějších projektů současnosti je mezi studenty inženýrských škol na celém světě soutěž Formule Student. Vznikla v USA, kde se v roce 1981 uskutečnil první ročník pod názvem Formule SAE (Society of Automotive Engineers). Studenti měli za úkol sestrojit formulový vůz a poté v něm i závodit. Soutěž se stala velmi úspěšnou a o 17 let později vznikla i její evropská sestřička – právě Formule Student. Oba projekty během své existence získaly velkou popularitu a nyní se jich účastní více než 270 univerzitních týmů z celého světa. A příští rok do něj poprvé v historii zasáhne i český tým. Ten vytvoří studenti pražské ČVUT.

Jsme první a chceme vyhrát!
Ač jsou v soutěži nováčky, nekladou si naši studenti žádné skromné cíle. Chceme vyhrát, zní z jejich úst. „Vůz CTU CarTech FS.01 se teprve rodí na papíře a vítězství v závodě zatím není ničím jiným než snem. Tento sen se ale lehce může stát realitou. Protože v CTU CarTech si plníme své sny,“ vypráví duchovní otec projektu a jeho koordinátor Ing. Radek Tichánek, PhD. A pokračuje:„Momentálně neexistuje žádná česká univerzita, která by se do tohoto projektu zapojila. České vysoké učení technické má tradici a i proto jsme se rozhodli Formule Student zúčastnit. Tým tvoří celkem čtyřicet studentů z fakulty strojní a z fakulty elektrotechnické. Je to čistě pánská záležitost, dívky v našem týmu bohužel nemáme. Naším cílem je vystavět prototyp formulového vozu.“
Na stavbě automobilu se nesmí podílet žádný profesionál, vše mají na starosti studenti. V Evropě jsou v současnosti vypsány tři prestižní velké ceny Formule Student: italské Fiorano, britský Silverstone a německý Hockenheim. „Právě na slavném Hockenheimu vyjede na trať vůz, který vznikne pod rukama studentů ČVUT,“ odhodlaně říká Radek Tichánek.

230 kilo a dost
Součástí projektu je samozřejmě i originální návrh vozu. Jeho autorem je designér Karel Linhart, student pátého ročníku Fakulty strojní ČVUT. Jeho krédem je motto legendy českého designerství Václava Krále (1936 – 2005): „Chápu design tak, že se musí rodit zevnitř.“ Linhart zprvu nakreslil několik skic a poté vytvořil základní 3D model designu jako podklad pro reálný model. Nyní jej čeká vytvoření reálného modelu v měřítku 1:5, dokončení designového modelu ve 3D a nakonec se vrhne na přípravu výroby karoserie. „Na svou práci mám pevně stanovený harmonogram, který se musí přesně dodržovat,“ podotýká Karel Linhart. „V současnosti je 80 % designérské práce hotovo.“
Přesné dodržování harmonogramu prací se samozřejmě netýká jen designéra. Sestavování formule je týmovou prací, kde je každý závislý na svých kolezích. Zvlášť patrné to je u konstrukce vozu. Ta je limitována znalostmi, kreativitou, invencí, představivostí studentů, ale samozřejmě i bezpečnostními pravidly. Šéfkonstruktér týmu Martin Zábranský k tomu říká: „Pro konstrukci je důležité zachovat nízkou hmotnost vozu. Ta by neměla přesáhnout 230 kilogramů. Rám vozu je vytvořen ze železa, ze svařovaných profilů.“

Formule je věda
Srdcem každého vozu je motor a u formulí to platí dvojnásob. „Naše auto bude osazeno motorem z motorky, což je dáno i pravidly soutěže,“  říká Martin Zábranský. Motor pochází z Yamahy R 6 o objemu 600 ccm a zajistila jej společnost Mari-Moto. Konstrukce vozu je rozdělena mezi jednotlivé studenty, kdy každý vyvíjí svou část, například dva studenti pracují na přední nápravě, další vyvíjí pedálovou jednotku a tak dále. Martin Zábranský si je vědom, že se tým CTU CarTech nemůže pochlubit přehnanými zkušenostmi. „My sbíráme data a stavíme své první auto. Ale na druhé straně, vyhrát chce každý a my nejsme výjimkou.“
Je jasné, že motor, který pochází z Yamahy nemůže ihned sloužit formulovému vozu. Je třeba na něm udělat několik úprav. Ty má na starosti další ze studentů Tomáš Soukup: „Motor musí mít programovatelnou řídicí jednotku, takže teď vytváříme simulační model v počítači, který nám pomůže počítat například chlazení a průběhy točivého momentu a výkonu motoru. Výsledky testů poté vyhodnotíme a přihlédne se k nim při samotných úpravách motoru.“  Zajímavý je poměr mezi váhou a výkonem vozu. Tento poměr je mnohem menší než u jakýchkoliv sériově vyráběných sportovních vozů. „Snad jen některá velmi výkonná auta Ferrari by se k tomu mohla přibližovat“, uvádí další z členů týmu Ondřej Suchomel

I pilot bude student
Právě Ondřej Suchomel by mohl být tajným trumfem stáje ČVUT. Může totiž přinést zkušenosti, které získal, když se podobného projektu účastnil při svém studijním pobytu ve Švédsku. Tehdy se společně s jedním tureckým studentem podílel na sestavování protiskluzového systému.“
Pilot vzejde z kvalifikace, některé závody na motokárových tratích už proběhly. I pilot musí být studentem. Nemusí a priori pocházet z ČVUT, může studovat i na jiné univerzitě. Samotný závod neprobíhá tak, jako klasická velká cena Formule 1, to je dáno bezpečnostními důvody. Spíš připomíná její kvalifikaci. V samotném závodě je zakázáno předjíždět stylem kolo na kolo. Trať je rozdělena do dvou pruhů a pomalejší vozidlo je povinno rychlejšímu ustoupit. Každá stáj má dva piloty a každý z nich ujede ve voze 11 kilometrů. Výsledné časy obou pilotů se pak sčítají.

Brána do Formule 1
Projekt Formule Student nerozvíjí jen konstruktérský um studentů. Zároveň klade velký důraz na manažerské i marketingové schopnosti, které jsou v dnešním světě ať chceme nebo nechceme pro úspěch důležité. Formule Student učí studenty, jak pracovat v týmu, v krátkých termínech a ve stresu. V podstatě tedy simuluje reálné podmínky života. Každý student účastnící se konstrukce, stavby, testování, závodu a dalších událostí spojených s projektem, uplatní v praxi své technické, lidské a jazykové dovednosti a znalosti. Účast v projektu přinese studentům především nenahraditelnou zkušenost, kterou zúročí v pozdějším zaměstnaní jako inženýři.
Velké společnosti moc dobře vědí, proč tuto akci podporují. Ředitel Honda Racing F1 Operations Gary Savage k tomu řekl: „Jako tým i jako společnost rádi závodíme a to je důvod, proč jsme ve Formuli Student. Máme však i další motivaci. Těšíme se na novou generaci mladých inženýrů a designérů. Dvacet našich nejlepších inženýrů se angažovalo právě ve Formuli Student.“  I mnohé technické univerzity po celém světě zaregistrovaly zvýšený zájem ze stran výrobců závodních vozů o své absolventy, kteří se Formule Student zúčastnili. Kdo ví, možná nebude dlouho trvat a v některé ze stájí ve Formuli 1 se mezi konstruktéry objeví i člen českého studentského týmu CTU CarTech. Za rok tento tým znovu navštívíme a seznámíme naše čtenáře i s tím, jak v celoevropské konkurenci čeští studenti obstáli.

Co se skrývá za projektem?
Doba:   listopad 2007 až září 2009
Realizační tým: 40 studentů ČVUT
Rozpočet:  680 000 korun
Výkon vozu:  100 HP
Maximální rychlost: 200 km/h
Motor:   motocyklový s objemem 600 ccm
Cíl týmu:  sestavit formuli a zvítězit

Historie seriálů Formula a Student a Formula SAE
1976 – V USA se koná první soutěž s názvem Mini Baja za podpory American Society of Automotive Engineers. Soutěžící mají za úkol sestavit off-roadový vůz s motorem ze sekačky na trávu.
1981 – SAE spouští obdobný program Formula (-e?) SAE pro dráhové vozy.
1986 – Do soutěže vstupují jako sponzoři společnosti Chrysler, General Motors a Ford.
1991 – Kapitán vítězného týmu se stává členem stáje Chip Ganassi závodícím v Indy Car.
1998 – Startuje i evropská soutěž pod názvem Formula (-e?) Student.
2007 – Hlavní soutěž se jede na slavném okruhu v britském Silverstone. Studenti zde pracovali ve stejných boxech, ve kterých týden nato našly své útočiště i stáje Formule 1.
2008 – Zavedena nová ekologická kategorie Class 1(A). pro vozy s maloobjemovým motorem produkujícím minimalizované množství oxidu uhličitého.
2009 – Na startu soutěže v německém Hockenheimu se objeví český tým CTU CarTech tvořený studenty ČVUT.

ČVUT posvětil císař Josef I.
České vysoké učení technické v Praze patří k největším a nejstarším technickým vysokým školám v Evropě. Jeho historie je zajímavá. Roku 1705 požádal odborník na opevňování Christian Josef Willenberg císaře Leopolda I. o souhlas vyučovat „ingenieurský kunst“. Teprve císařův syn Josef I., který ho na trůnu vystřídal, v roce 1707 reskriptem nařídil českým stavům zajistit v Praze inženýrskou výuku. První studenti však mohli začít školu navštěvovat až v roce 1717. Název České vysoké učení technické nese univerzita od roku 1920. V současné době studuje na sedmi fakultách ČVUT (stavební, strojní, elektrotechnická, jaderná a fyzikálně inženýrská, architektury, dopravní, biomedicínského inženýrství) více než 24 000 studentů. Pro akademický rok 2007/08 nabízí ČVUT v Praze svým studentům 44 studijních programů a v rámci nich 159 studijních oborů.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz