Domů     Zajímavosti
PANORAMA
21.stoleti 20.6.2008

Budou dělat všechno? Jak jsme na tom s roboty: V následujících 10 letech zaplní vaše domácnosti robotnické novinky. Dozvídáme se to ze zprávy Organizace spojených národů, podle níž zájem o roboty roste nejvíce v Asii (zejména v Japonsku) a v USA.

V Evropě začátkem letošního roku poklesl. Hned po Japonsku (760 000) je na starém kontinentu nasazen druhý největší počet průmyslových robotů (220 000). V tuto chvíli funguje na celém světě  21 000 nevýrobních robotů – průvodců, společníků, číšníků a hlídačů. Tento počet se má do konce roku 2008 zvýšit na 95 000.

Intel za babku
Zázrak techniky váží kilogram
Před rokem ohlásil Nikolas Negroponte, šéf Media Labs při MIT, že se svým týmem v rámci projektu OLPC (One laptop for child) vyvine lehký malý laptop. Touha zavést počítače mezi žáky a studenty v rozvojových zemí letos přináší své ovoce. Světlo světa spatřil notebook Eee 701, vážící pouhých 0,89 kg. Notebook má vnitřnosti od Intelu a enormně vynikající paměť. Operační systém může být Windows XP nebo Linux. Firma Asus plánuje výrobu půl milionu kusů tohoto přístroje. Cena? 199 dolarů. V přepočtu je to suma 3200 korun.

Muži pod ochranou!
K vymření postupujeme mílovými kroky

Emancipované paní a dívky vyhodily méně či více důmyslné kondomy. Doba prostě pokročila. Na každém kroku nás zahrnuje celá škála moderních a funkčních metod, zabraňujících oplodnění dárkyň života. Nejmodernější antikoncepcí se mají stát speciální náplasti. Ty lze nosit cudně ukryté i pod bikinami. Jsou nepromokavé a působí celých 24 hodin. Jen pozor! Muži si je mohou splést s náplastí třeba proti kouření.

Hummer u volkswagenů
Obrněný vůz budoucnosti

Kdo by neznal proslulý vojenský automobil Hummer? Letos pookřeje každé srdce věčného snílka. V brzké době se k sérii těchto mini obrněných vozů připojí bratříček z Německa. Ten se po několikerých úpravách proměnil v plnokrevné bojové vozidlo. Jde zatím pouze o prototyp, nicméně Volkswagen Touareg vypadá mnohem elegantněji a nenápadněji než prozatímní hranaté Hummery. Tedy jen pokud Touareg neveze na střeše automatický kanon. Několik vozidel si už objednaly americké námořní síly.

Černobyl na atolu Bikini?
Bují tam kokosáky, jsou však radioaktivní
Součástí Marshallových ostrovů v Tichomoří je ostrov s lagunou nazvaný Bikini (594 km2). V letech 1946 až 1958 se tam odehrálo přes 20 testů atomových výbuchů. „Po poslední termojaderné explozi se nedopatřením dosáhlo vysokého účinku 15 megatun TNT (trhaviny trinitrotoluen),“ vysvětluje Australan Zoe Richards z Centra výzkumu korálů. Zdejší fauna a vegetace jsou bujnější než kdysi. Přijedou-li sem však vědci s testovacími přístroji na radioaktivitu, nestačí se divit. Co vadí lidem, je korálům či kokosovým ořechům úplně jedno.

Tlouštíci přibírají díky viru
Vyléčit nadváhu bude jednoduché!

Podrobným výzkumem nadměrné lidské hmotnosti se zabývají na univerzitě v Baton Rouge v USA. Tamější vědci zjistili, že gen z viru Ad-36, nazvaný E4 ORF-1, dovede odstartovat masivní dělení nových tukových buněk. Podle Nikhila Dhurandhara z Louisiany bude v budoucnu možné působit na uvedený gen. Zvýší se tak šance léčit obezitu, která je podle něj jen jistým druhem chřipky.

O myších a lidech
Pokusný hlodavec zachrání narkomany
Dvojníkem lidského druhu ve výzkumech bývají často laboratorní myši. Louis Matzel z univerzity v New Jersey v USA vyšlechtil tyto hlodavce tak, že postrádají gen Nr-CAM, jenž produkuje protein, způsobující růst a propojování nervových buněk. Takto geneticky upravené myši se pohybovaly a chovaly zcela běžným způsobem. Od ostatních bílých pokusných myší se však lišily tím, že byly méně ostražité v jim neznámém prostředí. Vědci tvrdí, že uvedený gen má velký podíl na vzniku různých závislostí. Výsledky  těchto výzkumů by později mohly pomoci například drogově závislým lidem či alkoholikům.

Rozdrážděné byliny
Pod proudem jsou produktivnější
Pokud se do rostliny pouští elektrický proud, nemusí to znamenat její zánik. Tento pokus může přinést i pozitivní výsledky. Elektřinou stresovaná flora dokáže produkovat některé významné chemické látky. Na arizonské univerzitě v americkém Tusconu se těmito reakcemi zabývají už několik let. Hrách setý (Pisum sativum), drážděný v kořenech slabou elektřinou, produkuje 14krát víc pisatinu – vlastní chemické ochranné látky proti škodlivým houbám. Středomořská vojtěška pod napětím vydá až 170krát víc ochranné chemické sloučeniny.

Sůl nad zlato – na Marsu
Potvrzení existence Marťanů?
Kamerovému systému THEMIS na palubě sondy Mars Odyssea se podařilo objevit přes 200 lokalit pokrytých solí. Tyto jednotlivé plochy mají rozlohy mezi jedním až 25 kilometry čtverečními. Jsou roztroušeny vesměs na jižní polokouli planety.
Podle rozborů vznikly zhruba před čtyřmi miliardami roků při odpařování slané vody. Nevelké zásobárny soli na Marsu potvrzují naději části vědecké veřejnosti, že na rudé planetě kdysi existoval život.

Na trávu v budoucnosti
Robot sám poseče i doplní energii
Malé vozítko kmitá po zahradě. Můžete v klidu popíjet kávu, samo totiž seče pomocí systému náhodného pohybu. Sekací systém je vylepšen pomocí spirál či sekacích hvězdiček (model řady 100). Trávník bude vždy dobře posečený a díky mulčovacímu účinku bude mít i delší životnost. Jak se tento zázrak techniky, sekačka Ambrogio, dobíjí? Jsou-li baterie vybité, sekačka zajede do dobíjecího boxu. Asi tři hodiny po napájení začne sama automaticky pracovat bez nutnosti zásahu obsluhy. A navíc – nemusíte likvidovat posekanou trávu, stroj ji sám pozře a zlikviduje. Dotkne-li se obsluha robota, čepel se zastaví. Doporučená cena je u silnějšího typu 3000 korun.

Měsíční prach pod mikroskopem
Brzy se tam vrátíme

Prach na měsíci je suchý. Kdybyste prohledali jeho tunu, neobjevíte jedinou molekulu vody. Skupina vědců z NASA a Alabamské univerzity se začíná jeho složením docela vážně zabývat Jak by ne. Samotná NASA svými plány oživuje návrat člověka na povrch Luny v roce 2018. Astronauti totiž musí přesně vědět, do čeho jdou. „V příštích letech se lidé vrátí na Měsíc. Potřebují dobře vědět, jak se žije a pracuje v místech, kde budou pracovat. Měsíční prach dělal velké problémy i misi Apollo. Lepil se prostě na všechno. My jsme přišli na to, proč,“ říká jeden z výzkumníků James Spann v Technologickém centru v alabamském Huntsvile. Nepříjemná přilnavost souvisí zejména s elektrostatickým nábojem měsíčního prachu.

Co bylo dřív? Samec, nebo samice?
Nervová tkáň mozku obou pohlaví se liší!

Pokusy na mouchách dokázaly, že nervová tkáň mozku samců a samic má odlišné funkce. Přesto si je v mnohém podobná. K tomuto výsledku přišli Dylan Clyne z Yale University v USA spolu s Gerem Miesenböckem z britské univerzity v Oxfordu. Výzkumníci očekávali, že nervový systém obou pohlaví bude různý, což se jim nakonec potvrdilo. Ochota hmyzu ke kopulaci stoupla, když jim vědci oddělili hlavu. Přerušili tak signál, který původně putoval z hlavy, aby samce vedl k nečinnosti v nepřítomnosti partnerky. Tento drastický zásah není tak nepřirozený, jak to zprvu vypadá. Má praktické uplatnění. Například samičky kudlanky nábožné někdy ukousnou pářícímu se druhovi hlavu. Jeho torzo těla se potom páří s daleko větší vášní. K samčímu chování můžeme donutit i bezhlavé samičky. Vytváří „klučičí“ formu proteinu, které několik sekund řídí zbytek těla.

Plavání může miminům i uškodit
V Norsku testovali 30 000 dětí
Podle Norského institutu veřejného zdraví bylo zjištěno, že koupání novorozenců ve větších bazénech jim může víc uškodit než prospět. Dvě nové studie zabývající se zvýšeným rizikem dýchacích problémů u skupiny dětí, které se účastnily skupinového plavání, potvrzují, že miminkovské plavání může děti poškodit. Výzkumu MOBA se zúčastnilo 30 000 účastníků do šesti měsíců věku. U 40 procent zkoumaných dětí ve věku nad 3 měsíce se objevil zvýšený sklon k dušnosti a zánětu středního ucha. Toto riziko narůstá s náchylností matek k uvedeným potížím.

Smrtící krmítka
Někteří tažní ptáci mohou vyhynout

Opeřenci přezimující v krmítkách dostávají od lidí obrovské množství potravy. Jen ve velké Británii a ve Spojených státech se ročně prodá půl milionu tun krmiva, určeného pro přikrmování volně žijících ptáků. Je-li tento zásah do přirozeného prostředí ptačí říše správný, to se letos na jaře pokoušel prověřit tým britských biologů vedený Gilian Robbovou z Královské univerzity v severoirském Belfastu. Někdy přikrmování ptákům svědčí. Robbová prokázala krmením sýkory modřinky burskými oříšky, že krmené samice vyvedly víc mláďat než ty, které buráky nedostaly. Na druhé straně způsobuje přikrmování značné problémy. Ptáci zvyklí na pravidelný přísun stravy mohou na svých pravidelných trasách ztratit směr. Zbloudilí opeřenci potom rychle přicházejí o život.

STALO SE

Před 2318 lety
15. 7. 310 př. n. l. došlo k historicky významnému zatmění Slunce s pásem totality nad Středozemním mořem. Důležitá událost pomohla datovat historii antiky. 21. STOLETÍ upozorňuje čtenáře, že v roce 2008 je v pátek 1. srpna v poledne čeká částečné zatmění Slunce; v sobotu 16. srpna v noci můžete pozorovat částečné zatmění Měsíce.

Před 227 lety
9. 6. 1781 spatřil světlo světa britský konstruktér parních lokomotiv George Stephenson. Jedna z jím sestrojených mašin svištěla „závratnou“ rychlostí 19 km/h. Bývá považován za otce parní železnice. Svůj věčný sen sní od 12. 8. 1848 (??).

Před 172 lety
27. 6. 1836 se narodil významný český matematik František Josef Studnička. Byl prvním děkanem české filozofické fakulty (1882) a rektorem české univerzity (1888–1889). kromě matematiky, jíž zasvětil celý život, se věnoval meteorologii a astronomii. Je autorem celé řady učebnic.

Před 82 lety
12. července 1926 zemřela Gertrude Bellová (nar. 1868), anglická archeoložka přezdívaná „nekorunovaná královna Iráku“. Byla zakladatelkou a ředitelkou bagdádského muzea, dobrodružkou, historičkou a arabistkou. Stala se poradkyní krále a ministerského předsedy Iráku a důvěrnicí známých arabských šejků.

Před 31 lety
3. 7. 1977 byla poprvé použita magnetická rezonance k vyšetření člověka. Je to zobrazovací technika, jež se dnes používá především ve zdravotnictví k zobrazení vnitřních orgánů lidského těla. Magnetická rezonance využívá velké magnetické pole a elektromagnetické vlnění s vysokou frekvencí.

Před 12 lety
5. 7. 1996  přišla na svět ovce Dolly, první úspěšně klonovaný savec. S jejím vznikem souvisí neméně pozoruhodná skotská vesnice Rosslyn v oblasti Midlothian asi 15 kilometrů jižně od Edinburghu. Podle legendy byla osada založena někdy kolem roku 203 Pikty. Filmaři tam natáčeli film Šifra mistra Leonarda. V tomto místě také sídlí Roslyn Institute, kde se ovce Dolly narodila. Do ovčího nebe odešla v roce 2003.

MALÉ VELKÉ INFORMACE
Silák brouk
Brouk herkules antilský obývá pralesy Jižní Ameriky a své jméno si zaslouží. Je to opravdový silák. Ve zvířecí říši mnozí vědci považují brouka za bezkonkurenčně nejsilnějšího tvora. Kdyby se mu měl vyrovnat osmdesátikilový muž, musel by zvládnout osmašedesátitunový náklad. Unese 850krát více, než kolik sám váží.

Jak jsme vznikli
Astronomové z Liverpoolské univerzity studují vlastnosti světla přicházejícího z 360 000 blízkých galaxií, aby porozuměli vztahu mezi růstem černých děr a vznikem hvězd v centrech galaxií. Chtějí tak pochopit vývoj galaxií jako celku.

Elektřina Orient expres
Jordánský princ Hassan bin Talal představil nedávno poslancům Evropského parlamentu v Bruselu ambiciózní energetický projekt DESERTEC, který počítá s tisícovkou stomegawattových ekologicky šetrných elektráren, vybudovaných v pásmu pouští táhnoucích se od Arábie napříč celým Africkým kontinentem až k Atlantiku.

Invaze pand z Číny? Zatím utopie
Čínské úřady potvrdily, že hodlají pokračovat ve vypouštění pand velkých do přírody. První v zajetí odchované zvíře při návratu do přirozeného prostředí uhynulo a program byl terčem ostré kritiky. V současné době se v Číně chová v zajetí asi 200 pand velkých. Jejich návrat do přírody ale bude těžký. První vypuštěná panda však byla nalezena zakrátko mrtvá. Podle všeho ji volně žijící pandy nepřijaly a tvrdě na ni útočily.

Konopí i mozek rostou
Fetování mozku dvakrát nesvědčí. Zvláště nápadný bývá jeho devastující účinek v části mozku zvané hipokampus, kde se ukládají informace do paměti. U zdravých lidí v této části mozku vznikají nové nervové buňky. Konzumenti kokainu, heroinu nebo alkoholici však mají s růstem mozku utrum. Tým kanadských neurologů nyní testoval syntetickou drogu HU210, stokrát silnější než hlavní komponenta marihuany delta 9- tetrahydrokanabinol (zkráceně THC). HU210 překvapivě stimuloval růst nových neuronů.