Domů     Technika
Ohrožuje ropné magnáty synplyn?
21.stoleti 16.11.2007

Ceny ropy neustále rostou a tak světová výzkumná střediska experimentují s novými druhy paliv. V říjnovém čísle jsme vás informovali o možnosti, že v budoucnosti budeme možná naše automobily krmit ovocem nebo odpadky. Nyní vědci z univerzity v americké Minnesotě svůj výzkum zaměřili na biomasu a došli k několika překvapujícím zjištěním.Ceny ropy neustále rostou a tak světová výzkumná střediska experimentují s novými druhy paliv. V říjnovém čísle jsme vás informovali o možnosti, že v budoucnosti budeme možná naše automobily krmit ovocem nebo odpadky. Nyní vědci z univerzity v americké Minnesotě svůj výzkum zaměřili na biomasu a došli k několika překvapujícím zjištěním.

Jedním z nich je například fakt, že když se miniaturní částice biomasy, jakými jsou třeba obyčejné dřevěné piliny, dostanou při teplotě pohybující se mezi 700 až 800 stupni Celsia do kontaktu s pórovitou slitinou rhodia, automaticky se přemění na vodík a oxid uhelnatý. Přesně takový plyn přitom vzniká v tepelných elektrárnách při spalování uhlí a nazývá se synplyn (syngas).
Alternativní paliva jsou v dnešní době téměř módní záležitostí. Ale ono se není čemu divit, ropa se těží především v oblastech, které nejsou bůhvíjak stabilní, a je jedno, zda jde o Rusko nebo o arabský svět.

Desetkrát rychlejší proces
Synplyn má ohromné možnosti, co se týče jeho využití. Nejen, že se dá spalovat v turbínách tepelných elektráren, a získávat z něj tak elektrickou energii, ale může způsobit i pořádné nepříjemnosti ropným magnátům. Ze synplynu se totiž dá vyrábět i benzín. Že by končil věk zmíněných ropných magnátů a nastala éra magnátů pilinových? Tak jednoduché to asi nebude, ale biomasa v sobě skrývá ohromné množství energetického potenciálu.
Vědce překvapilo i to, jakou rychlostí se piliny spalují. Zplynování biomasy trvá při tomto postupu pouhých sedmdesát milisekund. Klasické postupy jsou přitom na čas podstatně náročnější, bývají totiž až desetkrát pomalejší.

Kde vzít peníze?
Vědci však ještě stojí před několika překážkami. Zřejmě ta největší z nich nesouvisí ani tolik se samotným vědeckým bádáním, ale s financemi. Rhodium patří mezi drahé kovy, takže jeho pořizování ve velkém znamená hluboký zásah do peněženky. Přitom bez rhodia by celá chemická reakce nemohla vůbec fungovat, nebyl by totiž umožněn optimální poměr mezi jednotlivými procesy, které v reakční směsi probíhají. Vysoká cena rhodia zatím vědce brzdí v jejich plánech rozvinout tuto zbrusu novou technologii tak, aby byla využitelná v širším měřítku.

Tajemství rhodia
Rhodium (Rh) je drahý kov stříbřitě bílé barvy. Rhodium je mimořádně chemicky odolné a neochotně se rozpouští pouze v lučavce královské nebo za vysokého tlaku v koncentrované kyselině chlorovodíkové za přítomnosti chloristanu sodného. V chemickém průmyslu je rhodium součástí některých speciálních katalyzátorů v organické syntéze. Ve směsi s platinou a palladiem je součástí značné části světové produkce autokatalyzátorů, které slouží k odstranění nežádoucích látek z výfukových plynů. Jeho cena se pohybuje okolo 220 dolarů (4 600 korun) za jediný gram. Jeho největší naleziště jsou v Jihoafrické republice a v uralské oblasti Ruska.

Synplyn v kostce
Výroba synplynu samotného není žádnou novinkou. Označujeme tak skupinu plynů, používaných na syntetickou výrobu čpavku, metanolu, umělého benzínu a podobně. V podstatě tak označujeme  plyny, které obsahují oxid uhelnatý a vodík, nebo vodík a dusík v určité koncentraci a vzájemném poměru. Označení synplyn je tedy jen druhovým ve vztahu k jeho použití (používá se k syntéze). Zahrnuje však i velmi rozdílné plyny jak složením, tak způsobem výroby. Vždy však obsahuje vodík.

Další článek
Související články
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz