Poblíž pobřeží Floridy byl v roce 1970 vybudován umělý podmořský útes z netradičního materiálu.
Padlo na něj na dva miliony pneumatik, které byly uloženy na mořské dno s předpokladem, že se na nich usadí koráli a najdou v nich svá útočiště drobní živočichové. Akce měla ohrožené korálové útesy zachránit, ale stal se pravý opak. Pneumatiky dosavadní korálové útesy téměř zlikvidovaly.
Myšlenka to byla dobrá a ve své době byla považována za téměř zázračnou metodu, vedoucí k záchraně ohrožených korálů.. Pneumatiky se ale vzbouřily a začaly se chovat jako zdivočelá kladiva. Přesto, že byl spojeny ocelovými řetězy, spojovací materiál se vlivem koroze uvolnil a pneumatiky se daly do pohybu.
Došlo k strašlivému omylu
„Stvořili jsme vražedný stroj, zabíjející korály,“ říká William Nuckols, vládní koordinátor projektu, který má za úkol zastavit řádění zběsilých pneumatik. Ty se totiž při vlnobití a zejména při prudkých hurikánech, které jsou v této oblasti stále častější, dávají do pohybu a mohutnými nárazy likvidují podmořské útesy. „Po 30 letech teprve vidíme, jak strašlivého omylu se může člověk dopustit v dobré vůli,“ shodují se dnes vědci, zkoumající způsobené škody.
Do boje nastupuje armáda
Záchranná akce byla zahájena v červnu letošního roku a velkého „úklidu“ se mají zhostit potápěči US Army. Dosud se jim podařilo z hlubin vytáhnout na 11 000 pneumatik a celá akce má trvat tři roky. Z vody mají odstranit na 700 000 pneumatik, ale odborníci jsou skeptičtí. „Je nepravděpodobně, že tento úkol splníme,“ říká Ken Banks z floridské organizace pro ochranu životního prostředí a dodává: „Určitě je neodstraníme všechny. Musíme se soustředit na ty nejnebezpečnější, které bezprostředně ohrožují korálový útes. Některé části umělého gumového útesu se již stabilizovaly a prorostly korály. Ty tam pochopitelně zanecháme.“
Projekt má pokračovat
Vzhledem k tomu, že v oblasti je nyní v plném proudu hurikánová sezóna, musely být práce přerušeny a budou pokračovat v květnu příštího roku. Jejich cílem je pak odstranit denně na 1400 pneumatik. Vědci však nad projektem zcela nelámou hůl. „Toto selhání by nemělo znamenat konec projektu budování umělých korálových útesů z pneumatik,“ říká oceánolog Antony Jensen z univerzity v Southamptonu. „Problém nastal spíše v důsledku špatných technologií, než v důsledku špatného projektu. Tehdy v 70. letech jsme neměli k dispozici takové materiály, jaké máme dnes. Jedním z nich je například nylon. Pokud bychom namísto řetězů použili pevná nylonová lana a ukotvili pneumatiky řádně ke dnu, můžeme počítat téměř na 100% s tím, že za několik desítek let zde budeme mít nádherné korálové útesy, pod nimiž už nikdo nepozná, že jsou vybudovány na základech z pneumatik,“ říká Jensen.
Umělé útesy v Thajsku
Tsunami, která na konci roku 2004 zasáhla Thajsko, zničila tisíce korálových útesů. Kolem thajských břehů tak bylo v uplynulých letech rozmístěno více než sto umělých útesů, k jejichž zhotovení byly použity například staré popelářské vozy, vyřazené vagóny či potopené vraky lodí.Umělé útesy byly instalovány kolem oblíbených turistických letovisek. Cílem tohoto projektu je přilákat do těchto míst ryby a s nimi i rybáře.
Přidává se i Evropa
Pod záštitou Evropské komise funguje Evropská agentura pro výzkum umělých útesů, která byla vytvořena v květnu 1995. Programy pro umělé útesy existují v celé řadě evropských zemí. Setkat se s nimi můžete v Itálii stejně jako ve Španělsku či Řecku.