Domů     Technika
Jak pracuje radar…
21.stoleti 20.9.2007

Kdyby někdo vypracoval analýzu, sledující frekvenci slov v současných českých médiích, termín „radar“ by jistě obsadil čelnou pozici. Radary však neslouží jen k vojenským účelům, ale hlavně v civilní letecké dopravě.Kdyby někdo vypracoval analýzu, sledující frekvenci slov v současných českých médiích, termín „radar“ by jistě obsadil čelnou pozici. Radary však neslouží jen k vojenským účelům, ale hlavně v civilní letecké dopravě.

I když, jak už to u podobných vynálezů bývá, jejich vznik s vojenstvím úzce souvisí. Už po první světové válce generální štáby uvažovaly o tzv. paprscích smrti. Mělo se jednat o zbraň, která by svou energií dokázala roztavit i ocel. V roce 1935 pověřila výzkumem těchto paprsků sira Roberta Watsona-Watta a jeho asistenta Arnolda Wilkinse. Paprsky smrti sice (naštěstí) nevznikly, ale Wilkins si všiml, že když se radiové vlny odrazí od letadla, lze přesně zjistit jeho pozici. Experiment, který v únoru 1935 britská armáda provedla, ukázal, že Wilkins měl pravdu. Bombardér Heyford byl identifikován ve vzdálenosti 13 kilometrů.
Když o pět let později začala vzdušná válka o Británii, vrchní velitel Luftwafe Herman Göring do celého světa nadutě vykřikoval, jak jsou německé vzdušné síly neporazitelné. Britové však i díky radarům dokázali tuto pro ně zcela zásadní bitvu dovést do vítězného konce. Radary byly později montovávány i do samotných letounů. Mimochodem, termín radar jako první použil příslušník amerického námořnictva S. M. Tucker. Jedná se o zkratku z anglického radio detecting and ranging nebo-li radiový systém vyhledávání a zaměření.
Dnes se radary nepoužívají jen armádě. Policisté vás mohou připravit o body, protože radarem naměřili, že jedete nedovolenou rychlostí. Meteorologové se při své práci bez radaru neobejdou. A nezastupitelnou úlohu hraje radar i při námořní a letecké navigaci.

Související články
Ostatní Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz