Pod diktátem času: Na troskách starého nádraží…

Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.

Původní staniceBerlínské nádraží vzniklo již v roce 1868 a tehdy spojovalo Berlín s Hannoverem. Nacházelo se nedaleko Sprévy a bylo postaveno ve stylu francouzské neorenesance. Tehdy se však ještě nehovořilo o hlavním, nýbrž o Lehrtském nádraží.

Původně se zde nacházely čtyři koleje pro samotné cestující a jedna kolej pro „přepřahání“ lokomotiv. Od roku 1872 odsud vyjížděly expresní rychlíky, které dosahovaly rychlosti až 90 kilometrů v hodině.

Stanice výrazně utrpěla za druhé světové války. Celé město bylo tehdy zasaženo kobercovými nálety a proměnilo se v haldu trosek a torz budov. Ani nádraží nebylo výjimkou, při jednom náletu zcela vyhořelo.

Po skončení války zde byl sice na nějakou dobu obnoven provoz, ale jen nouzový a trval jen do roku 1951. V souvislosti s rozdělením Berlína však ztratilo svůj význam (leželo v západní zóně), protože většina tratí odsud vedla na východ.

Projevovali o něj sice zájem památkáři, v průběhu výstavby nového hlavního nádraží však bylo v roce 2000 zbouráno.

Nové nádražíV roce 1992 bylo rozhodnuto, že na místě staré stanice vyroste zbrusu nové a moderní Berlínské hlavní nádraží. První bagry se zabořily do země v roce 1995. Dvakrát musel být přeložen tok řeky Sprévy, stavěly se nové tunely a viadukty.

Roku 2002 se započalo se zastřešením horní haly 8000 skleněnými segmenty. Zajímavým technickým unikátem jsou i dvě budovy s úřady, které vlastně visí napříč nad hlavní halou. Jejich konstrukce (celkem 2500 tun) byla nejdříve smontována vertikálně jako čtyři sloupy zavěšené na lanech, během dvou víkendů pak byla sklopena do konečné polohy rychlostí 68 metrů za hodinu.

Nádraží bylo otevřeno 26. května 2006, tedy krátce před zahájením fotbalového šampionátu. Délka nástupiště je 320 metrů (v původních plánech se počítalo dokonce se 430 metry). Samotná nádražní budova má pět úrovní, dvě pro dopravu, tři pro komerčně administrativní účely.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Cestování do vesmíru má stopku:...

Národní úřad pro letectví a vesmír byl s ohledem nevyhovující stav skafandrů...

Jdou dohromady videohry a vyšší...

„Neseď u té hry pořád, zblbneš…“ Připadá vám tato věta povědomá? Mnozí...

Pod pokličkou výroby kovových...

Jedinečná možnost se naskytne v sobotu 18. června všem sběratelům a fanouškům...

Pacienti s osteoporózou by se...

Miliony lidí s osteoporózou by se neměly bát pravidelně cvičit, uvedli odborníci v...

Jaro a játra? Ano! O jeden z...

Játra – druhý největší orgán našeho těla a po mozku také druhý...

Stopa války v našich končinách: Dělníci...

Více než 2 000 kusů druhoválečné munice našli ve středu tohoto týdne dělníci při...

Úzkostí a depresí v Česku přibude

Nejprve dva roky pandemie, nyní válečný konflikt na Ukrajině. Toto náročné...

Vysoký tlak v plicích ohrožuje...

Jste bez dechu a cítíte bolest na hrudi po jarní vycházce? Na vině nemusí...

Špatný spánek brání hubnutí

Nedostatek spánku přináší celou řadu potíží, a to zejména zdravotních. Dánští...

Bude mateřské mléko pro děti z...

Stává se to čím dál častěji, matce se narodí dítě, ale ta není...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Prezidentův sportovní koníček: Edvard Beneš nastupoval za Slavii inkognito

Prezidentův sportovní koníček:...

Slavie poráží Spartu 6:1. Píše se 1. listopadu 1901. Derby dvou pražských...
Počátky dolování a ražby: Začali v Kutné Hoře těžit stříbro už Slavníkovci?

Počátky dolování a ražby: Začali v...

Muž na tržišti si prohlédne nabízené slípky. „Koupím jich deset,“ přikývne spokojeně....
V pozorování přírody jsou České Budějovice 170. na světě

V pozorování přírody jsou České...

Sedmý ročník celosvětové výzvy City Nature Challenge oficiálně skončil....
Paměť jako slon? Zase taková sláva to není…

Paměť jako slon? Zase taková...

Největší mozek na světě má vorvaň obrovský. A jaké zvíře dominuje v tomto...
Počátky kinematografie: Při prvních projekcích filmů se úředníci báli požáru

Počátky kinematografie: Při prvních...

Místní karlovarská honorace se schází. „Budou tu promítat oživlé obrázky,“ šeptají si...
Pacienti s osteoporózou by se neměli bát pravidelně cvičit

Pacienti s osteoporózou by se...

Miliony lidí s osteoporózou by se neměly bát pravidelně cvičit, uvedli odborníci v...
Studentská legie v roce 1648: Prahu bránil dvoumetrový jezuita

Studentská legie v roce 1648:...

Obrovské vyčerpání cítí po bojích studenti zrána 1. listopadu 1648. Choulí se...
Díky moderním technologiím lze bez obav odstranit oční vady již ve 20 letech

Díky moderním technologiím lze bez...

Nová generace femtosekundových laserů způsobila v oftalmologii revoluci....
LIMITOVANÁ SÉRIE VÁZ BLUES: Pocta Roubíčkovi z dílny Moser

LIMITOVANÁ SÉRIE VÁZ BLUES: Pocta...

Mezinárodní rok skla, který byl komisí OSN vyhlášen na rok 2022, je mimo...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.