Pod diktátem času: Na troskách starého nádraží…

Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.

Původní stanice
Berlínské nádraží vzniklo již v roce 1868 a tehdy spojovalo Berlín s Hannoverem. Nacházelo se nedaleko Sprévy a bylo postaveno ve stylu francouzské neorenesance. Tehdy se však ještě nehovořilo o hlavním, nýbrž o Lehrtském nádraží. Původně se zde nacházely čtyři koleje pro samotné cestující a jedna kolej pro „přepřahání“ lokomotiv. Od roku 1872 odsud vyjížděly expresní rychlíky, které dosahovaly rychlosti až 90 kilometrů v hodině.
Stanice výrazně utrpěla za druhé světové války. Celé město bylo tehdy zasaženo kobercovými nálety a proměnilo se v haldu trosek a torz budov. Ani nádraží nebylo výjimkou, při jednom náletu zcela vyhořelo.
Po skončení války zde byl sice na nějakou dobu obnoven provoz, ale jen nouzový a trval jen do roku 1951. V souvislosti s rozdělením Berlína však  ztratilo svůj význam (leželo v západní zóně), protože většina tratí odsud vedla na východ. Projevovali o něj sice zájem památkáři, v průběhu výstavby nového hlavního nádraží však bylo v roce 2000 zbouráno.

Nové nádraží
V roce 1992 bylo rozhodnuto, že na místě staré stanice vyroste zbrusu nové a moderní Berlínské hlavní nádraží. První bagry se zabořily do země v roce 1995. Dvakrát musel být přeložen tok řeky Sprévy, stavěly se nové tunely a viadukty. Roku 2002 se započalo se zastřešením horní haly 8000 skleněnými segmenty.
Zajímavým technickým unikátem jsou i dvě budovy s úřady, které vlastně visí napříč nad hlavní halou. Jejich konstrukce (celkem 2500 tun) byla nejdříve smontována vertikálně jako čtyři sloupy zavěšené na lanech, během dvou víkendů pak byla  sklopena do konečné polohy rychlostí 68 metrů za hodinu.
Nádraží bylo otevřeno 26. května 2006, tedy krátce před zahájením fotbalového šampionátu. Délka nástupiště je 320 metrů (v původních plánech se počítalo dokonce se 430 metry). Samotná nádražní budova má pět úrovní, dvě pro dopravu, tři pro komerčně administrativní účely.

Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Katedrála v Chartres: aplikovaná věda v období gotiky

Katedrála v Chartres: aplikovaná...

Řekne-li se katedrála Notre-Dame, každý si vybaví Paříž a hrbatého zvoníka...
Co všechno zažila fasáda Národního muzea v Praze?

Co všechno zažila fasáda...

Historická budova Národního muzea se stala od konce 19. století dominantou...
Nové výhledy na Prahu? Unikátní rozhledna Doubravka se dnes otevře návštěvníkům

Nové výhledy na Prahu? Unikátní...

Metropole má první veřejně přístupnou rozhlednu od dokončení Žižkovského...
Hlavy prezidentů v Černých horách

Hlavy prezidentů v Černých horách

Hlavy čtyř amerických prezidentů vytesané do skály se staly jedním ze...
Moderna: Architektonický skok do současnosti

Moderna: Architektonický skok do...

Dvacáté století bylo érou vědy, techniky, světových válek, totalitních...
Dřevěný mrakodrap? Japonská firma takový navrhla.

Dřevěný mrakodrap? Japonská firma...

V Tokiu plánují vystavět mrakodrap, což by nebylo nic neobvyklého....
Alhambra: Perla vsazená do smaragdu

Alhambra: Perla vsazená do smaragdu

Památky civilizace muslimského okruhu jsou obvykle k vidění v Asii...
Prales v Guatemale odhalil mayské stavby

Prales v Guatemale odhalil...

Mezinárodní tým odborníků zaznamenal velký úspěch, když se mu...
Antoni Gaudí: Génius secese z Katalánska

Antoni Gaudí: Génius secese z...

Desátý červnový den roku 1926 došlo na jedné z barcelonských ulic k...
Plastový odpad jako stavební materiál?

Plastový odpad jako stavební...

Kolumbijská společnost Conceptos Plásticos se rozhodla řešit...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nejsilnější magnet světa v Tokyu při pokusech explodoval

Nejsilnější magnet světa v Tokyu...

Věda se hrne kupředu mílovými kroky. A i zdánlivě nevinné věci, jakými...
Kanárkové dívky plnily jedovaté látky do bomb!

Kanárkové dívky plnily jedovaté...

„Máte žluté dítě. Nebojte se, to časem vybledne,“ uklidňuje lékař britskou...
Pozor! Nejkrásnější zvířata jsou současně i ta nejnebezpečnější

Pozor! Nejkrásnější zvířata jsou...

Pěkně ostrá manikúra, jedovaté sliny nebo silná agresivita. Na první pohled...
Tajemná Mona Lisa: Byla konečně odhalena její identita?

Tajemná Mona Lisa: Byla konečně...

Pokud existuje umělecké dílo, které je plné tajemství a záhad, pak je to...
Znáte 7 nejposvátnějších míst na Zemi?

Znáte 7 nejposvátnějších míst na...

Víra a náboženství provázejí lidstvo od počátku věků. Jako projevení úcty proto...
Kdo jsou nejsilnější ženy světa?

Kdo jsou nejsilnější ženy světa?

Jestli si myslíte, že ženy jsou slabší než muži, po...
Jaký byl účel tetování ledového muže? Vědci předpokládají, že léčba

Jaký byl účel tetování ledového muže?...

Ledový muž Ötzi, starý více než 5000, let si stále střeží některá ze svých...
Extravagance na hlavě: Marie Antoinetta nosila v loknách i láhev s vodou

Extravagance na hlavě: Marie...

„Čepici, kuklu, helmu nebo hučku?“ Ať si narazím na hlavu cokoli,...
Jak včely vyrábějí med?

Jak včely vyrábějí med?

Po desetitisíce let lidé používali med jako takřka jediné dostupné sladidlo....
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.