Domů     Architektura
Pod diktátem času: Na troskách starého nádraží…
21.stoleti
od 21.stoleti 19.2.2007

Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.

Původní stanice
Berlínské nádraží vzniklo již v roce 1868 a tehdy spojovalo Berlín s Hannoverem. Nacházelo se nedaleko Sprévy a bylo postaveno ve stylu francouzské neorenesance. Tehdy se však ještě nehovořilo o hlavním, nýbrž o Lehrtském nádraží. Původně se zde nacházely čtyři koleje pro samotné cestující a jedna kolej pro „přepřahání“ lokomotiv. Od roku 1872 odsud vyjížděly expresní rychlíky, které dosahovaly rychlosti až 90 kilometrů v hodině.
Stanice výrazně utrpěla za druhé světové války. Celé město bylo tehdy zasaženo kobercovými nálety a proměnilo se v haldu trosek a torz budov. Ani nádraží nebylo výjimkou, při jednom náletu zcela vyhořelo.
Po skončení války zde byl sice na nějakou dobu obnoven provoz, ale jen nouzový a trval jen do roku 1951. V souvislosti s rozdělením Berlína však  ztratilo svůj význam (leželo v západní zóně), protože většina tratí odsud vedla na východ. Projevovali o něj sice zájem památkáři, v průběhu výstavby nového hlavního nádraží však bylo v roce 2000 zbouráno.

Nové nádraží
V roce 1992 bylo rozhodnuto, že na místě staré stanice vyroste zbrusu nové a moderní Berlínské hlavní nádraží. První bagry se zabořily do země v roce 1995. Dvakrát musel být přeložen tok řeky Sprévy, stavěly se nové tunely a viadukty. Roku 2002 se započalo se zastřešením horní haly 8000 skleněnými segmenty.
Zajímavým technickým unikátem jsou i dvě budovy s úřady, které vlastně visí napříč nad hlavní halou. Jejich konstrukce (celkem 2500 tun) byla nejdříve smontována vertikálně jako čtyři sloupy zavěšené na lanech, během dvou víkendů pak byla  sklopena do konečné polohy rychlostí 68 metrů za hodinu.
Nádraží bylo otevřeno 26. května 2006, tedy krátce před zahájením fotbalového šampionátu. Délka nástupiště je 320 metrů (v původních plánech se počítalo dokonce se 430 metry). Samotná nádražní budova má pět úrovní, dvě pro dopravu, tři pro komerčně administrativní účely.

Předchozí článek
reklama
Související články
Před 100 lety, 26. listopadu 1922 odpoledne, vzal britský archeolog Howard Carter do ruky páčidlo, aby vyhloubil v horním levém rohu vnitřních dveří malý otvor do první komory hrobky. Třesoucíma se rukama držel svíčku, odkud na něj zavál 3300 let starý vzduch. „Co vidíte?“ ptala se za ním skupinka přizvaných hostů. Carter odpověděl. „Vidím úžasné věci!“ […]
V antickém Římě žili stavitelští géniové. Jak jinak by bylo možné vysvětlit, že zatímco dnešní stavby se začnou rozpadat po pár desetiletích, ty jejich stojí dodnes. A takový římský Pantheon, starý zhruba 2000 let, dokonce stále drží rekord pro největší betonovou kopuli… Staří Římané byli mistry, co se týká stavebnictví a projektování. K jejich možná […]
Když vozy Toyota doslouží, šetrně se zrecyklují a suroviny se dále využijí. Jsou k tomu už dopředu navržené, vyrobené a smontované. Například kabelový svazek vytáhnete ven jako byste oddělovali kostru z grilované ryby. Toyota od roku 2003 využívá konstrukci, která optimalizuje rozebírání a třídění k usnadnění recyklace surovin, například mědi a vzácných kovů, z vyřazených vozidel. […]
Zná detailně pracovní rozvrh, uklidí, objedná, zařídí… Je jednou z nejchytřejších budov světa, kde i hlídače a uklízečku pohání elektřina. Konzultační firma Deloitte sídlící v Amsterdamu svým pojetím a funkčností zcela „přepsala“ učebnice architektury. Nejen že má přehled o volných parkovacích místech, ale také zaměstnancům dokáže připravit kávu podle jejich preferencích. Bude to s mlékem […]
Nejslavnější míry prehistorie činí 11,5 cm na výšku a 4,3 cm na šířku. Patří jedné Venuši a vztahují se k ideálu pravěké krásy, a zároveň k jednomu z nejstarších artefaktů, který kdy spatřil svět. „Po Altamiře je vše ostatní jen dekadence,“ nechal se v minulosti slyšet kubistický génius Pablo Picasso (1881–1973). A měl pravdu. Jeskynní malby […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz