Pod diktátem času: Na troskách starého nádraží…

Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.

Původní stanice
Berlínské nádraží vzniklo již v roce 1868 a tehdy spojovalo Berlín s Hannoverem. Nacházelo se nedaleko Sprévy a bylo postaveno ve stylu francouzské neorenesance. Tehdy se však ještě nehovořilo o hlavním, nýbrž o Lehrtském nádraží. Původně se zde nacházely čtyři koleje pro samotné cestující a jedna kolej pro „přepřahání“ lokomotiv. Od roku 1872 odsud vyjížděly expresní rychlíky, které dosahovaly rychlosti až 90 kilometrů v hodině.
Stanice výrazně utrpěla za druhé světové války. Celé město bylo tehdy zasaženo kobercovými nálety a proměnilo se v haldu trosek a torz budov. Ani nádraží nebylo výjimkou, při jednom náletu zcela vyhořelo.
Po skončení války zde byl sice na nějakou dobu obnoven provoz, ale jen nouzový a trval jen do roku 1951. V souvislosti s rozdělením Berlína však  ztratilo svůj význam (leželo v západní zóně), protože většina tratí odsud vedla na východ. Projevovali o něj sice zájem památkáři, v průběhu výstavby nového hlavního nádraží však bylo v roce 2000 zbouráno.

Nové nádraží
V roce 1992 bylo rozhodnuto, že na místě staré stanice vyroste zbrusu nové a moderní Berlínské hlavní nádraží. První bagry se zabořily do země v roce 1995. Dvakrát musel být přeložen tok řeky Sprévy, stavěly se nové tunely a viadukty. Roku 2002 se započalo se zastřešením horní haly 8000 skleněnými segmenty.
Zajímavým technickým unikátem jsou i dvě budovy s úřady, které vlastně visí napříč nad hlavní halou. Jejich konstrukce (celkem 2500 tun) byla nejdříve smontována vertikálně jako čtyři sloupy zavěšené na lanech, během dvou víkendů pak byla  sklopena do konečné polohy rychlostí 68 metrů za hodinu.
Nádraží bylo otevřeno 26. května 2006, tedy krátce před zahájením fotbalového šampionátu. Délka nástupiště je 320 metrů (v původních plánech se počítalo dokonce se 430 metry). Samotná nádražní budova má pět úrovní, dvě pro dopravu, tři pro komerčně administrativní účely.

Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Pařížská změť trubek ukrývající poklady moderního umění

Pařížská změť trubek ukrývající...

Kvalitní moderní umění si zaslouží kvalitní moderní stavbu. A pařížské...
Kdo byl opravdu autorem Staroměstského orloje?

Kdo byl opravdu autorem...

Dvanáct apoštolů postupně vyhlédne ze dvou oken. Lakomec třese svým naditým...
Josef Hlávka: Architekt, který nebyl skrblík

Josef Hlávka: Architekt, který...

Bývaly doby, kdy úspěšní čeští podnikatelé považovali za svou povinnost...
OBRAZEM: 25 nejvyšších budov světa

OBRAZEM: 25 nejvyšších budov světa

Už Bible zmiňuje příběh o tom, kterak se lidé rozhodli postavit...
Města: Pekelné díry, nebo místa k životu?

Města: Pekelné díry, nebo místa k...

Jsou současná města ještě místem pro kvalitní život? Inu, jak která. Nicméně je...
Génius secese z Katalánska

Génius secese z Katalánska

Desátý červnový den roku 1926 došlo na jedné z barcelonských ulic k...
Nedostatkový písek by v betonu mohlo nahradit staré sklo

Nedostatkový písek by v betonu...

Písku se ročně spotřebuje ohromné množství. Používá se do zubních past i k...
Největší buddhistická stavba: Chrám téměř ztracený v džungli

Největší buddhistická stavba: Chrám...

Buddhismus vznikl v Indii, poté se tato filozofie rozšířila do dalších...
Brasília: Moderní architektura ukrytá uprostřed pralesa

Brasília: Moderní architektura...

Jiskření a rivalita mezi Pardubicemi a Hradcem Králové jsou v...
Rok 2019 je významný pro Barokní zahradu Großsedlitz

Rok 2019 je významný pro Barokní...

Barokní zahrada Großsedlitz patří mezi nejvýznamnější barokní zahrady Evropy...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Filatelistická vzácnost: První poštovní známku považovali odborníci za čiré bláznovství

Filatelistická vzácnost: První poštovní...

„Vždyť mi dáte pouhých tři a půl šilinku,“ říká listonoš číšnici ve skotské...
Kolik megapixelů má lidské oko?

Kolik megapixelů má lidské oko?

Dnešní nejvýkonnější fotoaparáty mají rozlišení až 100 megapixelů. Jak je to...
Nejčastější psychické poruchy dneška. Jste v ohrožení? 

Nejčastější psychické poruchy...

Hektický způsob života, honění se za nesmyslnými termíny a odtržení od...
4 x sídla panovníků a prezidentů: Kolik litrů barvy se spotřebuje na fasádu Bílého domu?

4 x sídla panovníků a prezidentů:...

Jackie Kennedyová patří mezi dámy s vybraným vkusem. Neprojevuje ho ale jenom...
Oblíbený střihač zachrání studentku a tím učiní ze své ženy vdovu!

Oblíbený střihač zachrání studentku a...

Zkušeností se zbraní nemá David Lubina málo. Rozhodně jej tedy nemůžeme...
Banány: Top 5 zajímavostí o tomto ovoci

Banány: Top 5 zajímavostí o...

V České republice jsou banány po jablkách nejvíce konzumovaným ovocem. A...
Rezidence Pickfair: Průkopnické hnízdečko lásky

Rezidence Pickfair: Průkopnické...

Původně nejde o žádný zázrak. Celkem tuctovou loveckou myslivnu,...
Havárie ve Fukušimě: Proč k ní došlo?

Havárie ve Fukušimě: Proč k ní...

Dne 11. března 2011 došlo na mořském dně nedaleko japonského pobřeží...
Nejnebezpečnější domácí mazlíčci

Nejnebezpečnější domácí mazlíčci

Když se řekne domácí mazlíček a slovo nebezpečí, většině lidem to nejde...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.