Domů     Architektura
Pod diktátem času: Na troskách starého nádraží…
21.stoleti
od 21.stoleti 19.2.2007

Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.Málokteré město toho zažilo v posledních 150 letech tolik, jako německá metropole Berlín. Němým svědkem berlínských kotrmelců bylo i místní hlavní železniční nádraží.

Původní stanice
Berlínské nádraží vzniklo již v roce 1868 a tehdy spojovalo Berlín s Hannoverem. Nacházelo se nedaleko Sprévy a bylo postaveno ve stylu francouzské neorenesance. Tehdy se však ještě nehovořilo o hlavním, nýbrž o Lehrtském nádraží. Původně se zde nacházely čtyři koleje pro samotné cestující a jedna kolej pro „přepřahání“ lokomotiv. Od roku 1872 odsud vyjížděly expresní rychlíky, které dosahovaly rychlosti až 90 kilometrů v hodině.
Stanice výrazně utrpěla za druhé světové války. Celé město bylo tehdy zasaženo kobercovými nálety a proměnilo se v haldu trosek a torz budov. Ani nádraží nebylo výjimkou, při jednom náletu zcela vyhořelo.
Po skončení války zde byl sice na nějakou dobu obnoven provoz, ale jen nouzový a trval jen do roku 1951. V souvislosti s rozdělením Berlína však  ztratilo svůj význam (leželo v západní zóně), protože většina tratí odsud vedla na východ. Projevovali o něj sice zájem památkáři, v průběhu výstavby nového hlavního nádraží však bylo v roce 2000 zbouráno.

Nové nádraží
V roce 1992 bylo rozhodnuto, že na místě staré stanice vyroste zbrusu nové a moderní Berlínské hlavní nádraží. První bagry se zabořily do země v roce 1995. Dvakrát musel být přeložen tok řeky Sprévy, stavěly se nové tunely a viadukty. Roku 2002 se započalo se zastřešením horní haly 8000 skleněnými segmenty.
Zajímavým technickým unikátem jsou i dvě budovy s úřady, které vlastně visí napříč nad hlavní halou. Jejich konstrukce (celkem 2500 tun) byla nejdříve smontována vertikálně jako čtyři sloupy zavěšené na lanech, během dvou víkendů pak byla  sklopena do konečné polohy rychlostí 68 metrů za hodinu.
Nádraží bylo otevřeno 26. května 2006, tedy krátce před zahájením fotbalového šampionátu. Délka nástupiště je 320 metrů (v původních plánech se počítalo dokonce se 430 metry). Samotná nádražní budova má pět úrovní, dvě pro dopravu, tři pro komerčně administrativní účely.

Předchozí článek
reklama
Související články
Ruiny skalního města Machu Picchu v exotických kulisách peruánských And fascinují vědce už po celá desetiletí a přesto je neochuzují o další nečekaná překvapení. K tomu poslednímu došlo teprve na počátku letošního roku, když byly v oblasti prostřednictvím speciálního laserového radaru odhaleny dosud neznámé stavby.   Právě tato nejmodernější laserová technologie v poslední době sbírá […]
Může se to zdát jako špatný vtip, ale lidstvo v posledních letech skutečně čelí zoufalému nedostatku písku, což by mohlo do budoucna způsobit ohromné problémy ve stavebnictví. Písek z pouštních oblastí je krajně nevhodný, a tak zoufale stoupá cena i poptávka. To pochopitelně hraje do noty organizovanému zločinu, který s pískem začíná obchodovat podobně jako […]
Zadavatelem konceptu tzv. zrcadlové linie je saúdský korunní princ Muhammad bin Salmán, který velkolepost chystané stavby dokonce neváhal přirovnat k egyptským pyramidám.   Z toho mála, co zatím víme, by se mělo jednat o dvě paralelní budovy, z nichž každá by byla vysoká cca 490 metrů a široká těžko uvěřitelných 120 kilometrů. Poskytovala by tak […]
Řekne-li se katedrála Notre-Dame, každý si vybaví Paříž a hrbatého zvoníka Quasimoda. Jenže chrámy zasvěcené Matce Boží nejsou ve Francii ničím výjimečným. Třeba obyvatelé města Rouen se mohou pochlubit stejnojmennou katedrálou, která je se svými 151 metry čtvrtou nejvyšší křesťanskou stavbou světa. Ovšem nejpůsobivější perlou toho jména je ta, která se nachází v Chartres. Městečko […]
Více než 2 000 kusů druhoválečné munice našli ve středu tohoto týdne dělníci při výkopových pracích na Znojemsku. Přivolaní pyrotechnici zahájili likvidace granátů přímo na místě. Pancéřové pěsti čekal odvoz…   „Po odkrytí jsme zajistili 92 pancéřových pěstí, dále jsme vyzvedli 2000 ručních granátů převážně německé a maďarské výroby. Granáty musíme zneškodnit na místě,“ dodal […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz