6 nejzajímavějších objevů v medicíně

Medicína je neobyčejně živý obor, kde se snad každý den děje něco nového a mnohdy převratného. Které objevy posledních let však obohacují medicínu a tím šance na léčení lidí nejvíce?Medicína je neobyčejně živý obor, kde se snad každý den děje něco nového a mnohdy převratného. Které objevy posledních let však obohacují medicínu a tím šance na léčení lidí nejvíce?

Není tajemstvím, že mnohé převratné objevy se zrodily náhodně. Také v tom je jedno z kouzel vědy. Jindy se úspěchy dostaví až po dlouhém zkoumání. Nabízíme šest, podle názoru odborníků i redakce, nejvýznamnějších medicínských poznatků.

O spolupráci i názor tentokrát 21. STOLETÍ požádalo dva světově známé odborníky: prof. MUDr. Evu Sykovou, DrSc., ředitelku Ústavu experimentální medicíny AV ČR, přednostku Ústavu neurověd UK a vedoucí Centra buněčné terapie a tkáňových náhrad UK v Praze a prof.

MC (Medical Genetics) Jaroslava Červenku, PhD., světoznámého amerického genetika českého původu, který nám své hodnocení zaslal z domovské Floridy. Za redakci hodnotil PhDr. Milan Koukal

1. místo:Genetické inženýrství

Syková: Genetické inženýrství jistě v budoucnu ještě více pomůže potřebným.Hodnocení: 4

Červenka: Žijeme v době molekulární biologie a molekulární genetiky aplikované v genetickém inženýrství, které ovlivňuje mnoho oblastí – zemědělství, vývoj nových léků, léčbu zhoubných a chronických onemocnění, ovlivnění stárnutí, vývoj vakcín a imunologii.

Soubor genů určitého organismu nazýváme genom. U mnoha organismů (včetně člověka) byl rozluštěn, ale stále existuje mnoho neznámých, zejména v regulaci genové aktivity. Lze si jen zhruba představit obrovský potenciál manipulace genů, když víme, že všechny druhy rakoviny a leukémie jsou způsobeny produkty mutovaných genů, že většina neinfekčních nemocí je buď genetická nebo z větší části genomem ovlivněna.

Lze tedy očekávat, že genové inženýrství podstatně ovlivní medicínu budoucnosti a náš život i v jiných oborech.Hodnocení: 6

Koukal: Genetické inženýrství je vědeckou disciplínou biotechnologie. V principu jde o přenos jader z buňky jednoho organismu do buňky druhého s cílem získat jedince nebo více jedinců s alespoň jednou požadovanou vlastností, která je však původnímu organismu cizí.

Hodnocení: 6

Celkem: 16 bodů

2. místo:Kmenové buňky

Syková: Studiem embryonálních kmenových buněk můžeme získat hlubší porozumění průběhu obnovy buněk lidského těla. Možnost využít tyto znalosti pro léčbu je veliká a sahá od produkce nových neuronů (nervových buněk) pro léčbu pacientů s Parkinsonovou chorobou až po poznání procesů na molekulární úrovni, které řídí vývoj nádorů..Hodnocení: 5

Červenka: Nejnovější objev amerických vědců z letošního ledna, kteří získávají kmenové buňky z plodové vody, zásadně posunuje výzkum dopředu. Kmenové buňky embryonální, které dosud pocházely jen ze živých embryí, lze tedy snadno získat z amniové tekutiny, a to i později při porodu!

Tento objev také ukončí etické debaty o ničení embryí. Současně umožní získání neomezeného množství embryonálních kmenových buněk pro lékařské účely. Už se ukázala možnost jejich využití u mnoha desítek nemocí.

Hodnocení: 5

Koukal: Laicky řečeno jde zejména o „neutrální“(„naivní“) embryonální (zárodečné) buňky, které se mohou podle potřeby přetvářet v různé buňky specializované. Vedle embryonálních známe i jiné druhy kmenových buněk, jejichž zdrojem může být hlavně kostní dřeň, krev apod.

Tyto buňky mají obecnou schopnost přeměňovat se v buňky orgánu, do kterého byly za speciálních podmínek dodány nebo ve kterém byly aktivovány.Hodnocení: 5

Celkem: 15 bodů

3. místo:Výzkum ribonukleové kyseliny (RNA)

Syková: Důležitost této oblasti dokazuje i udělení Nobelovy ceny.Hodnocení: 6

Červenka: Jako genetik tento objev považuji za velice významný.Hodnocení: 4

Koukal: Nobelovu cenu za medicínu v roce 2006 získali Andrew Fire a Craig Mello z USA. S týmem spolupracovníků objevili zásadní mechanismus pro kontrolu toku genetických informací. Jejich výzkum ribonukleové kyseliny (využili k tomu upravenou RNA) může v budoucnu pomoci při léčbě virových onemocnění, ale i rakoviny.

Hodnocení: 4

Celkem : 14 bodů

4. místoSyntetická krev

Syková: Tady jde spíše o nový produkt, podobně jako je nový typ automobilu.Hodnocení: 3

Červenka: Spojil jsem se s Jed Gorlinem, ředitelem Krevní banky Yale University. Podle něj krev připravovaná v prášku z lidské krve je velmi užitečným prostředkem, ale nenahradí krev skutečnou. Proč? Je připravována ze skladované prošlé krve, které však není dostatek (alespoň v USA).

Největší nadějí v transfúzi je dodávání hemoglobinu, tedy bílkoviny vázající a přepravující do tkání kyslík. Známe tři druhy hemoglobinu: Dobytčí – může vyvolávat nepříznivé imunní reakce (je povolen jen v JAR.).

Lidský – zatím není schválen k užívání nikde. Způsobuje zvýšení krevního tlaku. Jinak je dobře snášen, ale působí pouze jeden den. Rekombinantní – plně syntetický, vyráběný genetickým inženýrstvím. Zatím se jeví jako nepraktický kvůli vysokým výrobním nákladům.

Poslední výzkumy ukazují velké možnosti umělé krve, zvlášť při kombinaci s jinými substancemi (albumin aj.), které prodlužují jeho účinnost a snižují krevní tlak.Hodnocení : 3

Koukal: Krev má formu prášku, který může být léta skladován a těsně před použitím se rozpustí. K přípravě se používá krev „skutečná“, která má však mnohem menší trvanlivost. Imunitní systém krev vítá, rozvod kyslíku je rychlejší než u krve skutečné (výhoda např.

při infarktu) a dokonce nezáleží ani na krevní skupině pacienta.Vývoj začal v 80. letech 20. století, kdy kulminovaly obavy z epidemie choroby AIDS. Vědci uvažovali o tom, zda není lepší vyrobit syntetickou krev, takže by už nebylo zapotřebí krevních transfúzí.

Některé umělé náhražky krve se vyrábějí z chemikálií založených na fluóru, které jsou příbuzné teflonu. Jiné jsou geneticky pozměněným lidským či zvířecím hemoglobinem. Dokážou zastoupit funkci krve, tedy přenášet kyslík do srdce a odnášet od něho kysličník uhličitý.

Další výhodou umělé krve je dlouhá životnost (až šest měsíců), kdežto u skutečné krve je to pouhých šest týdnů. Umělá krev nemusí rozlišovat krevní skupiny, takže je vhodná mj. pro nouzové, rychlé operace, např.

při velkých nehodách. Negativa: Podobné látky nepřenášejí tolik kyslíku jako opravdová krev. Modifikovaný hemoglobin má potenciálně určitou toxicitu. Neví se, jak by na takový hemoglobin reagoval lidský imunitní systém.

Hodnocení: 3

CELKEM: 9 bodů

5. místoPreventivní působení kyseliny listové

Syková: Toto zjištění známe už 20 let, ale stále zůstává velice aktuální.Hodnocení 2

Červenka: Nynější studie se rovněž zabývají vlivem kyseliny listové na snížení rizika demence, srdečních nemoci (díky snížení homocysteinu), ale i rakoviny prsu, střeva a plic. Lidský organismus absorbuje syntetickou kyselinu listovou lépe než z rýže, čočky, špenátu..Hodnocení: 2

Koukal: Kyselina listová je běžným jednoduchým vitaminem. Žena před početím by měla denně zkonzumovat 0,4 mg kyseliny listové, v těhotenství 0,6 mg. Tak se výrazně snižuje riziko, že porodí potomka s různými deformacemi –mj.

rozštěpem páteře, poškozením mozku. Kyselina listová, kterou obsahuje mj. listová zelenina, pomáhá i proti zákeřnému homocysteinu. Hodnocení: 2

Celkem : 6 bodů

6. místo:Rehabilitace organismu pomocí endogenního (vnitřního) dýchání

Syková: Rehabilitace pomocí endogenního dýchání je pouze jakousi hypotézou, která zatím nemá dostatečný vědecký podklad. Hodnocení: 1

Červenka: Způsob dýchání nemá nejmenší vliv na dlouhý věk. Dlouhověkost je totiž výsledkem genetické konstituce. Ovlivňuje ji i způsob stravy, výskyt chronických onemocnění, intenzivní cvičení, fyzická práce a jiné okolnosti.Hodnocení:1

Koukal: Považuje se za objev ruského vědce a biochemika Vladimíra Frolova. Při rakovině byl léčen cytostatiky a velmi trpěl, operaci však odmítl. Na základě pozorování způsobu dýchání lidí v oblastech, kde se dožívají vysokého věku, jogínů a různých živočichů.

sestrojil dýchací trenažér. Díky němu lze dýchat tzv. endogenním (vnitřním) způsobem a překvapivě regenerovat organismus (vyznavači jógy tvrdí, že tento princip jóga uplatňuje už stovky let.)

Hodnocení: 1