Domů     Technika
TEHDY A TEĎ: Zvuk se nejdříve zaznamenával na drát!
21.stoleti 19.1.2007

Nenápadná malá krabička, která spolehlivě zachytí každý zvuk. To je diktafon. Používají ho nejen novináři, ale skrytě třeba i tajné služby. Jak se však tento rozměry nevelký přístroj během let proměnil?Nenápadná malá krabička, která spolehlivě zachytí každý zvuk. To je diktafon. Používají ho nejen novináři, ale skrytě třeba i tajné služby. Jak se však tento rozměry nevelký přístroj během let proměnil?

Předchůdci diktafonu nesli označení drátofon. Pracovaly na stejném principu jako magnetofony, jde tedy o magnetický záznam zvuku na pohybující se magnetický nosič. Tím je u drátofonu tenký ocelový drátek o síle přibližně 0,1 mm, který se pohybuje rychlostí okolo 1 m/s.
Zapátráme-li v historii magnetofonu, dostaneme se až do roku 1878. Tehdy americký mechanik Oberlin Smith, inspirován návštěvou v Edisonových laboratořích, pojal myšlenku záznamu telefonních signálů ocelovým drátem. O rok později Smith svůj nápad publikoval v odborných časopisech. Zvukové kmity se měly převést na elektrické a těmi pak zmagnetizovat pohybující se zvukové médium, které potom při přehrávání vytváří elektrické kmity o shodné frekvenci jako při nahrávání.
Jenže 20 let zůstalo pouze u nápadu. Až dánský vynálezce Valdemar Poulsen vyrobil na přelomu 19. a 20. století “zvukové záznamníky” na ocelový drát. První velké předvádění Poulsenova telegrafonu se uskutečnilo v roce 1900 na Pařížské mezinárodní výstavě. Odborný tisk nešetřil chválou. O tři roky později začala tyto přístroje vyrábět americká firma The American telegraphone Company.
Začátkem 20. let německý vynálezce a podnikatel Kurt Stille upravil telegrafon tak, aby se zvuk mohl elektronicky zesílit. Patentová práva pak prodal německým a anglickým společnostem. V roce 1925, spolu s dalším němcem Karlem Bauerem uvedli na trh vylepšený telefonní záznamník, tzv. Dailygraph. Pozdější verze tohoto zařízení jsou již uzpůsobeny ke vkládání záznamového média v kazetě.
Dnešní moderní diktafony se přes kazety dostaly až k magnetickým kartám. Jejich kapacita se pohybuje v řádech gigabajtů a kvalita nahraného materiálu dosahuje nejvyšší kvality.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz