Domů     Technika
Proč mumie navštívila automobilku?
21.stoleti 19.1.2007

Že se průmyslové zařízení dá použít pro vědecké účely, dokázali nedávno němečtí odborníci. Místo karosérie auta zkoumali egyptskou mumii!Že se průmyslové zařízení dá použít pro vědecké účely, dokázali nedávno němečtí odborníci. Místo karosérie auta zkoumali egyptskou mumii!

Dosud žádný systém používaný v laboratořích automobilky Audi nedokázal kontrolovat karoserie tak precizně. Unikátní počítačový tomograf (CT) v německém Neckarsulmu totiž dokáže s mikronovou přesností, tedy v rozsahu setiny tloušťky vlasu, prošmejdit nejen jednotlivé součásti, ale i celé karoserie.
Jeho výhoda, spočívající ve schopnosti prohlížet objekty nedestruktivně a bez kontaktu byla nyní využita i pro vyšetření velmi zvláštního „pacienta“, asi 2000 let staré egyptské mumie posvátného ptáka ibisa ze státního muzea v Darmstadtu. 
Dr. Erwin Keefer ze státního muzea ve Württembergu byl prvními snímky ibisa zcela nadšen. „To je poprvé, kdy se v Německu použil průmyslový CT systém k prozkoumání mumie. Jeho unikátní přesnost je pro náš výzkum velkým přínosem.“
Získané snímky jsou asi 50krát ostřejší než z dosud používaného dvourozměrného rentgenu. Tým Dr. Keefera nyní může zkoumat strukturu mumie do nejmenšího detailu až na úroveň jednotlivých buněk, což dříve nebylo možné. Navíc mohou být snímky použity k sestavení dokonalého třírozměrného modelu. S jeho pomocí lze najít i blechy a roztoče v peří ibisa.

Každý nýtek je důležitý
Hlavním účelem, proč si automobilka Audi pořídila CT systém, který váží 10 tun a stál asi milion eur, je snaha o přesné zjišťování kvality spojů v hliníkových konstrukcích. Snímkováním se detailně vyšetřuje kvalita všech svarů, nýtů a jiných spojů. Možných aplikací použití CT je celá řada, od zkoumání miniaturních elektronických dílů až po celé karoserie s délkou přes dva metry.
Zatímco při CT snímkování ve zdravotnictví pacienti nehnutě leží, tady se zkoumaný objekt pomocí robotů otáčí a tomograf pořizuje snímky ze sta až tisíce různých úhlů.
Každý rok je takto komplexně prověřeno několik celých karoserií (nyní např. Audi A8), což obnáší detailní nedestruktivní prohlédnutí tisíců spojů a jejich vyhodnocení.

Další článek
Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz