Domů     Technika
Čeští vědci opět zabodovali
21.stoleti
od 21.stoleti 21.11.2006

S prestižním oceněním se před několika dny vrátili z japonského Tokia vědci z Katedry informatiky Univerzity Palackého v Olomouci. S prestižním oceněním se před několika dny vrátili z japonského Tokia vědci z Katedry informatiky Univerzity Palackého v Olomouci.

Informatici Radim Bělohlávek a Vilém Vychodil dostali na konferenci o inteligentních systémech třetí cenu za představení nové metody třídění informací. To je při účasti 460 vědců z celého světa vynikající úspěch.

Oceněný příspěvek olomouckých vědců se zabývá analýzou dat. Neobvyklou metodu před několika lety vymyslel právě Radim Bělohlávek a společně s Vychodilem a dalšími kolegy z katedry ji dál rozvíjí.

V čem metoda spočívá? Analyzuje data, která jsou uložena v tabulce. Řádky tabulky popisují objekty (vybrané státy, zákazníky apod.), sloupce tabulky popisují znaky (údaje o HDP, údaje o nákupech apod.) a tabulka obsahuje údaje o tom, jaké objekty mají jaké vlastnosti.

Do tabulkové formy lze pak převést většinu dat, která se běžně v praxi vyskytují. Metoda umí odhalit zajímavé shluky, které jsou v datech „skryté“ – nejsou na první pohled patrné. Shlukem je např. skupina států, které mají nějaké společné vlastnosti a jsou si z jistého pohledu podobné a „patří k sobě“.

Metoda dále umí odhalit zajímavé závislosti mezi znaky, např. „zákazník, který kupuje slané brambůrky, kupuje také pivo nebo víno“. V oceněném příspěvku je navržen nový přístup, který zohledňuje různá omezení a preference, které uživatel metody často má. Jde o to, že uživatele často nezajímají všechny shluky. Těch může být totiž tolik, že by se v nich těžko orientoval. Uživatel chce často jen některé shluky, a to ty, které splňují jím zadanou podmínku. Takové podmínky jsou velmi rozmanité. Bělohlávek a Vychodil vymysleli obecnou metodu, jak tyto rozmanité podmínky jednotným způsobem reprezentovat a pracovat s nimi.

Výsledkem je metoda, která je uživatelsky přívětivá a teoreticky i výpočetně zvládnutelná. Používají ji mimo jiné sociologové, marketingoví experti či softwaroví inženýři.

reklama
Související články
Za hranice Česka a ještě dál se vydává letošní festival kosmických aktivit Czech Space Week. Odstartoval dnes 28. listopadu v prostorách Kongresového centra Praha dvoudenní akcí Space2Business a potrvá až do pátku 2. prosince. Z České republiky se pomalu stává Mekka kosmického průmyslu. Má velký potenciál a talent v oblasti kosmických aktivit. V porovnání s […]
Do žebříčku 50 nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední a jihovýchodní Evropě se probojovalo 13 českých společností. Ve 23. ročníku soutěže Deloitte Technology Fast 50 CE získaly prestižní ocenění CE Tech Rocketship české firmy LutherOne a CYRKL, ale vůbec nejlepší a nejrychleji rostoucí tech firmou je opět FTMO. Nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě […]
Staré úsloví tvrdí, že co má člověk v hlavě, to mu nikdo neukradne. Na první pohled se to zdá logické. Avšak moderní technologie v mnohém převracejí současný svět naruby. Bankovní účet, heslo k emailu, přístup k mobilnímu telefonu a řada dalších věcí. Kdo chce vymoženosti moderní doby využívat, potřebuje nějaké heslo či identifikační číslo známé […]
Rekordně drahá i silná kosmická loď SLS s modulem Orion je ve vesmíru. Odstartovala tím program Artemis, návrat člověka na Měsíc i vybudování oběžné lunární stanice. Byl to velmi sledovaný let, mnohokrát odložený. I proto, že do vesmíru zamířila nikoli největší, ale nejsilnější raketa, jakou kdy lidstvo postavilo. Raketa SLS (Space Launch System) měří na […]
Za hranice Česka a ještě dál se vydá letošní festival kosmických aktivit Czech Space Week, který pořádá Ministerstvo dopravy společně s agenturou CzechInvest, Hvězdárnou a planetáriem v Praze a dalšími partnery.  Akce potrvá od 28. listopadu do 2. prosince a nabídne bohatý program pro firmy, investory, startupy, studenty, děti a ostatní fanoušky vesmíru. Festival oslaví […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz