Domů     Zajímavosti
Jak si jednou budou děti hrát?
21.stoleti 17.11.2006

„Hrej si, tu máš kohouta!“, přibližuje K. J. Erben v básni Polednice to, s čím si kdysi děti hrávaly. Dnes by možná frustrovaná matka zvolala: „Hrej si, tu máš digihru. “ Nejnovější průzkumy dokazují, že hračkářský průmysl se od základů mění za vydatné pomoci spotřební elektroniky. S čím se tedy zabaví naši prapotomci za 50 či 100 let?„Hrej si, tu máš kohouta!“, přibližuje K. J. Erben v básni Polednice to, s čím si kdysi děti hrávaly. Dnes by možná frustrovaná matka zvolala: „Hrej si, tu máš digihru. “ Nejnovější průzkumy dokazují, že hračkářský průmysl se od základů mění za vydatné pomoci spotřební elektroniky. S čím se tedy zabaví naši prapotomci za 50 či 100 let?

„Děti dnes mají daleko větší přehled o dění kolem sebe. Je více obchodů, časopisů, televizních pořadů a dalších mediálních prostředků, ze kterých se na   děti informace jen hrnou. I rodiče mají větší přehled a více se zajímají o nové a vzrušující věci, které mohou jejich dítěti prospět. Proto pociťují potřebu dát svým dětem to, co oni sami neměli,“ řekla 21. STOLETÍ americká pediatrička a pedagožka dr. Kathleen Alfano, vedoucí sekce výzkumu a rozvoje dítěte americké hračkářské firmy Fisher-Price. 

Jsou kostky již minulostí?
Dávno pryč jsou doby, kdy kluci roztáčeli bičíkem dřevěnou „káču“ či  odpalovali „špačka“ z kusu dřeva. Každá dívka však měla svou panenku, kluci plyšového medvěda. Prapůvodní dřevěné kostky, se kterými si hrály celé generace dětí, časem ustoupily plastovým a stavebnici LEGO.
S příchodem herních videokonzolí do domácností se stále více ukazovalo, že zájem o tradiční hračky klesá. Proto se přední výrobci zaměřili na novou generaci hraček, napěchovanou moderní elektronikou. A tento trend má pokračovat i nadále.
Mnohé typy hraček však zůstávají, předávají se z generace na generaci. Souvisí to s tím, že fyzický a hlavně psychický vývoj dítěte (především předškolního věku) se ani v příštím století nijak převratně nezmění.

Každý věk chce jinou hračku
Základní zásadou je nabídnout dětem hračku nejvhodnější pro daný věk. Začínáme od úvodního měsíce života dítěte, kdy se přizpůsobuje podmínkám nového, zcela neznámého prostředí. Hlavní je osobní kontakt, užíváme chrastítka, kousací kroužky, barevné kolotoče nad postýlku (s pohybujícími se předměty), aby se procvičil zrak, sluch a hmat. ….
Velký význam pro větší děti mají hračky, které vyrobí s pomocí rodičů -mj.  pokojíček pro panenku z krabice od bot či kosmickou raketa z plastové lahve. To rozvíjí a podporuje dětské sebevědomí.

Dřevo nebo kosmické materiály?
Značné proměny v budoucnu čeká materiál, ze kterého se hračky budou vyrábět? Dr. Alfano pro 21. STOLETÍ upřesnila: „První hračky byly většinou dřevěné, tahací a zábavné. Postupy při jejich výrobě ovlivnily postupné objevy nových materiálů a výrobních procesů – ocel a plasty. Také v budoucnosti budou hračky využívat nejmodernější materiály i nejnovější technologie.“
Už se dokonce objevují pokusy perspektivně používat materiály, které se prvotně vyvíjely pro potřeby kosmického programu.

Elektronická éra
Využívání elektronických prvků v nejrůznějších hračkách je zvlášť typické pro americkou společnost Jakks Pacifik. Tady se zrodila panenka Cabbage Patch Kids, která dlouhodobě chodí a mluví (díky speciálnímu magnetofonu). Mnohé hračky zas využívají rozmanitá zvuková či světelná čidla.
Hračkami se ovšem stávají i samotné elektronické přístroje. Například pomocí multimediálního přehrávače si kluci a holky stahují oblíbené filmy z dětských televizních kanálů. Pro děti od osmi let se vyrábí i speciální digitální kamera, přehrávač MP 3 či videokamera v podobě panenky pojmenované Bratz.
Brzy se na trhu objeví i mobilní telefon, ve kterém budou i výukové hry. Hlavním trendem vývoje hraček je totiž propojit zábavu s výukou, a to již od co  nejútlejšího věku. Řada výukových hraček má rozsáhlé softwarové vybavení s úplně novým systémem, který reaguje na dotek či pouhou hudbu. Japonští výrobci se zas chystají nabídnout dětským zájemcům speciální roboty, které budou i sportovat.

Žádná hračka nenahradí rodiče
Firma Fischer-Price má nejen projektanty nových hraček, ale i speciální pracoviště, tzv. Play Laboratory. Najdeme jí v East Aurora poblíž New Yorku a firma tam každoročně zve přes tisíc rodičů (hlavně maminek), aby se jich odborníci zeptali, jaké hračky by si přáli v budoucnu. Každý rok se tady zrodí 2500 nových návrhů, realizuje se však jen zhruba 50.
Mezinárodní asociace hračkářského průmyslu (TIA) upozorňuje „Přesun dětské pozornosti od tradičních hraček, jakými jsou puzzle, deskové hry a mechanické hračky, k elektronickým přístrojům způsobí, že děti budou rychleji dospívat.“
Na druhou stranu odborníci nevylučují, že únikem z přetechnizovaného světa se stanou právě tradiční hry. Kdoví, možná se naši potomci rádi občas vrátí i k Erbenovu kohoutovi.
Pokud jde o vzdálenou budoucnost, jisté je, že bude i nadále platit zkušenost dr. Kathleen Alfano: „Nejdůležitější potřebou malých dětí je láska jejich rodičů a rodiny. Je velmi důležité, aby si rodiče s dětmi povídali, zpívali jim a četli.“

Více se dozvíte:
www.fisher- price.com
http://hracky.webz.cz/

Co hračka ovlivňuje u dítěte?
 Zrak – zářivé kontrastní barvy přitahují pozornost očí
 Sluch – chrastítka, pískačky, cinkátka a příjemná hudba 
 Hmat – různé materiály, vzory a drobné předměty 
 Představivost – tu podporují zejména nejrůznější stavebnice 
 Čichové vjemy- některé hračky podněcují vnímání vůní např. jablka, jahod,
vanilky
Jde i o rozvoj motoriky, myšlení a řeči, citů (libé barvy, zvuky aj.), sociální vztahy (spolupráce s dalšími dětmi), povahové rysy (soustředění)

Krteček dostal elektroniku
Na celém světě se loni prodaly hračky za 21 miliard dolarů (asi 520 mld Kč). Hitem je mj. medvídek Care, který díky počítačovému čipu sám předčítá dětem pohádky. Pro starší jsou to digitální kamery, videohry nebo přehrávače.
U nás se podle průzkumu nejvíce prodávají interaktivní hračky se zabudovanou elektronikou. Tu má v sobě už i oblíbený Krteček. Zůstává sice stále plyšový, ale už umí reagovat na stisk ruky.
Holčičky si nyní oblíbily elektronickou kuchyňku, žehličky a pračky. Naši kluci zas favorizovali obojživelné auto, brýle na noční vidění, zařízení na dálkový odposlech…

Světově známá hračkářská firma
Fisher-Price (USA) rozdává radost už přes 75 let. Její zásluhou tak roku 1938 poprvé potěšil svět dětí tahací pejsek Snopy Sniffer. Kupodivu oblibu neztratil dodnes, samozřejmě se podobou a dovednostmi výrazně změnil, přizpůsobil se moderní době.
O deset let později se na cestu vydal hrací slon. Od roku 1962 se světovým hitem stal tahací telefon, deset let poté první dětský gramofon. Experti Fisher Price představili už roku 1968 jako první figurky „malých lidiček“ (Little People). Za třicet let už lákaly na Rescue Heroes, první nenásilné akční figurky na trhu.
Velmi důležité jsou zkoušky kvality na speciálních simulátorech. Např. tlačítka, píšťalky, části, které vyskakují nahoru apod. musí vydržet nejméně 1000 zmáčknutí „automatickým prstem“. Požární vůz se uvádí do pohybu 2500krát, aby se vyzkoušely systémy vydávání zvuků. Elektronické spínače a obvody se testují dokonce 150 000krát!

Související články
Má prazvláštní původ, přesto to dotáhla až k pověsti legendy. Nakolik je oprávněná, začala věda ale zjišťovat až dost pozdě. Vorvani, jediný zdroj ambry, byli tou dobou už na vyhubení. Výzkum nepomohl jen jim. Ukázalo se, že ambra má vlastnosti, které překonávají pouhé využití do parfémů. Ambra je sice surovina jednoznačně exotická, přesto k ní vede zajímavá, […]
Světelný zábavní park Winter Wonderland znovu otevřel. Na 30 000 m² přináší více než 200 nových zářivých instalací inspirovaných pohádkovými a fantasy příběhy. V ceně vstupenky jsou zároveň neomezené jízdy na desítkách zábavných a adrenalinových atrakcí. Zvídavé děti čeká v parku naučná stezka o přírodě a o původu nejznámějších pohádek. Yvetta Blanarovičová, Lejla Abbasová, Lucie Benešová, Ivana Korolová […]
„Co si myslíte o našem úžasném firemním večírku?“ Asi by vám dalo trochu přemáhání říci, že večírek byl příšerný. Váš skór na tomto pomyslném dotazníku spokojenosti s večírkem by byl totiž ovlivněn nevhodně formulovanou otázkou. Sugestivní otázky jsou jedním z problémů v dotaznících, kterých se chtějí jejich tvůrci vyvarovat. Když se jim to nepovede, může to vypadat třeba […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz