Domů     Technika
Každé páte tankování auta je zbytečné!
21.stoleti 20.10.2006

Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Paříže Osmý ročník Challenge Bibendum, mezinárodní akce zaměřené na dopravu budoucnosti, se letos konal v Paříži. Výrobci automobilů, výzkumné ústavy a univerzity z celého světa zde představily své nejnovější technologické inovace. Podívat a poučit se přijelo i 21. STOLETÍ.Exkluzivně pro 21. STOLETÍ z Paříže Osmý ročník Challenge Bibendum, mezinárodní akce zaměřené na dopravu budoucnosti, se letos konal v Paříži. Výrobci automobilů, výzkumné ústavy a univerzity z celého světa zde představily své nejnovější technologické inovace. Podívat a poučit se přijelo i 21. STOLETÍ.

Trvale udržitelná doprava je pochopitelně společným cílem výrobců automobilů na celém světě. Neexistuje však jediná správná odpověď na otázku, jak je tohoto cíle možné dosáhnout. Jednotlivé země se totiž liší místními podmínkami a jednotlivé druhy paliv a systémy musí být životaschopné i z hlediska dlouhodobé perspektivy. Na cestě k budoucnosti se tak jako nejvhodnější řešení jeví široká nabídka různých typů paliv, motorů a systémů, které společně umožní dosažení toho nejbezpečnějšího výsledku. Kam současná věda a technologie ve světě v tomto ohledu dospěly, představila na jednom místě právě pařížská přehlídka Challenge Bibendum.

Počet aut se zdvojnásobí
Světový vozový park představuje v současnosti 800 milionů automobilů. Za pouhých 25 let však bude tento počet dvojnásobný. A tak silnice celého světa bude brázdit 1,6 miliardy automobilů…  Působivá perspektiva, že? Prozrazuje však také, jak je dnes ochrana energetických zdrojů a životního prostředí důležitější než kdy jindy.
V některých oblastech již tlak na výrobce a politiky vedl k podstatnému zlepšení situace. Například 100 osobních automobilů dnes vypouští do ovzduší méně škodlivých plynů než jeden jediný automobil v roce 1975! 

Zavinil to panáček Michelin
Ne náhodou to byl právě známý výrobce pneumatik, francouzská společnost Michelin, která se v roce 1998 s vervou pustila do organizování nyní již světového fóra silniční dopravy. Byla to totiž právě ona, kdo v roce 1895, jako úplně první na světě, zbavil kola tehdejších aut obručí a postavil automobily na pneumatiky. Už dlouhou dobu je navíc společnost spojována s pokrokem v silniční dopravě. Pneumatiky totiž nejen snižují množství automobily spotřebované energie, ale současně zvyšují i jejich bezpečnost. 
Aby společnost Michelin v roce 1998 důstojně oslavila sté výročí svého loga Bibendum („panáček“ Michelin), rozhodla se tehdy uskutečnit zhruba 450 km dlouhou jízdu z Clermont-Ferrand, světového sídla společnosti, až na Champs-Elysées v Paříži. Chtěla tak v reálných podmínkách ukázat a zhodnotit nové technologie výrobců „čistých“ automobilů a dokázat, že tyto automobily ohleduplnější k životnímu prostředí fungují i v praxi. Tak se zrodil první ročník Challenge Bibendum. Po osmi letech od svého vzniku je dnes tato přehlídka v oblasti rozvoje dopravy mezinárodně uznávanou událostí číslo jedna.
O významu akce svědčí i to, že se letos konala pod záštitou francouzského prezidenta Jacquese Chiraca a evropského komisaře pro dopravu Jacquese Barrota. Do Paříže se na ní z celého světa sjelo zhruba 600 průmyslníků a dodavatelů energie, 500 politiků a představitelů nevládních organizací a 500 novinářů. 21. STOLETÍ, náš nejprestižnější populárně-vědecký časopis, u toho pochopitelně nemohl chybět.

Fungují čisté automobily v praxi?
Letošní Challenge Bibendum byl tentokrát věnován třem hlavním tématům: energii pro silniční dopravu zítřka, novým technologiím pro městskou dopravu a silniční bezpečnosti. Přehlídka automobilů však byla přece jen v něčem jiná než tomu bylo ve všech předchozích ročnících. Podstatně totiž ubylo futuristických kreací automobilových designérů, i když i ty se zde také objevily. Automobilky se letos představily spíše s již konkrétními verzemi vozů (osobních, nákladních a autobusů), které jinak na silnicích každý den potkáváme s běžným spalovacím motorem.
„Nabízíme širokou škálu ekologických vozidel, která mohou být poháněna obnovitelnými palivy,“ řekl v Paříži 21. STOLETÍ Hans Folkesson, bývalý viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Volvo, který nyní řídí vývoj ekologických technologií v evropské sekci koncernu Ford. „Jsme hrdí na to, že jsme již dnes schopni nabídnout motory na obnovitelná paliva u čtyř z osmi modelů. Cesta k dopravě budoucnosti prostě není jen jediná – je jich mnoho. Společnost Volvo vyvinula dva systémy využívající obnovitelných paliv, které jsou již v současnosti používány a které dobře fungují,“ dodal Hans Folkesson.  
Challenge Bibendum ovšem není jen přehlídkou osobním automobilům, ale i autobusů, nákladních aut i dvojstopých vozidel …

Automobil na 5 různých paliv
Společnost Volvo vtrhla letos na Challenge Bibendum se svou flotilou ekologicky šetrných vozidel jako tajfun a urvala tu co se dalo. Jejich vozy získaly celkem 16 zlatých medailí, což byl největší počet ze všech zúčastněných výrobců osobních automobilů. 
Automobilka zde odborníkům představila také prototyp vozu na více druhů paliv, pomocí kterého chce ilustrovat svou snahu o hledání různých cest k dopravě budoucnosti. Volvo V70 Multi-Fuel je prototyp vozidla upraveného pro provoz dokonce na pět různých paliv: směs vodíku a zemního plynu nebo metanu (hytan), biometan, zemní plyn, bioetanol E85 a benzín. Plynná paliva (hytan, biometan a zemní plyn) lze natankovat do jedné větší a dvou malých nádrží o celkovém objemu 98 litrů, pro tekutá paliva (bioetanol E85 a benzin) je k dispozici 29litrová nádrž.
Čisté dieselové technologie byly dalším želízkem v ohni. V Paříži je ztělesňoval model Volvo S40 1.6D se čtyřválcovým dieselovým motorem se zdvihovým objemem 1,6 litru (109 k) se spotřebou 4,9 litru paliva na 100 kilometrů. To z něj dělá nejúspornější Volvo všech dob.
Do soutěže byly rovněž přihlášeny vozy s motory na obnovitelná paliva. Volvo V50 FlexiFuel je vybaveno čtyřválcovým motorem se zdvihovým objemem 1,8 litru (125 k), který používá bio-etanol E85, složený z 85% etanolu a 15% benzínu, takže v porovnání s benzínem dochází ke snížení emisí oxidu uhličitého až o 80%.
Mezi technologiemi založenými na použití metanu zastupoval Volvo S60 Bi-Fuel s pětiválcovým motorem se zdvihovým objemem 2,4 litru (140 k), který používá bioplyn nebo zemní plyn, přičemž benzín slouží jen pro startování a poté už pouze jako rezervní palivo. Při jízdě na zemní plyn jsou emise oxidu uhličitého přibližně o 25% nižší než při jízdě na benzín. Při jízdě na obnovitelný bioplyn produkuje motor pouze zanedbatelné množství emisí oxidu uhličitého.

Za co mohou pneumatiky?
Neméně důležitým faktorem úspor energie, o němž se na letošním Challenge Bibendu rovněž dost často mluvilo, jsou pneumatiky. Vždyť pneumatika současného automobilu je za spotřebu paliva zodpovědna z 20 %, u nákladních vozů až z 30 %, a výrazně tak ovlivňuje množství škodlivých plynů, které automobil vypustí do ovzduší. Jinak řečeno, jedna z pěti palivových nádrží (osobních automobilů) je „spotřebována“ k překonání valivého odporu pneumatik. Obrazně vyjádřeno, takový valivý odpor odpovídá úsilí, které musí automobil překonávat, pokud se neustále pohybuje po jednoprocentním stoupání. 
Zmírnit toto fiktivní stoupání, tedy snižování valivého odporu, je středem zájmu a výzkumu všech společností vyrábějících pneumatiky. Například valivý odpor pneumatik osobních automobilů se díky novým technologiím jen za uplynulých 10 let snížil o 20% a v budoucnu by se měl ještě dále snižovat. A potenciál snižování spotřeby paliva a emisí CO2  je z tohoto pohledu obrovský.
Pro výrobce je tedy snižování valivého odporu prvořadým cílem. „Valivý odpor snížíme na polovinu,“ řekl Didier Miraton, ředitel výzkumu společnosti Michelin „ Dali jsme si závazek, že v roce 2030 nespotřebují naše pneumatiky ani o litr benzínu více než dnes, i když po silnicích bude jezdit dvakrát více aut než dnes.“ 

Co je to valivý odpor ?
Při každém otočení kola automobilu se pneumatika při kontaktu s vozovkou určitým způsobem deformuje. Její struktura se ničí, některé části se přehřívají a energie se tak mění v teplo. Valivý odpor je prostě ztráta hnací síly vozidla, kterou má na svědomí pneumatika při kontaktu s vozovkou.
Kdyby byl například celý evropský vozový park osobních i nákladních automobilů vybaven takzvanými „zelenými pneumatikami“ Michelin, jejichž valivý odpor je o 30 % nižší než u standardní pneumatiky, každoročně by se ušetřilo okolo 4,5 miliardy litrů nafty a 1,5 miliardy litrů benzínu. Množství emisí CO2 by se snížilo o 15 milionů tun, což je objem, který v průběhu jednoho roku absorbuje 600 milionů stromů, tedy les, jenž by souvisle pokryl celé Řecko.

Ekologicky nezávadný automobil
Přestože centrem pozornosti společnosti Michaelin jsou pneumatiky, je potřeba vidět mnohem dál. V souladu s tím vyvinula, ve spolupráci se švýcarským Paul Scherrer Institutem, prototypové elektrické vozidlo Hy-Light, které respektuje životní prostředí.
Ukazuje na něm, jak by mohlo vypadat kompromisní řešení ekologicky nezávadného automobilu. Tedy lehkého automobilu, který neznečišťuje ovzduší, protože spotřebovává pouze obnovitelnou energii,
Elektřina je dodávána z palivových článků (polymerický elektrolyt), které jsou napájeny stlačeným vodíkem a kyslíkem. „Tankovací stanice“ vybavené solárními panely propojenými s elektrolyzérem, vyrábějí energii na základě slunečního a vodního zdroje. Michelin Hy-Light tedy funguje pouze za pomoci obnovitelných zdrojů energie. Napájení palivových článků vodíkem zaručuje, že vozidlo čerpá pouze obnovitelnou energii (slunce a voda), aniž by jakkoliv znečišťovalo ovzduší.
 Hy-Light je čtyřmístný automobil o váze pouhých 850 kg. Zrychlí z 0 na 100 km/h za 12 sekund a dosahuje maximální rychlosti 130 km/h. Vydrží jet 400 kilometrů při konstantní rychlosti 80 km/h.

„Čistá“ auta pod  Eiffelovkou
I letos se na Challenge Bibendu představované automobily vydaly na cestu,  tentokrát opět do Paříže. Start jízdy byl v areálu CERAM (Centre D’essais et de Recherche Automobile – Centrum testování automobilů a výzkumu), asi 40 km severně od Paříže, kde se hlavní část letošní přehlídky odehrávala. Kolona vozů se propletla hustým městským provozem až do srdce Paříže na Martova pole (Champ de Mars) přímo pod Eiffelovou věží, kde poté proběhlo setkání účastníků s obyvateli města.

Letos bylo nejúspěšnější Volvo
  Volvo Multi-Fuel Volvo S40 1.6D Volvo V50 FlexiFuel Volvo S60 Bi-Fuel
Zrychlení 1. místo 2. místo 2. místo 2. místo
Brzdění 1. místo 1. místo 1. místo 1. místo
Slalom 2. místo 2. místo 1. místo 2. místo
Hlučnost 1. místo 1. místo 1. místo 2. místo
Emise 1. místo 2. místo 1. místo 1. místo
Spotřeba  2. místo 1. místo 1. místo 3. místo
Emise CO2 2. místo 1. místo 2. místo 1. místo

Předchozí článek
Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz