Domů     Technika
10 nejrychlejších letadel
21.stoleti 21.7.2006

Není to tak dlouho, co jsme slavili sté výročí prvního úspěšného letu stroje těžšího než vzduch. Od roku 1893, kdy bratři Wrightové se svým jednoduchým Flyerem dobyli nebe, letectví prošlo neuvěřitelně rychlým vývojem.Není to tak dlouho, co jsme slavili sté výročí prvního úspěšného letu stroje těžšího než vzduch. Od roku 1893, kdy bratři Wrightové se svým jednoduchým Flyerem dobyli nebe, letectví prošlo neuvěřitelně rychlým vývojem.

Za hranicí rychlosti zvuku už se létá 60 let, nejlepší stíhací letouny současnosti dosahují rychlosti kolem tří machů, tedy trojnásobek rychlosti zvuku, a experimentální model NASA X43A už se dostal i za 10 machů. Jak vlastně taková letadla vypadají, k čemu slouží  a která jsou vlastně nejrychlejší se  dozvíme v následujícím přehledu 21. STOLETÍ

1. X-43A
země výroby: USA
první vzlet: 2004
nejvyšší rychlost: 11 000 km/h

Už přede dvěma lety, v březnu 2004, uskutečnila americká vesmírná agentura první úspěšnou letovou zkoušku, při které malý bezpilotní model  X-43A dosáhl rychlosti 7 machů. V listopadu téhož roku se mu podařilo pokořit i hranici 10 machů.
Vzhledem k velké spotřebě paliva byl namísto startu ze země vypuštěn z obřího bombardéru B-52 a až k hranici 5 machů jej urychlil standardní raketový pohon. Dalšího zrychlování dosáhl za pomoci tzv. scramjetu, náporového motoru (ramjet) s nadzvukovým spalováním, který využívá vysoké rychlosti letounu k nasávání kyslíku z atmosféry a mísí jej s vodíkem z nádrží. Konstrukce scramjetovým motorů by v budoucnu měla umožnit rychlost letu až k hranici 15 machů. Pro srovnání kosmické rakety se při návratu do atmosféry mohou pohybovat rychlostí až 36 machů.

2. A-12
země výroby: USA
první vzlet: 1962
nejvyšší rychlost: 3800 km/h
Superrychlé špionážní jednomístné letadlo A-12 se začalo vyvíjet již v 50. letech minulého století, nicméně jeho výroba podléhala z pochopitelných důvodu přísnému utajení, a tak se o něm nikdy příliš nemluvilo. I přesto, že byl rychlejší než jeho slavnější nástupce (SR-71 Blackbird), v oficiálních rychlostních rekordech nikde nefiguruje, prostě proto, že se s ním Američané nechtěli chlubit.
Díky jeho rychlosti se jej nikdy nepodařilo sestřelit. Jeho hlavním úkolem byl průzkum nepřátelského území, nad které vypouštěl i bezpilotní letouny D-21. O existenci rychlého špionážního letounu se poprvé veřejně zmínil americký prezident Johnson až v roce 1964.

3. SR-71 Blackbird
země výroby: USA
první vzlet: 1963
nejvyšší rychlost: 3500 km/h

Nástupce A-12, který v 70. letech přepsal mnoho rychlostních rekordů, pokořil 26. 7. 1976 absolutní hranici Mach 3,3 a překonal tak rekord z roku 1965. Ten  vytvořil letoun YF-12, vyvíjený ze stejného modelu jako SR-71, tedy A-12. Dva dny na to vytvořil i nový rekord v dosažené výšce a do tabulek se tak zapsalo 25 929 m.
Koncem 70. let se Blackbirdy využívaly k provokačním letům těsně u hranic SSSR a nechávaly se záměrně zaměřovat. Během jejich činnosti přišlo USA z  Číny na 500 oficiálních protestů na přelety neznámých letadel.

4. MiG-25 Foxbat
země výroby: SSSR
první vzlet: 1964
nejvyšší rychlost: 3400 km/h

Vývoj průzkumné a přepadové stíhačky MiG-25 Foxbat byl odpovědí na americký Blackbird a zároveň měl sloužit jako obrana proti strategickým bombardérům.
Sériová výroba započala v roce 1971 a celkem se Foxbatů vyrobilo přes 1100 kusů. V současnosti už v Ruském letectvu zařazen není, nahradily jej modernější MiG-31 a Su-27. Roku 1976 s MiGem-25 přeletěl sovětský pilot Viktor Bělenko do Japonska, takže se stroj dostal do rukou západních států. Vinou naléhavých protestů jej sice o několik měsíců vrátily původnímu majiteli, ještě předtím ale Amričané a Japonci pochopitelně vše důkladně prozkoumali a postavili si podle něj svoji obdobu, F-15 Eagle.

5. YF-12
země výroby: USA
první vzlet: 1963
nejvyšší rychlost: 3300 km/h

Dvoumístný letoun YF-12 vybavený dvěma raketovými střelami s doletem až 150 km se vyvíjel společně s A-12, projekt byl odtajněn až v roce 1964 a od té doby se model stal aktérem mnoha leteckých rekordů. 1. května 1965 padla hranice Mach 3,2, která tehdy byla považována za oficiální absolutní rekord.
Odborníci ovšem tvrdí, že A-12 uměl, vzhledem ke svým vlastnostem (byl lehčí a měl speciální ablativní povrchovou úpravu), létat přes 3,5 machů. Záznamy o tom bohužel chybějí. Ostatně o SR-71 a YF-12 se také spekuluje, že jejich konstrukční maximum je kolem Mach 4, nicméně vzhledem k účelům jejich vývoje pravda asi nikdy definitivně najevo nevyjde. Přes unikátní vlastnosti však YF-12 nebyl nasazen nikdy v ostré akci, projekt byl předčasně ukončen.

6 – 8. MiG-31 Foxhound
země výroby: SSSR
první vzlet: 1975
nejvyšší rychlost: 3000 km/h

Vývoj záchytného stíhacího letounu Mig-31 byl podnícen výrobou amerických bombardérů B-1, které pro Sovětský svaz znamenaly obrovské nebezpečí. Rusové tedy museli najít způsob, jak se před nimi bránit.
Do ostrého provozu se dostaly roku 1982 a celkem jich bylo vyrobeno kolem 500. V současnosti jich slouží přes 300 hlavně v Rusku a Kazachstánu.
Kromě šestihlavňového 23mm kanónu je vyzbrojen raketami dlouhého (do 110 km), středního i krátkého dosahu.

6 – 8. F-15 Eagle
země výroby: USA
první vzlet: 1972
nejvyšší rychlost: 3000 km/h

Jedná se o dvoumístného taktického stíhače, který je díky svým manévrovacím schopnostem, doletu a zbraňové výbavě schopen bojovat proti všem současným typům letadel. Má za úkol získat a udržet vzdušnou převahu. Značná doletová vzdálenost (5800 km) je zajištěna přídavnými nádržemi na vnějších závěsech křídel.
V roce 1985 se začala vyrábět modernizovaná verze Strike Eagle, která znamenala pro americké letce zásadní posun. Díky špičkové avionice (řízení zbraní, stálá kontrola ohrožení, pohyblivé zobrazování mapy na průhledovém displeji, automatické kopírování terénu…) mohli značně zpřesnit svoji práci.

6 – 8. F-111
země výroby: USA
první vzlet: 1964
nejvyšší rychlost: 3000 km/h

Víceúčelový taktický stíhací bombardér F-111F může operovat ve výškách od několika stovek metrů až pro 18 000 m, a to díky nastavitelné geometrii křídel, se kterou se mohl pochlubit jako první taktický letoun na světě.
Dvoumístná přetlaková kabina slouží i jako katapultovací únikový modul, jež umožňuje posádce v nouzi přežít i na mořské hladině. Kromě konvenčních zbraní může nést až 6 jaderných bomb. F-111F zasahoval například v bojích v Lybii (1986) a ve válce v Iráku (1991).

9. EF-111A Raven
země výroby: USA
první vzlet: 1975
nejvyšší rychlost: 2600 km/h

Raven je letadlo určené k elektronickému boji, tedy k vojenské podpoře za pomoci rušení radarů, které vzniklo modifikací F-111F. Stroj nenese žádnou výzbroj, namísto ní je vybaven různými zařízeními na rušení signálu o celkové hmotnosti přesahující tři tuny.
Doprovází spojenecká letadla do nepřátelského vzdušného prostoru a za pomoci silného vysokofrekvenčního radomu zneškodňuje nepřátelské detekční systémy. Nejvíce se prosadili ve válce v zálivu, kdy prakticky dovedly ke kolapsu nepřátelskou protivzdušnou obranu.

10. Su-27 Flanker
země výroby: SSSR
první vzlet: 1981
nejvyšší rychlost: 2500 km/h

Na konci 60. let Sověti potřebovali najít odpověď na americké letouny F-15, a tak v roce 1977 vzlétl první víceúčelový prototyp vyrobený podle parametrů F-15. Tehdy byl také zaznamenán americkou špionážní družicí. Jelikož však nesplňoval všechny předpoklady, prošel ještě poměrně složitým vývojem, než v roce 1981 přišel na svět první Su-27.
Díky moderní avionice má i při těžší konstrukci zajišťující vyšší výkon výborné manévrovací schopnosti. Šest raket středního doletu umožňuje Flankeru sestřelit nízko letící letouny nebo křižující střely. Od Su-27 bylo odvozeno mnoho dalších verzí, zatím nejnovější Su-37 z roku 1995, které vyniká neuvěřitelnými manévrovacími schopnostmi. Dokáže například provést „salto“ vzad a pokračovat v letu jen s minimální ztrátou výšky. Vděčí za to tzv. vektorovatelnému tahu, který umožňuje měnit směr tahu trysek motorů.

Související články
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
V našich domácnostech se nachází spousta drobných zařízení, jako jsou alarmy či senzory, ve kterých je třeba pravidelně vyměňovat baterie, aby fungovaly. Nově vyvinuté „solární“ panely by je mohly napájet energií získanou pouze z vnitřního osvětlení interiéru. „Miliardy zařízení, která vyžadují malé množství energie, se spoléhají na výměnu baterií – což je neudržitelná praxe. Toto […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz