Gorilí kluk nebo holka?

Určení pohlaví gorilího mláděte se může zdát snadné. U Moji z pražské zoologické zahrady se však odborníci přesvědčili, že to zas až tak jednoduché není. Jak ale skutečně testování probíhalo? Nakolik se testování gorilí DNA podobá tomu lidskému?Určení pohlaví gorilího mláděte se může zdát snadné. U Moji z pražské zoologické zahrady se však odborníci přesvědčili, že to zas až tak jednoduché není. Jak ale skutečně testování probíhalo? Nakolik se testování gorilí DNA podobá tomu lidskému?

Přelom loňského a letošního roku byl v pražské zoologické zahradě ve znamení vrcholící „trochu jiné reality show“ Odhalení. Autoři projektu z Českého rozhlasu Leonardo přichystali maratón reportáží z pavilonu (zvaného přiléhavě pavila). Tady od listopadu do ledna 16 kamer sledovalo život gorilí rodinky – samce Richarda, samic Kijivu, Shindu a Kambu a mláděte Moji.

Gorilí show
Již od samého začátku největší pozornost odborníků směřovala na gorilí mládě s exotickým jménem Moja, které, dle pracovníků zoologické zahrady, znamená ve svahilštině „první“.
Neohrabané kousky a roztomilé skotačení opičího batolete, detailně zaznamenávané všudypřítomnými kamerami, se staly pro odborníky dokonalým studijním materiálem. V této  souvislosti se také naplno rozhořela debata o pohlaví Moji. Je to holka nebo kluk?

Co kamery neodhalily?
Otázka „holka nebo kluk?“ se vlastně ozvala již pouhých pár měsíců po narození gorilího mláděte v prosinci 2004. V březnu 2005 media přinesla zprávy o tom, že se jim na základě zvětšenin fotografií podařilo zjistit, že Moja je chlapeček. Tuto zprávu však Zoo Praha ve svém tiskovém prohlášení rozhodně odmítla jako čirou domněnku a spekulaci.
S nástupem týmu projektu Odhalení do gorilího pavilonu pak nastala ideální příležitost pro neúnavné badatele. Kamery zaznamenávaly téměř nepřetržitě každý pohyb bezstarostného mláděte a bylo jasné, na kterých pár čtverečních centrimetrů se nejčastěji zaostřovaly. Záběry zvídavých teleobjektivů byly podrobeny detailnímu zkoumání a některé byly dokonce rozeslány do světových zoologických zahrad, aby je zde posoudili nezávislí odborníci. I jejich názory však byly zcela nejednotné, a tak v dané situaci zůstalo jedinou možností genetické vyšetření.

Kde získat vzorek DNA?
Vzhledem k tomu, že Moja je takzvaně nekontaktní, nebylo možné provést vyšetření DNA z krve nebo ze stěru slin. Čekání na odpověď se tak změnilo v honbu za vhodnou příležitost k získání vzorků DNA.
V odpoledních hodinách 13. prosince nečekaně vydala ČTK zprávu o tom, že pohlaví gorilího mláděte bylo odhaleno. Na základě doporučení pražských kriminalistů totiž jistá soukromá laboratoř, která si nepřála být jmenována, provedla test a výsledkem bylo, že Moja je kluk. Vzorek DNA mláděte byl údajně získán z otěru pokožky, současně se vzorky slin z lahví jejích biologických rodičů, samce Richarda a samice Kijivu. Proti tomuto prohlášení se ihned postavila část odborníků, podle jejichž názoru se u mláděte stále častěji projevovalo „holčičí“ chování.
Výsledek tedy stále nebyl jednoznačný, a proto byli do vyšetřování přizváni odborníci z pražské molekulárně-genetické laboratoře Genomac. Po několika přípravných schůzkách byla za pomoci ošetřovatele odebrána sada vzorků, obsahující stěry zad a hlavy mláděte. Současně se za asistence televizních kamer podařilo provést stěry železných mříží přímo v pavilonu a byla také získána větev, se kterou si mládě chvíli předtím hrálo. Navíc byly ze samostatné ložnice otce Richarda sesbírány gorilí chlupy a setřením hrdla láhve získány sliny matky Kijivu. Pro jistotu byl odběru vzorku slin podroben i ošetřovatel Marek Ždánský.

Ošetřovatel je muž!
Vědecké laboratorní prozkoumání vzorků trvalo tři dny, přineslo další zklamání. Výsledky jasně ukázaly, že z gorilích vzorků byl čistý DNA materiál získán pouze z chlupů samce Richarda. Především vzorky Moji vykazovaly tak vysoký stupeň kontaminace směsí genetických znaků dalších goril z pavilonu, že z nich nebylo možné získat jednoznačný výsledek. Toto zjištění není příliš překvapivé, neboť hravé mrně bylo neustále olizováno téměř všemi dospělými obyvateli pavily.
Protože jsou rozdíly v identifikačním DNA profilu člověka a gorily téměř nepozorovatelné, bylo ve vzorku Moji dokonce nalezeno i několik znaků, které potenciálně odpovídaly i genetickému profilu ošetřovatele Marka Ždánského. Výsledek testu tedy ukázal jen to, že mužského původu je především vzorek ošetřovatele. Toho takový výsledek jistě potěšil, nicméně odpověď na základní otázku stále nepřicházela a „pohlavní badatelé“ byli opět na počátku.

Vzorek z okna
Po prvním kole vyšetření se tedy sice podařilo získat genetický profil gorilího otce Richarda, vědcům však bylo jasné, že od Moji je třeba získat vzorky kvalitnější. Především to musí být materiál, který nebude obsahovat kontaminaci DNA z jiné gorily ani nikoho z ošetřovatelů.
Po několika dnech přichází ze zoologické zahrady zpráva, že Moja na jednom místě olizuje skleněnou tabuli okna pavilonu. Konečně sliny! Stěr z tohoto místa ihned putuje do laboratoře na vyšetření. Výsledek je téměř šokující. Vzorek sice stále vykazuje nízkou kontaminaci jiných DNA příměsí, nicméně neobsahuje Y (tedy mužský) chromozóm ! Sen o novém pražském king-kingovi se pomalu začíná rozplývat. Vzhledem ke kontaminacím ale stále není možné závazně prohlásit výsledek za jednoznačný. Je třeba vrátit se do pavilonu a získat ještě poslední srovnávací vzorek.

Je to holka!
V prvním týdnu nového roku bylo rozhodnuto, že vzorkem, který by měl předchozí zjištění potvrdit či vyvrátit, bude trus gorilího mláděte. Analýza genetického materiálu získaného z trusu byla totiž v zahraničí již úspěšně použita pro sledování a identifikaci goril žijících divoce v přírodě. U nás byl tento typ vyšetření prováděn historicky poprvé, a proto tento poněkud netradiční vzorek na cestě do laboratoře provázely lehké obavy a velká očekávání.
Po několika dnech byl ale výsledek na světě. Podařilo se získat zcela čistý profil DNA, který při srovnání s DNA profilem samce Richarda jednoznačně odpovídá jeho potomkovi. Protože žádná jiná gorila v pavilonu s Richardem příbuzná není, bylo tím potvrzeno, že genetický materiál je skutečně jen a pouze od Moji. Ani v tomto vzorku nebyl nalezen žádný mužský Y chromozóm! Záhada tak byla definitivně rozlousknuta, výsledek potvrzen. Moja opravdu není kluk, ale holka!

DNA test – univerzální odpověď
Genetické testování lidské identity se již stalo rutinní pomůckou v práci kriminalistů při vyšetřování trestních činů a následného soudního řízení. Častým případem je průkaz mužského původu vzorků například při vyšetřování znásilnění. V takovém případě je v analyzovaném vzorku zjišťována přítomnost chromozómů X a Y. Pokud je nalezena současně přítomnost obou chromozómů X i Y, lze jednoznačně určit, že testovaný vzorek obsahuje DNA muže.
Pokud je zjištěna pouze přítomnost chromozómu X a tzv. mužský chromozóm Y ve vzorku není, znamená to, že ve vzorku je jen DNA ženy. Těmto testům je dnes již všeobecně přikládána vysoká průkaznost a spolehlivost.

Gorila nebo člověk?
Je však možné použít standardní „lidské“ testy DNA přímo  pro zjištění gorilího mláděte? Rozdíl mezi lidským a gorilím genetickým profilem je v jediném páru chromozómů. Překvapivě to není člověk, kdo má o onen chromozomový pár navíc.
Gorilí profil obsahuje 23 „normálních“ párů a jeden pár určující pohlaví (samičí XX nebo samčí XY). U člověka je to pouze 22 párů „normálních“ + 1 pár „pohlavní“. Z tohoto je zřejmé, že pouhé stanovení pohlaví lze provést stejným způsobem vyšetření X a Y chromozómů jako u člověka.

Rubriky:  Genetika