Částečná rekonstrukce Národního technického muzea vrací jeho budově podobu navrženou architektem Milanem Babuškou ve 30. letech minulého století.
Budova pražského Národního technickéhu muzea byla dostavěna v roce 1942, ale již podle projektu pozměněného podle potřeb protektorátního ministerstva pošt, kterému byla nedobrovolně postoupena. Rekonstrukce neproběhla ani po skončení války, kdy se muzeum nastěhovalo alespoň do části objektu. Ministerstva a úřady, které obývaly více než polovinu objektu až do konce 90. let, pokračovaly v necitlivých úpravách. Přesto byla budova zapsána do seznamu kulturních památek. Projekt a koncepce rekonstrukce prošly schválením Odboru památkové péče Magistrátu hlavního města Prahy.
V současné době probíhá 2. etapa rekonstrukce hlavní budovy Národního technického muzea podle projektu firmy AR 18 Němec Žilka architekti. „Do budovy se vrací řada původně zamýšlených, ale nikdy nerealizovaných prvků,“ řekl Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel ŽS Brno, a. s., která rekonstrukci provádí. Jedním z nich je například zábradlí na centrálním schodišti ve stylu art deco, které je realizováno podle zachovaných dobových výkresů architekta Babušky. Podle původních projektů jsou obnovovány také kamenné obklady sloupů a stěn ve vestibulu, na schodištích a ve foyer.
V průběhu rekonstrukce získají novou podobu, respektující originální Babuškův návrh, také všechny vstupní prostory v jednotlivých podlažích. Okna budou vyměněna za repliky původních dřevěných. Zároveň bude Národní technické muzeum zpřístupněno i návštěvníkům se sníženou pohyblivostí.
Rekonstrukce probíhá částečně za provozu. Investor – Národní technické muzeum – předpokládá, že muzeum bude uzavřeno pro návštěvníky od 12. září letošního do konce následujícího roku. „Chtěli bychom tento termín podstatně zkrátit, aby se fanoušci technických unikátů mohli do muzea vrátit co nejdříve,“ doplnil Michal Štefl. Větší část expozic zůstane po dobu oprav v budově, část bude přesunuta do depozitářů. Dokončení rekonstrukce je plánováno na únor roku 2008 a její náklady dosáhnou 167,4 mil. korun. Práce provádí divize Stavitelství Praha závodu Pozemní stavitelství akciové společnosti ŽS Brno.