Domů     Zajímavosti
JAK PRACUJE: Lidské oko
21.stoleti 17.2.2006

Zrak je asi nejdůležitějším lidským smyslem. Jeho prostřednictvím vnímáme své okolí, učíme se, a koneckonců hraje podstatnou roli i při výběru partnera. Víme však, jak tento náš nástroj funguje?Zrak je asi nejdůležitějším lidským smyslem. Jeho prostřednictvím vnímáme své okolí, učíme se, a koneckonců hraje podstatnou roli i při výběru partnera. Víme však, jak tento náš nástroj funguje?

V živočišné říši existuje několik typů očí. Tři základní typy jsou prezentovány okem obratlovců, okem hlavonožců (například chobotnice) a složeným okem hmyzu.
Oko bývá často srovnáváno s fotoaparátem či kamerou. Přes veškerý technický pokrok a moderní technologie se však současné fotoaparáty lidskému oku ani zdaleka nepřibližují. Rozsah dynamiky vidění, vyvážení bílé barvy nebo ostření, v tom všem je oko jedinečné a techniku překonává.
Lidské oko má jednoduchý objektiv o dvou členech. Tím vnějším je rohovka, vnitřním čočka. Zbarvená duhovka pak jako clona fotoaparátu redukuje množství světla vstupujícího do oka. To prostupuje sklivcem a na sítnici se pak vytvoří obraz.
Sítnici tvoří 130 milionů tyčinek pro citlivost vidění a 7 milionů čípků pro barevné vidění. Největší koncentrace čípků je v takzvané žluté skvrně, tedy v místě nejostřejšího vidění. S nadsázkou tak lze říci, že lidské oko je 137 megapixelový fotoaparát. Sítnice je na rozdíl od filmu zakřivená a tudíž vnímá obraz poněkud jiným způsobem. Oko a mozek jsou schopny vidět okolí až ve třech zorných úhlech, což se fotoaparátům asi kdy těžko podaří.
Za průměrných podmínek může lidské oko přesně zaznamenat detaily i ve světelných intenzitách o poměru 1 : 30 000 neboli 15 EV (velikost expozice) v jedné scéně. Přitom zvýšení o 1 EV zdvojnásobí množství dopadajícího světla.
Kvalitní barevný diafilm zaznamená stěží rozsah 1 : 32 neboli 5 EV digitální fotoaparáty se pak přibližují 10 EV. Výrobci fotoaparátů tedy mají skutečně co dohánět!

Související články
Má prazvláštní původ, přesto to dotáhla až k pověsti legendy. Nakolik je oprávněná, začala věda ale zjišťovat až dost pozdě. Vorvani, jediný zdroj ambry, byli tou dobou už na vyhubení. Výzkum nepomohl jen jim. Ukázalo se, že ambra má vlastnosti, které překonávají pouhé využití do parfémů. Ambra je sice surovina jednoznačně exotická, přesto k ní vede zajímavá, […]
Světelný zábavní park Winter Wonderland znovu otevřel. Na 30 000 m² přináší více než 200 nových zářivých instalací inspirovaných pohádkovými a fantasy příběhy. V ceně vstupenky jsou zároveň neomezené jízdy na desítkách zábavných a adrenalinových atrakcí. Zvídavé děti čeká v parku naučná stezka o přírodě a o původu nejznámějších pohádek. Yvetta Blanarovičová, Lejla Abbasová, Lucie Benešová, Ivana Korolová […]
„Co si myslíte o našem úžasném firemním večírku?“ Asi by vám dalo trochu přemáhání říci, že večírek byl příšerný. Váš skór na tomto pomyslném dotazníku spokojenosti s večírkem by byl totiž ovlivněn nevhodně formulovanou otázkou. Sugestivní otázky jsou jedním z problémů v dotaznících, kterých se chtějí jejich tvůrci vyvarovat. Když se jim to nepovede, může to vypadat třeba […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz