Železniční doprava od A až po Ž

Je nejspíš jen málo čtenářů, kteří by nikdy nevyužili železnici. Ta stále představuje nejefektivnější způsob pozemní přepravy osob i nákladu. Co ještě o železniční dopravě nevíme? Víte například co je to „mrtvý muž“?Je nejspíš jen málo čtenářů, kteří by nikdy nevyužili železnici. Ta stále představuje nejefektivnější způsob pozemní přepravy osob i nákladu. Co ještě o železniční dopravě nevíme? Víte například co je to „mrtvý muž“?

Aerodynamický tvar – zajišťuje optimální proudění vzduchu kolem lokomotiv a vagónů. Zvlášť důležitý je u moderních vysokorychlostních vlaků – TGV, TEE expres, ICE, Eurostar, Šiskansen (viz), Pendolino (jezdí i u nás) atd.

B0´B0´ – příklad označení uspořádání dvojkolí lokomotivy. „B“ označuje hnací dvojkolí v jednom společném rámu, „0“ (nula) znamená, že každé dvojkolí má samostatný pohon. Apostrofem se vyjadřuje, že příslušná skupina dvojkolí je otočná, případně výkyvná.

Cestující – poprvé se svezli v prvnímu parnímu vlaku, který postavil anglický inženýr George Stephenson roku 1825. Přepravil 450 cestujících na 13 km dlouhé trati mezi Stocktonem a Darlingtonem. „Uháněl“ rychlostí 24 km/hod. V počátcích bývaly tzv. 1. třídy s polštářovými sedadly, zatímco cestující 3. třídy stáli na dřevěných neodpružených otevřených vagonech bez ochrany před počasím a sazemi.

Četa lokomotivní – posádka lokomotivy určená k obsluze stroje. Je většinou jednočlenná (jen strojvedoucí) či dvoučlenná (strojvedoucí a pomocník).

Depo – servis pro lokomotivy. Základním úkolem je zajišťovat perfektní technický stav hnacích vozidel (lokomotiv aj.)

Elektrická lokomotiva –odebírá energii buď z nadzemní troleje pomocí kloubového sběrače (pantografu) nebo „přízemním“ způsobem z napájecí lišty či z třetí přídavné kolejnice, umístěné buď mezi oběma kolejnicemi či vedle nich.

Jedna elektrická lokomotiva nahradí svým výkonem tři parní.

Fantom – falešné (fantomové) světlo, které vzniká v návěstní svítilně odrazem světla, například při dopadu slunečních paprsků pod určitým úhlem. Ozářené návěstidlo se odraženými paprsky falešně rozsvítí, což je nebezpečné u tzv.

povolujících návěstí (povolují vjezd do stanice aj.). Vzniku fantomu se dá zabránit vhodnou konstrukcí návěstidla.

Grafikon železniční dopravy (GVD) – souhrn jízdních řádů a pomůcek, ze kterého vychází práce všech železničních složek, jejichž činnost souvisí s vlakovou dopravou.

Hmotnost na nápravu – podíl hmotnosti vozidla připadající na jedno dvojkolí (nápravu). Je hlavním kritériem způsobilosti vozidla k provozu na konkrétní železniční trati. Charakter pohonu –předchůdkyní elektrické lokomotivy (viz) byla parní (viz).

Roku 1887 vyjel po kolejích v Německu první vozík (konstruktér G. Daimler) poháněný benzínovým motorem. Stal se pradědečkem motorových lokomotiv, kde hnací jednotkou je Dieselův naftový motor. Moderní supervlaky jsou poháněny buď spalovacími dieselovými nebo elektrickými motory.

Impregnace –napuštění dřevěných pražců vhodnými tekutými látkami, aby se prodloužila životnost. Často se využívá kamenouhelný dehtový olej. Impregnace je nutnou podmínkou užití vlhkých či syrových pražců, které dříve převažovaly.

Na důležitých tratích je začaly nahrazovat pražce betonové.

Jízda vlaku – řídí se hlavními návěstidly (semafory). Ukazuje-li návěstidlo „Stůj!“, musí vlak zastavit čelem před návěstidlem. Na přítomnost hlavních návěstidel upozorňují tzv. předzvěsti, umístěné v brzdné vzdálenosti před hlavním návěstidlem.

Kotel – součást parní lokomotivy, ve které se vyrábí pára – část tepla uvolněného při hoření paliva je předána vodě. Část této energie se spotřebuje k ohřátí vody, část k následné přeměně skupenství z vody na páru (výparné teplo).

Lokomotiva – hnací (tažné) vozidlo. Může být elektrická (viz), motorová či parní(viz). Vůbec první se objevila roku 1803. Jediný exemplář sestrojil pro uhelné doly a železárny Coalbrookdale Ironworks v anglickém Shropshine britský inženýr Richard Trevithick.

Jeho stroj ze železa a dřeva měřil na délku 4,5 m a dosahoval rychlosti 5 km/hod. Maglev – (podle magnetická levitace = vznášení) – pojmenování pro vlak budoucnosti. Nehlučně sviští nad kolejemi, kterých se však nedotýká, rychlostí až 500 km/hod.

Princip: Magnetická pole z elektrických cívek podél trati střídavě odpuzují a přitahují podobné cívky umístěné uvnitř vlaku.

Nádraží – v počátcích železnice se podobalo občanským domům. Poté se většinou přestěhovalo do středu velkých měst a dostalo prostorné nádražní budovy. Nejvýše položeným nádražím na světě je Ticlio (Peru) 4 680 m.n.m.

Největší čekárnu, pro 14 000 lidí, má nové nádraží v Pekingu.

Orient expres – legendární vlakový spoj, který se poprvé vydal na cestu z pařížského Východního nádraží 5. 7. 1883. Spojoval Francii s Německem, Rakouskem a tureckým Istanbulem. Provoz původního Orient expresu skončil roku 1977.

Od té doby občas jezdí mezi Londýnem a Benátkami nostalgický VENICE SIMPLON – ORIENT EXPRES (VSOB), sestavený z historických vozů. Mívá delší (až dvoudenní) zastávku také v Praze.

Parní lokomotiva – po dlouhou dobu představovala jediný typ tažného vozidla na železnici. Uhlí ze zadního zásobníku (tendru), kde je i voda, přehazuje pomocník strojvedoucího (do r. 1955 u nás zvaný topič) ručně lopatou na topeniště.

Tam se voda ohřívá v tlakovém parním kotli (viz). Vzniklá horká pára se pod tlakem žene do válců, kde přes písty a ojnice pohání velká hnací kola podvozku. Rozchod kolejí – vzdálenost mezi dvěma kolejnicemi.

Ve většině zemí světa je 1435 mm, ale např. v Rusku i některých jiných zemích je to 1535 mm (širokorozchodná trať). Setkat se můžeme i s regionálními tratěmi, tzv. úzkokolejkami, o rozchodu 650 mm.

Řízení lokomotiv – za ně má od prvopočátků železnice hlavní odpovědnost strojvedoucí (viz). Na parní lokomotivě je kabina nevhodně umístěna vzadu, což dost znemožňovalo výhled. V moderní elektrické lokomotivě sedí strojvedoucí v uzavřené kabině s volantem a řídícími pákami, širokými.

U vysokorychlostních vlaků má strojvedoucí ve své kabině přehledně uspořádanou přístrojovou desku se snadno dosažitelnými ovladači a s výstražnou signalizací. Telefonicky se může kdykoli spojit s řídícím centrem provozu.

Při každé neobvyklé události (např. nevolnost obsluhy) uvolní nohy z řídících pedálů, což způsobí automatické vypnutí pohonu a vlak se samočinně zastaví (sami železničáři této situaci říkají „mrtvý muž“). Počítačově řízená signalizace dokáže automaticky zpomalit blížící se vlak, aniž strojvůdce musí nějak zasahovat. Moderní vlaky však už mohou jezdit i bez strojvedoucího.

Strojvedoucí (strojvůdce) – řidič tažného železničního vozidla. Při jízdě osobního vlaku odpovídá za bezpečnost cestujících. Samozřejmostí je technická znalost stroje.

Šiskansen – japonský vysokorychlostní vlak. Roku 1958 tamější vláda schválila výstavbu trati Tokaido Shikansen (Nová trať) – výhradně pro osobní přepravu. První japonský Šiskansen na trase z metropole Tokia do průmyslové Osaky ( 10 zastávek) vyjel 1. 10. 1964.

Dosahoval cestovní rychlosti 240 km/hod a zahájil tradici supervlaků celosvětově označovaných jako Střela.

Tunel – inženýrská stavba sloužící i potřebám dopravy v kopcovitém terénu. Pro železnici má zvláštní význam Eurotunel pod průlivem La Manche. Tento nejdelší podmořský tunel na světě je dlouhý 50 km, přičemž 38 km vede pod mořským dnem (hloubka přes 40 m).

Začal se razit z obou stran v prosinci 1987. K proražení dvou železničních tunelů došlo 22. 5. a 28. 6. 1991. Eurotunel slavnostně zahájil provoz 6. 5. 1994. Trasa vede mezi francouzským Calais a britským Doverem a elektrické lokomotivy Le Shuttle (výkon 5 500 kW), táhnoucí speciální vagóny, jezdí rychlostí 160 km/hod.

Elektrifikovaný Eurostar spojující Londýn s Paříží a Bruselem může dosáhnout rychlosti až 300 km/hod.

Úpravčí trati –technický vedoucí pracovní čety (mistr trati), který řídí její práci a odpovídá ze její bezpečnost.

Vagon – kolejové vozidlo bez vlastního pohonu. Osobní vagony se zprvu podobaly kočárům a dostavníkům. Postupně se objevily vozy spací a jídelní. Panovníci a prezidenti si oblíbili dvorní a salónní vagony.

Dnešní osobní vagon má délku 23 – 27 m a hmotnost 30 – 45 tun. Nákladní vagony se mj. dělí na uhelné (bez střechy), kontejnerové, plošinové (přeprava aut), poštovní, cisterny aj.

Zabezpečovací zařízení – veškeré prostředky a zařízení, které zajišťují bezpečnost provozu na železnici. Jsou ruční (někde ještě stahování závor), poloautomatická či automatická. Například ve stanici musí zabránit vypravení dvou vlakových souprav proti sobě.

Úzce souvisí i s kontrolou činnosti strojvedoucího (viz). Železniční stanice – areál, umožňující svým vybavením křižování a předjíždění vlaků, jejich rozpuštění a sestavení, odbavení cestujících, zavazadel, spěšnin… Dělí se na osobní, nákladové, smíšené.

Obvod stanice je ohraničen vjezdovými návěstidly, která stanici takzvaně kryjí, tj. zakazují nebo povolují vjezd vlaků.

Více se dozvíte:Svět v pohybu – velká encyklopedie dopravy, Euromedia Group a Knižní klub, 2002Peter Herring, Vlaky a železnice – Slovart 2000Alexander Petrovický – Dopravný slovník, Alfa Bratislava, 2003E.

Hamilton, The Pictorial Encyclopedia of Railways, Hamlyn, 1998

Autor: Milan Koukal
Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Když energii vládne vítr

Nejen solární energie je „hudbou budoucnosti“, své k tomu má co říct také...

Bezos rezignoval na plánovanou...

Americký podnikatel a zakladatel obchodního řetězce Amazon.com Jeff Bezos...

Jak vyrobit vodu ze vzduchu?

Již od nepaměti se lidé snažili zajistit co nejvhodnější podmínky pro...

Detekce plastového odpadu

Zdá se, že vodní hyacinty hrají důležitou roli při shromažďování a přepravě...

„MASAKRY“ ON-LINE: Co vidí...

Nikdy v historii médií nebylo tak jednoduché provádět dezinformace....

Hybridní americká jízda Valkýr

V severské mytologii jsou Valkýry ženy-dísy, které mají za úkol vybrat mrtvé...

Neověřené informace se šíří...

Zřejmě ten největší hoax o tom, že za smrt ptáků může 5G, odstartoval John Kuhles,...

Elektřinu z aut Toyota využije i...

Automobilka Toyota využila zkušenosti s vývojem elektrifikovaných vozidel i...

Když píše umělá inteligence

Umělá inteligence dlouhodobě fascinuje spisovatele sci-fi a fantasy. Knihy,...

Návrat k zaprášeným projektům: Vegas...

Když byl před několika lety poprvé představen světu unikátní koncept...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Amišové: Život bez aut, elektřiny a mobilů

Amišové: Život bez aut, elektřiny...

Všichni chodí oblečení jako z minulých staletí a jezdí v bryčkách. Tak známe členy...
Hitlerova závěť se skrývala ve vycpávkách tajemníkova saka

Hitlerova závěť se skrývala ve...

Z berlínského bunkru vyrážejí 29. dubna 1945 v poledne tři kurýři Heinz...
Na péči o zdraví nezapomínejme ani během dovolené

Na péči o zdraví nezapomínejme ani...

Léto přeje cestování. Aby se však z vysněného odpočinku nestala noční můra, je důležité...
Co si přečíst na dovolené? 5 knižních tipů na léto

Co si přečíst na dovolené? 5...

Lehnout si na pláž nebo u rybníka, posadit se večer s vínem na terase....
Feminista a dobrodruh Vojta Náprstek: Praze zařídí Petřínskou rozhlednu

Feminista a dobrodruh Vojta Náprstek:...

Turbulentní rok 1848 ovlivňuje život také plaše vyhlížejícího studenta...
Kawaii Metal: 3 nejpodivnější japonské rockové kapely

Kawaii Metal: 3 nejpodivnější...

Metalové školačky, vousatý wrestler s copánky a růžovou sukýnkou, nebo...
10 věcí, které jste nevěděli o…fascinujících raketoplánech

10 věcí, které jste nevěděli...

1. Jak to všechno začalo S tím, jak se blíží ke konci lunární...
Na stavby českých kostelů se sbíralo i pomocí loterie

Na stavby českých kostelů se...

Kostelů se v naší zemi vyskytuje jako hub po dešti. Praktická větší i...
V Údolí ohrožené divočiny vznikla nová stezka pro rodiny s dětmi

V Údolí ohrožené divočiny vznikla...

V novém rozvojovém území Zoo Liberec s názvem Údolí ohrožené divočiny...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.