Domů     Technika
Skoncují Švédové s ropou na železnici?
21.stoleti
od 21.stoleti 21.10.2005

Po švédských železnicích se v nedávné době začal prohánět unikátní vlak, který je opravdu šetrný k životnímu prostředí. Jde totiž o první vlakovou soupravu na bioplyn na světě!Po švédských železnicích se v nedávné době začal prohánět unikátní vlak, který je opravdu šetrný k životnímu prostředí. Jde totiž o první vlakovou soupravu na bioplyn na světě!

Zatímco v Peru letos pokřtili vlak, který jezdí na stlačený zemní plyn, Švédové se vrhli na využití bioplynu. Již v červnu letošního roku představili veřejnosti ojedinělý osobní vlak, který může najednou svést 54 pasažérů. Ti jím teď od září mohou pravidelně cestovat na osmdesátikilometrové trati mezi městy Linkoeping a Väestervik při východním pobřeží země.
 
Volvo na kolejích

Vlak, tedy vlastně jen jeden vagón, pohánějí dva motory na bioplyn, které pocházejí z konstrukční dílny, jak taky jinak, známé švédské společnosti Volvo. Nahradily tak staré dieselové jednotky od Fiatu.
Stroj ujede na jedno natankování 600 kilometrů, přičemž potřebné palivo na tuto vzdálenost veze na své palubě v jedenácti nádržích. Přitom se po železnici dokáže hnát rychlostí až 130 kilometrů v hodině. Pro zajímavost moderní české vlaky se po našich tratích mohou pohybovat rychlostí až 160 kilometrů v hodině a současné maximum českého supervlaku Pendolino je 230 km/h. V porovnání s tím se vlak na bioplyn nemá za co stydět, není zase takový šnek.

Jak se jezdí na odpadky 
Bioplyn se vyrábí z organického odpadu, nejčastěji z čistírenských kalů, na jejichž zpracování naleznete po celém Švédsku více než 200 stanic. Při rozkladu rostlinného či živočišného materiálu bez přístupu vzduchu se uvolňuje směs plynů s velkou výhřevností (21 – 23 MJ/m3). Směs je možné skladovat a využít pak jako palivo. Bioplyn se z 65 až 75 procent skládá z metanu, z 25 až 35 procent z oxidu uhličitého a menších množství vodíku, dusíku nebo sirovodíku a dalších látek. Jednou z jeho výhod je, že může být vyráběn lokálně, a stát tak nemusí být závislý na jeho převážení jako je tomu v případě ropy. Na druhou stranu výroba bioplynu je poměrně drahá.

Doprava budoucnosti?
Celý projekt stál firmu Svensk Biogas 10 milionů švédských korun (tedy zhruba 32,5 milionu českých korun), ale investice do vlaku na bioplyn by se měla vyplatit Při využití takového stroje nemusí být totiž železniční trať elektrifikovaná, což snižuje náklady na její opravy a údržbu až o neuvěřitelné dvě třetiny.
V současnosti ve Švédsku jezdí na elektřinu 97 procent vlaků, zatímco motorovou naftu využívají tři procenta železničních spojů. „Pokud všechny švédské vlaky, které v současnosti jezdí s dieselovými motory, budou postupně přestavěny na bioplyn, půjde o výrazný pokrok ve snížení emisí oxidu uhličitého a nezávislost na ropě,“ nastínil budoucnost Björn Sunden, zástupce ředitele společnosti EuroMaint, která se postarala o výměnu motorů. Švédský projekt osobního vlaku na bioplyn by měl rovněž podnítit snahy dalších evropských zemí o zavedení ekologicky šetrných dopravních prostředků.

Skandinávská tradice
V současnosti ve Švédsku podle tamního ministerstva životního prostředí jezdí na bioplyn zhruba 779 autobusů. Například v Linkoepingu to je všech 62 městských autobusů a tisíce osobních automobilů.
Tento druh paliva má ve skandinávské zemi dlouholetou tradici. V čistírnách odpadních vod se vyrábí ve velkém množství posledních deset až patnáct roků. Celková roční výroba bioplynu je 1400 GWh a podíl energie získané z biomasy tak ve Švédsku představuje celých 18 procent, což severský stát řadí mezi přední evropské producenty bioplynu.

reklama
Související články
Za posledních 50 let se lidská populace více než zdvojnásobila. Momentálně se po planetě Zemi pohybuje přes 8 miliard jedinců. Predikce nastiňují, že do roku 2050 číslo „poskočí“ k hranici 10 miliard. Tím se nabízí otázka… „Zvládneme tuto masu vůbec nakrmit?“ Z na pohled nepříznivé situace proto vyplývá poměrně silný tlak na neustálé zlepšování vlastností […]
Hybridní přístup, který kombinuje lidskou schopnost řešit problém s analytickými schopnosti umělé inteligence (AI) zcela změní pravidla hry v ekonomice, strategickém prognózování, nebo například v geopolitice. Předpovídá to ve svém komentáři Tobias Heger, ředitel pro inovace a strategie ve společnosti Creative Dock. Skutečný průlom, který AI přinese, spočívá v posílení lidského rozhodování. Zatímco lidé budou […]
Už děti vědí, co znamenají tři barvy na semaforu. Ale co kdyby se na něm najednou objevilo i bílé světlo? Není vyloučeno, že se to stane a výzkumníci horlivě zvažují, kdy a jak ho prosadit. Souvisí s autonomními vozidly a i pro ta obyčejná by prý mohlo mít jen samé výhody. Autonomní vozidla (AV) brázdí […]
Oblast technologií je světem, kde se nad dosaženým vývojem leckdy tají dech. Ale jindy je také světem jen těžko uvěřitelných selhání a průšvihů. Inu, jak to tak bývá, není každý den posvícení… Elon a jeho síť Některými je považován za vizionáře, jinými za sociopatického egomaniaka. Ano, řeč je o podnikateli Elonu Muskovi. Když se jednou […]
Využívání umělé inteligence v mnoha sférách je nyní aktuálním diskuzním tématem. Jedni jsou jí nakloněni, druzí ji považují za časovanou bombu. Asi zde bude platit více než jinde, že AI je skvělým sluhou, ale špatným pánem. Umělá inteligence (AI) má neskutečný potenciál. Vědci z Kalifornské univerzity v San Diegu jsou přesvědčeni o tom, že by […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz