Skoncují Švédové s ropou na železnici?

Po švédských železnicích se v nedávné době začal prohánět unikátní vlak, který je opravdu šetrný k životnímu prostředí. Jde totiž o první vlakovou soupravu na bioplyn na světě!Po švédských železnicích se v nedávné době začal prohánět unikátní vlak, který je opravdu šetrný k životnímu prostředí. Jde totiž o první vlakovou soupravu na bioplyn na světě!

Zatímco v Peru letos pokřtili vlak, který jezdí na stlačený zemní plyn, Švédové se vrhli na využití bioplynu. Již v červnu letošního roku představili veřejnosti ojedinělý osobní vlak, který může najednou svést 54 pasažérů. Ti jím teď od září mohou pravidelně cestovat na osmdesátikilometrové trati mezi městy Linkoeping a Väestervik při východním pobřeží země.
 
Volvo na kolejích

Vlak, tedy vlastně jen jeden vagón, pohánějí dva motory na bioplyn, které pocházejí z konstrukční dílny, jak taky jinak, známé švédské společnosti Volvo. Nahradily tak staré dieselové jednotky od Fiatu.
Stroj ujede na jedno natankování 600 kilometrů, přičemž potřebné palivo na tuto vzdálenost veze na své palubě v jedenácti nádržích. Přitom se po železnici dokáže hnát rychlostí až 130 kilometrů v hodině. Pro zajímavost moderní české vlaky se po našich tratích mohou pohybovat rychlostí až 160 kilometrů v hodině a současné maximum českého supervlaku Pendolino je 230 km/h. V porovnání s tím se vlak na bioplyn nemá za co stydět, není zase takový šnek.

Jak se jezdí na odpadky 
Bioplyn se vyrábí z organického odpadu, nejčastěji z čistírenských kalů, na jejichž zpracování naleznete po celém Švédsku více než 200 stanic. Při rozkladu rostlinného či živočišného materiálu bez přístupu vzduchu se uvolňuje směs plynů s velkou výhřevností (21 – 23 MJ/m3). Směs je možné skladovat a využít pak jako palivo. Bioplyn se z 65 až 75 procent skládá z metanu, z 25 až 35 procent z oxidu uhličitého a menších množství vodíku, dusíku nebo sirovodíku a dalších látek. Jednou z jeho výhod je, že může být vyráběn lokálně, a stát tak nemusí být závislý na jeho převážení jako je tomu v případě ropy. Na druhou stranu výroba bioplynu je poměrně drahá.

Doprava budoucnosti?
Celý projekt stál firmu Svensk Biogas 10 milionů švédských korun (tedy zhruba 32,5 milionu českých korun), ale investice do vlaku na bioplyn by se měla vyplatit Při využití takového stroje nemusí být totiž železniční trať elektrifikovaná, což snižuje náklady na její opravy a údržbu až o neuvěřitelné dvě třetiny.
V současnosti ve Švédsku jezdí na elektřinu 97 procent vlaků, zatímco motorovou naftu využívají tři procenta železničních spojů. „Pokud všechny švédské vlaky, které v současnosti jezdí s dieselovými motory, budou postupně přestavěny na bioplyn, půjde o výrazný pokrok ve snížení emisí oxidu uhličitého a nezávislost na ropě,“ nastínil budoucnost Björn Sunden, zástupce ředitele společnosti EuroMaint, která se postarala o výměnu motorů. Švédský projekt osobního vlaku na bioplyn by měl rovněž podnítit snahy dalších evropských zemí o zavedení ekologicky šetrných dopravních prostředků.

Skandinávská tradice
V současnosti ve Švédsku podle tamního ministerstva životního prostředí jezdí na bioplyn zhruba 779 autobusů. Například v Linkoepingu to je všech 62 městských autobusů a tisíce osobních automobilů.
Tento druh paliva má ve skandinávské zemi dlouholetou tradici. V čistírnách odpadních vod se vyrábí ve velkém množství posledních deset až patnáct roků. Celková roční výroba bioplynu je 1400 GWh a podíl energie získané z biomasy tak ve Švédsku představuje celých 18 procent, což severský stát řadí mezi přední evropské producenty bioplynu.

Rubriky:  Kolejová doprava
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

V Německu začínají jezdit vlaky na vodík s nulovými emisemi

V Německu začínají jezdit vlaky na...

Především s ohledem na životní prostředí pracuje řada zemí na tom, aby v...
Tunel Seikan: Dopravní chlouba Japonska slaví třicátiny

Tunel Seikan: Dopravní chlouba...

Tunely jsou fascinující stavby. A postavit rekordně dlouhý tunel...
Když to jde ve Francii, proč ne v Česku?

Když to jde ve Francii, proč ne v...

Francie se rozhodla bojovat s dopravními zácpami a ochranou ovzduší zcela...
Soukromé vysokorychlostní vlaky na Floridě

Soukromé vysokorychlostní vlaky...

V USA začnou od prosince fungovat první soukromé...
Metro v Paříži aneb když to mají Angličani, Francouzi to chtějí také

Metro v Paříži aneb když to mají...

Řevnivost mezi Angličany a Francouzi je pověstná. Ale, co se týče výstavby...
Eurotunel: Suchou nohou na Britské ostrovy

Eurotunel: Suchou nohou na...

Velká Británie je sice evropská země, ale jakoby do Evropy až zas...
První přímý nákladní vlak vyrazil z Prahy do Číny

První přímý nákladní vlak vyrazil...

Zdá se to bláznovství. Ale je tomu skutečně tak. Minulý týden, přesněji 19....
Z dějin pražského krtka: Záhadná havárie i zatopené soupravy

Z dějin pražského krtka: Záhadná...

Stejně jako v jiných světových metropolích, i pod Prahou jsou desítky...
10 nejzajímavějších sítí podzemní dráhy

10 nejzajímavějších sítí podzemní...

Asi žádné milionové město si nedokáže představit svou existenci bez...
Československý tunel na Jadran: Šílenost či promarněná šance?

Československý tunel na Jadran:...

Zatímco v minulosti se hranice českých zemí neustále posouvaly, tu dopředu, tu...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nejsilnější magnet světa v Tokyu při pokusech explodoval

Nejsilnější magnet světa v Tokyu...

Věda se hrne kupředu mílovými kroky. A i zdánlivě nevinné věci, jakými...
Kanárkové dívky plnily jedovaté látky do bomb!

Kanárkové dívky plnily jedovaté...

„Máte žluté dítě. Nebojte se, to časem vybledne,“ uklidňuje lékař britskou...
Pozor! Nejkrásnější zvířata jsou současně i ta nejnebezpečnější

Pozor! Nejkrásnější zvířata jsou...

Pěkně ostrá manikúra, jedovaté sliny nebo silná agresivita. Na první pohled...
Tajemná Mona Lisa: Byla konečně odhalena její identita?

Tajemná Mona Lisa: Byla konečně...

Pokud existuje umělecké dílo, které je plné tajemství a záhad, pak je to...
Znáte 7 nejposvátnějších míst na Zemi?

Znáte 7 nejposvátnějších míst na...

Víra a náboženství provázejí lidstvo od počátku věků. Jako projevení úcty proto...
Kdo jsou nejsilnější ženy světa?

Kdo jsou nejsilnější ženy světa?

Jestli si myslíte, že ženy jsou slabší než muži, po...
Jaký byl účel tetování ledového muže? Vědci předpokládají, že léčba

Jaký byl účel tetování ledového muže?...

Ledový muž Ötzi, starý více než 5000, let si stále střeží některá ze svých...
Extravagance na hlavě: Marie Antoinetta nosila v loknách i láhev s vodou

Extravagance na hlavě: Marie...

„Čepici, kuklu, helmu nebo hučku?“ Ať si narazím na hlavu cokoli,...
Jak včely vyrábějí med?

Jak včely vyrábějí med?

Po desetitisíce let lidé používali med jako takřka jediné dostupné sladidlo....
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.