Zabloudit v České republice? Dnes už téměř nemožné. Pokud budete mít po ruce navigační mapu, bezpečně se dostanete z kteréhokoliv místa, i kdybyste bludný kořen překročili stokrát.
Vydat se dnes na cestu autem kamkoli v Evropě je někdy téměř detektivka a
obyčejná mapa na klíně spolujezdce často není tím pravým ořechovým. Ale co když spolujezdce-navigátora vůbec nemáte? Zejména na dálnicích s komplikovanou sítí různých nadjezdů a podjezdů pak někdy stačí minout jeden správný výjezd a najedete mnohdy šílenou spoustu zcela zbytečných kilometrů. A co teprve spleť ulic a uliček ve vám zcela neznámém městě? Naštěstí nám již dnes mohou pomoci satelitní navigační systémy, které nás na cílovou adresu dokáží dovést s až neuvěřitelnou přesností.
Průvodce do auta
Nové škodovky (Octavie, Fabie i Superby) již jsou vybavovány nejnovější navigační mapou České republiky. Po všech těch anglicky a německy komunikujících navigátorech konečně ovládá CD ROM s tímto pomocníkem i češtinu a samotná mapa pokrývá více než polovinu obydleného území naší republiky. V podstatě v ní naleznete podrobná zpracování všech čtrnácti krajských měst a kromě toho i mapy všech obcí středních, západních a částečně i severních Čech. Podle některých odborníků tak má nyní Česká republika větší pokrytí navigačními mapami, než jakým se mohou pyšnit mnohé „staré“ země Evropské unie.
Moderní verze této navigační mapy „ovládá“ téměř 100 000 kilometrů našich silnic a až 15 000 městských center. Nechybí samozřejmě ani další důležité informace, po nichž se řidiči často pídí, o čerpacích stanicích, letištích i nejrůznějších úřadech a institucích. Výletníci a turisté zas ocení sekci Travel Guide, která bez problémů vyhledá nejbližší bankomat, hotel nebo restauraci a v případě nouze pak i lékárnu nebo nemocnici.
Navigace i do kapsy
Navigační systém však dnes není jen výsadou automobilistů a není tedy nutně jen zabudován do palubní desky automobilu. Software SmartMaps je totiž určen pro kapesní počítače s operačním systémem Pocket PC – Windows Mobile. K dispozici je nejen automapa České republiky, ale i její cykloturistický plán, oboje v měřítku 1:100 000. Plány center velkých měst jsou samozřejmostí.
K jejich maximálnímu využití jako alternativní navigace do auta či na kolo je však třeba GPS přístroj (Globální polohový systém) komunikující s kapesním počítačem (PDA neboli Personal Digital Assistant). Propojit je lze formou klasického sériového rozhraní či moderní bezdrátové technologie BlueTooth. Pokud toto vše máte (komplet PDA, GPS a softwaru SmartMaps stojí okolo patnácti tisíc korun), poslouží SmartMaps pro dokonalé vyhledání všech vámi vytčených tras či nejrychlejšího silničního spojení.
Co je to GPS?
GPS je zkratka pro Globální polohový systém. Podobně jako například internet, byl i tento systém původně určen k vojenským účelům, od roku 1973 jej projektovalo americké ministerstvo obrany. Během devadesátých let minulého století se GPS stal dostupným po celém světě. Díky němu lze dnes v téměř v kterémkoliv místě na Zemi určit polohu s neuvěřitelnou přesností.
Konec záletných manželů a manželek?
Že nám technika zasahuje i do každodenního života, na to jsme si už zvykli. Ale satelitní navigační systém Galileo může způsobit revoluci i v mezilidských vztazích. Díky němu totiž nebude nijak složité najít kteréhokoliv člověka, ať se nachází kdekoliv. Těžko se pak manžel bude vymlouvat, že byl na fotbale, když jeho stopa byla nalezena v jakémsi podkrovním bytě.
Projekt systému Galileo, který je společným dítětem Evropské komise a Evropské kosmické agentury, má však samozřejmě jiné ambice, než stíhat záletníky a nevěrnice. Mobilní telefony mají být napojeny prostřednictvím čipu na satelit a z něho pak mohou získat řadu využitelných informací. S takto vybaveným telefonem pak lze bez problémů najít nejbližší bankomat, specializovaný obchod nebo v tlačenici ztraceného přítele, pokud i on má podobné vybavení. Ale nejen to, systém svého uživatele upozorní na slevy v blízkém obchodě, na zpoždění rychlíku, nemluvě o aktuálních dopravních informacích.
Systém Galileo by měl být v následujících dvou letech dostavěn a v roce 2008 spuštěn. Jeho autoři předpokládají, že v roce 2015 by jej mohlo využívat až 400 milionů lidí. Galileo pracuje na podobném principu jako americký GPS nebo ruský GLONASS.