Nedávno byl na testovací trati v německém Emslandu (TVE) schválen do provozu supermoderní vlak Transrapid.
Svým originálním systémem (bezkolovým a bezdotykovým klouzáním po magnetickém „polštáři“), vyvinutým právě v Něceku, si tak vydobyl prvenství mezi evropskými vysokorychlostními železničními systémy. Stal se jakýmsi odrazovým můstkem k dalšímu rozvoji magnetické dráhy v Německu.
Magnetický „polštář“ vzniká působením elektromagnetů mezi vlakem a pevnou vodící kolejí. Magnety zdvihnou stroj asi centimetr nad povrch a vlak pak „pluje“ bez tření těsně nad dráhou. Podle dosud dostupných informací je Transrapid TR 08 řízen zcela automaticky, takže kabina strojvůdce zůstává prázdná – obsluha už není nutná. Nyní se pokračuje v dalších zkouškách a provádějí testy, které simulují podmínky podobné běžnému provozu.
Systém Transrapid se tak oklikou vrací zpět do země, kde byl původně vyvinut. První zemí, která se těchto nákladných drah nebála, byla totiž Čína, kde ve spolupráci s německými společnostmi Siemens a Thyssen-Krupp v roce 2002 zprovoznili trať o délce třiceti kilometrů. Spojuje letiště Pudong se stanicí metra Long Yang Road v centru Šanghaje. Souprava (tři až šest vozů) se pohybuje rychlostí 430 kilometrů v hodině a doba potřebná k překonání vzdálenosti se zkrátila z pětačtyřiceti minut na osm.