Unikátní technologie „By Wire“

Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.

Uvedením vozidla „C5 By Wire“ Citroën prozkoumává novou technologickou oblast. Cílem tohoto kroku je odstranění celé řady nevýhod a omezení mechanických vazeb. Současně směřuje k vyvinutí nové estetické a ergonomické koncepce místa řízení, zcela přizpůsobené požadavkům každého řidiče, která současně znamená znatelný pokrok v oblasti aktivní bezpečnosti.

Co je „By Wire“Technické řešení „By Wire“ pochází z letectví a spočívá v nahrazení mechanických vazeb mezi ovladači (volant, pedály atd.) a systémy (řízení, brzdy atd.) vazbami elektrickými.V interiéru vozu je nová koncepce „C5 By Wire“ vyjádřena volantem, který obsahuje ovladače řízení, brzd a akcelerace.

Ve voze vůbec nejsou pedály. Multifunkční volant zde nachází svůj skutečný smysl.Použití technologie „By Wire“ umožňuje vzhledem k odstranění mechanických dílů, jako jsou pedály, sloupek řízení atd., nabídnout větší volnost při navrhování interiéru.

Prvky řízení umístěné na volantu nabízejí lepší ergonomii a jednoduché ovládání, z čehož plyne rychlejší provedení požadavku řidiče a příkladná bezpečnost.Technologie „By Wire“, která již byla představena u konceptů C-Crosser a později C-Airdream, je dnes částečně vyzkoušena také u sériové verze modelu Citroën C5 s motorem 3.

0i V6 24V o výkonu 210k (152 kW) a automatickou převodovkou.

Všechno z volantuZákladní funkce řízení jsou prováděny řidičem, který má obě ruce symetricky položeny na volantu, aby mohl aktivovat jednotlivé ovladače. Volant, jehož horní a spodní část věnce byly odstraněny, umožňuje ovládat zcela elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem, který je při nízké rychlosti velmi přímý.

Pravý nebo levý palec může snadno dosáhnout na páčky akcelerace, umístěné po obou stranách volantu. Použití dvou páček je nezbytné, aby mohly být při akceleraci současně aktivovány prvky osvětlení vlevo nebo stěrače, ostřikovače světlometů či houkačka vpravo.

K dispozici je rovněž automatický tempomat pro udržování požadované rychlosti vozidla a zvýšení pohodlí jízdy, díky němuž není nutno nepřetržitě držet jednu z obou páček ve stisknuté poloze. Tempomat se vypne při brždění nebo při akceleraci.

Brždění se provádí pomocí spínačů na obou koncích volantu. Tyto ovladače brzd jsou ovládány levým nebo pravým ukazováčkem řidiče a dávkování brzdného účinku se provádí intuitivním způsobem.Všechny tyto ovladače jsou velmi ergonomické, jejich ovládání se stane pro řidiče po krátké době zcela přirozené.

Ve službách bezpečnostiMultifunkční volant zde dostává svůj skutečný smysl a vzhledem k jednoduchému použití také umožňuje, aby se řidič plně soustředil na dopravní situaci, což je pozitivní prvek z hlediska bezpečnosti.

Bezpečnost ostatně byla určujícím faktorem pro vývoj a použití technologií „By Wire“ v automobilech.I odstranění pedálů a sloupku řízení představuje nespornou výhodu z hlediska bezpečnosti, protože výrazně snižuje riziko poranění v případě nárazu vozidla.

Takto uvolněný prostor pro nohy je přínosem také z hlediska ergonomie a pohodlí řidiče.Na volantu umístěné ovladače zvyšují rychlost provedení příkazů řidiče, zejména při brždění, při kterém tak dochází k úspoře drahocenného času v porovnání s nutností dosáhnout brzdový pedál v případě klasického systému.

Elektrické řízení s proměnným převodovým poměremZcela elektrický systém řízení umožňuje :· Proměnný poměr mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol automaticky přizpůsobovaný potřebám řidiče a rychlosti vozidla.

Tato funkce usnadňuje parkovací manévry při velmi přímém převodovém poměru (1/3 otáčky volantu mezi rejdy proti obvyklým třem otáčkám) a zajišťuje výborné ovládání vozidla při vysoké rychlosti s velkou přesností řízení.

· Velmi velká volnost v přizpůsobení charakteristik řízení vzhledem k momentu působících sil (například regulace pocitu odporu řízení na volantu), úhlu (mikronatočení kol atd.) nebo jízdnímu chování vozidla (celkové řízení podvozku).

Elektrohydraulický brzdový systémBrzdový systém je elektrohydraulický. Kromě nepřítomnosti pedálů se liší od tradičního systému pouze impulsními elektrickými ovladači, umístěnými na volantu. Dávkování účinku zůstává progresivní a dokonale intuitivní a přirozené.

Při brždění stačí zvýšit tlak ruky na jednu nebo na obě páčky volantu.

Autor: -lux-
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Nakupování budoucnosti se inspiruje od Průmyslu 4.0

Nakupování budoucnosti se...

V poslední době jsme se mohli seznámit s výsledky práce českých...
Moderní technologie chrání kulturní památky

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...
Odpadní termoplasty se stávají novým materiálem pro stavebnictví

Odpadní termoplasty se stávají...

Při výrobě a zpracování plastů vznikají různé polymerní typy odpadů, pro které zatím...
Technologie snižuje pracovní stres

Technologie snižuje pracovní stres

Společnost Dell Technologies studuje potřeby zákazníků a jejich...
Když se z UFO vyklube raroh…

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...
Uhlíkové nanotrubičky – současnost, budoucnost a komerční potenciál

Uhlíkové nanotrubičky – současnost,...

Uhlíkaté materiály jsou v současné době studovány jak v oblasti základního...
Lázně, které prodlužují životnost baterií

Lázně, které prodlužují životnost...

Pokud přemýšlíte o koupi nového automobilu, možná se vám dostal do hledáčku i některý...
Virtuplex pomáhá rodinám s vážně nemocnými dětmi

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...
Technologie známá „z kriminálek“ odhalí zločince

Technologie známá „z kriminálek“...

Dostat i z té nejrozmazanější fotky rozpoznatelnou podobu pachatele, to...
Vědecký přístav uprostřed oceánu: Jak bude vypadat výzkumná loď Earth 300?

Vědecký přístav uprostřed oceánu:...

Architektonické studio Iddes Yachts, které obvykle tvoří luxusní lodě pro bohaté...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dobývání Matterhornu: Za prvenství zaplatí životem čtyři lidé!

Dobývání Matterhornu: Za prvenství...

Dlouho všem dobrodruhům odolává. Za žádnou cenu se nechce nechat pokořit....
Porostou solární panely?

Porostou solární panely?

Jak získávat obnovitelnou energii snadno a rychle? Nový pokus spojuje...
Vyostřené udílení cen: Naštve se DiCaprio i filmoví producenti

Vyostřené udílení cen: Naštve se...

„Nejste tu od toho, abyste veřejnost o čemkoli poučovali, o skutečném...
Německý boom stíhaček ve Velké válce přijde až s rokem 1918

Německý boom stíhaček ve Velké...

Na počátku byla snaha Němců napodobit britské trojplošníky Sopwith...
Největší halucinogeny na talíři

Největší halucinogeny na talíři

Když se řekne halucinogen, vybaví si většina z nás LDS, konopí či lysohlávky....
Pozor na letní lásky

Pozor na letní lásky

Koncerty, dovolené u moře, festivaly – všechna tato místa lákají nejen na...
Vesmírný vampýr

Vesmírný vampýr

Zatímco planeta Země má svého nesmrtelného literárního Drákulu, za jehož...
Napsal to člověk? Nebo stroj?

Napsal to člověk? Nebo stroj?

Od počátků programování, které sahá až do antiky, dosáhlo lidstvo na...
Moderní technologie chrání kulturní památky

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.