Unikátní technologie „By Wire“

Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.

Uvedením vozidla „C5 By Wire“ Citroën prozkoumává novou technologickou oblast. Cílem tohoto kroku je odstranění celé řady nevýhod a omezení mechanických vazeb. Současně směřuje k vyvinutí nové estetické a ergonomické koncepce místa řízení, zcela přizpůsobené požadavkům každého řidiče, která současně znamená znatelný pokrok v oblasti aktivní bezpečnosti.

Co je „By Wire“
Technické řešení „By Wire“ pochází z letectví a spočívá v nahrazení mechanických vazeb mezi ovladači (volant, pedály atd.) a systémy (řízení, brzdy atd.) vazbami elektrickými.
V interiéru vozu je nová koncepce „C5 By Wire“ vyjádřena volantem, který obsahuje ovladače řízení, brzd a akcelerace. Ve voze vůbec nejsou pedály. Multifunkční volant zde nachází svůj skutečný smysl.
Použití technologie „By Wire“ umožňuje vzhledem k odstranění mechanických dílů, jako jsou pedály, sloupek řízení atd., nabídnout větší volnost při navrhování interiéru. Prvky řízení umístěné na volantu nabízejí lepší ergonomii a jednoduché ovládání, z čehož plyne rychlejší provedení požadavku řidiče a příkladná bezpečnost.
Technologie „By Wire“, která již byla představena u konceptů C-Crosser a později C-Airdream, je dnes částečně vyzkoušena také u sériové verze modelu Citroën C5 s motorem 3.0i V6 24V o výkonu 210k (152 kW) a automatickou převodovkou.

Všechno z volantu
Základní funkce řízení jsou prováděny řidičem, který má obě ruce symetricky položeny na volantu, aby mohl aktivovat jednotlivé ovladače. Volant, jehož horní a spodní část věnce byly odstraněny, umožňuje ovládat zcela elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem, který je při nízké rychlosti velmi přímý.
Pravý nebo levý palec může snadno dosáhnout na páčky akcelerace, umístěné po obou stranách volantu. Použití dvou páček je nezbytné, aby mohly být při akceleraci současně aktivovány prvky osvětlení vlevo nebo stěrače, ostřikovače světlometů či houkačka vpravo.
K dispozici je rovněž automatický tempomat pro udržování požadované rychlosti vozidla a zvýšení pohodlí jízdy, díky němuž není nutno nepřetržitě držet jednu z obou páček ve stisknuté poloze. Tempomat se vypne při brždění nebo při akceleraci.
Brždění se provádí pomocí spínačů na obou koncích volantu. Tyto ovladače brzd jsou ovládány levým nebo pravým ukazováčkem řidiče a dávkování brzdného účinku se provádí intuitivním způsobem.
Všechny tyto ovladače jsou velmi ergonomické, jejich ovládání se stane pro řidiče po krátké době zcela přirozené.

Ve službách bezpečnosti
Multifunkční volant zde dostává svůj skutečný smysl a vzhledem k jednoduchému použití také umožňuje, aby se řidič plně soustředil na dopravní situaci, což je pozitivní prvek z hlediska bezpečnosti. Bezpečnost ostatně byla určujícím faktorem pro vývoj a použití technologií „By Wire“ v automobilech.
I odstranění pedálů a sloupku řízení představuje nespornou výhodu z hlediska bezpečnosti, protože výrazně snižuje riziko poranění v případě nárazu vozidla.
Takto uvolněný prostor pro nohy je přínosem také z hlediska ergonomie a pohodlí řidiče.
Na volantu umístěné ovladače zvyšují rychlost provedení příkazů řidiče, zejména při brždění, při kterém tak dochází k úspoře drahocenného času v porovnání s nutností dosáhnout brzdový pedál v případě klasického systému.

Elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem
Zcela elektrický systém řízení umožňuje :
· Proměnný poměr mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol automaticky přizpůsobovaný potřebám řidiče a rychlosti vozidla. Tato funkce usnadňuje parkovací manévry při velmi přímém převodovém poměru (1/3 otáčky volantu mezi rejdy proti obvyklým třem otáčkám) a zajišťuje výborné ovládání vozidla při vysoké rychlosti s velkou přesností řízení.
· Velmi velká volnost v přizpůsobení charakteristik řízení vzhledem k momentu působících sil (například regulace pocitu odporu řízení na volantu), úhlu (mikronatočení kol atd.) nebo jízdnímu chování vozidla (celkové řízení podvozku).

Elektrohydraulický brzdový systém
Brzdový systém je elektrohydraulický. Kromě nepřítomnosti pedálů se liší od tradičního systému pouze impulsními elektrickými ovladači, umístěnými na volantu. Dávkování účinku zůstává progresivní a dokonale intuitivní a přirozené. Při brždění stačí zvýšit tlak ruky na jednu nebo na obě páčky volantu.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Hereditární angioedém – nepříliš známé genetické onemocnění

Hereditární angioedém – nepříliš...

Hereditární angioedém je jedním z 8000 vzácných genetických onemocnění. Postihuje jedince...
U dětí pozor na oči

U dětí pozor na oči

Když se dítě narodí, jeho oči ještě nejsou plně vyvinuté. Okolí vnímá...
Najděte si svého herce! Právě dnes byla spuštěna online databáze ACTORSMAP

Najděte si svého herce! Právě dnes...

Dnes byla oficiálně spuštěna online databáze českých a slovenských herců, která má...
Letiště Heathrow zavedlo systém ochrany proti dronům

Letiště Heathrow zavedlo systém...

Zaměstnanci nejvytíženějšího londýnského letiště Heathrow se v minulosti...
Léčba rakoviny sítnice pomocí injekce do oka poprvé v Česku

Léčba rakoviny sítnice pomocí...

Vůbec poprvé v České republice lékaři využili metody injekčního vpravení...
Byl rozluštěn genom krakatice obrovské

Byl rozluštěn genom krakatice...

Vědci pod vedením Caroline Albertinové odhalili genom jednoho z největších...
Těžká rána pro svět technologií: Robotickým restauracím v San Franciscu se nedaří

Těžká rána pro svět technologií:...

Kde jinde by měly technologie ovlivňovat životy lidí, než právě v San...
Záchranná stanice ARCHA přijala v roce 2019 rekordních 1575 zvířat

Záchranná stanice ARCHA přijala v...

Zoologická zahrada Liberec není jenom zoo, ale spadá pod ní kromě Střediska...
Dokážou vyrobit nový typ zlata?

Dokážou vyrobit nový typ zlata?

Švýcarští vědci představili světu slitinu zlata (Au), proteinových vláken a...
Dobrá zpráva pro milovníky pizzy

Dobrá zpráva pro milovníky pizzy

Jednou z novinek představených na veletrhu CES 2020 v Las Vegas byl také stroj...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Filatelistická vzácnost: První poštovní známku považovali odborníci za čiré bláznovství

Filatelistická vzácnost: První poštovní...

„Vždyť mi dáte pouhých tři a půl šilinku,“ říká listonoš číšnici ve skotské...
Kolik megapixelů má lidské oko?

Kolik megapixelů má lidské oko?

Dnešní nejvýkonnější fotoaparáty mají rozlišení až 100 megapixelů. Jak je to...
Nejčastější psychické poruchy dneška. Jste v ohrožení? 

Nejčastější psychické poruchy...

Hektický způsob života, honění se za nesmyslnými termíny a odtržení od...
4 x sídla panovníků a prezidentů: Kolik litrů barvy se spotřebuje na fasádu Bílého domu?

4 x sídla panovníků a prezidentů:...

Jackie Kennedyová patří mezi dámy s vybraným vkusem. Neprojevuje ho ale jenom...
Oblíbený střihač zachrání studentku a tím učiní ze své ženy vdovu!

Oblíbený střihač zachrání studentku a...

Zkušeností se zbraní nemá David Lubina málo. Rozhodně jej tedy nemůžeme...
Banány: Top 5 zajímavostí o tomto ovoci

Banány: Top 5 zajímavostí o...

V České republice jsou banány po jablkách nejvíce konzumovaným ovocem. A...
Rezidence Pickfair: Průkopnické hnízdečko lásky

Rezidence Pickfair: Průkopnické...

Původně nejde o žádný zázrak. Celkem tuctovou loveckou myslivnu,...
Havárie ve Fukušimě: Proč k ní došlo?

Havárie ve Fukušimě: Proč k ní...

Dne 11. března 2011 došlo na mořském dně nedaleko japonského pobřeží...
Nejnebezpečnější domácí mazlíčci

Nejnebezpečnější domácí mazlíčci

Když se řekne domácí mazlíček a slovo nebezpečí, většině lidem to nejde...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.