Unikátní technologie „By Wire“

Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.

Uvedením vozidla „C5 By Wire“ Citroën prozkoumává novou technologickou oblast. Cílem tohoto kroku je odstranění celé řady nevýhod a omezení mechanických vazeb. Současně směřuje k vyvinutí nové estetické a ergonomické koncepce místa řízení, zcela přizpůsobené požadavkům každého řidiče, která současně znamená znatelný pokrok v oblasti aktivní bezpečnosti.

Co je „By Wire“
Technické řešení „By Wire“ pochází z letectví a spočívá v nahrazení mechanických vazeb mezi ovladači (volant, pedály atd.) a systémy (řízení, brzdy atd.) vazbami elektrickými.
V interiéru vozu je nová koncepce „C5 By Wire“ vyjádřena volantem, který obsahuje ovladače řízení, brzd a akcelerace. Ve voze vůbec nejsou pedály. Multifunkční volant zde nachází svůj skutečný smysl.
Použití technologie „By Wire“ umožňuje vzhledem k odstranění mechanických dílů, jako jsou pedály, sloupek řízení atd., nabídnout větší volnost při navrhování interiéru. Prvky řízení umístěné na volantu nabízejí lepší ergonomii a jednoduché ovládání, z čehož plyne rychlejší provedení požadavku řidiče a příkladná bezpečnost.
Technologie „By Wire“, která již byla představena u konceptů C-Crosser a později C-Airdream, je dnes částečně vyzkoušena také u sériové verze modelu Citroën C5 s motorem 3.0i V6 24V o výkonu 210k (152 kW) a automatickou převodovkou.

Všechno z volantu
Základní funkce řízení jsou prováděny řidičem, který má obě ruce symetricky položeny na volantu, aby mohl aktivovat jednotlivé ovladače. Volant, jehož horní a spodní část věnce byly odstraněny, umožňuje ovládat zcela elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem, který je při nízké rychlosti velmi přímý.
Pravý nebo levý palec může snadno dosáhnout na páčky akcelerace, umístěné po obou stranách volantu. Použití dvou páček je nezbytné, aby mohly být při akceleraci současně aktivovány prvky osvětlení vlevo nebo stěrače, ostřikovače světlometů či houkačka vpravo.
K dispozici je rovněž automatický tempomat pro udržování požadované rychlosti vozidla a zvýšení pohodlí jízdy, díky němuž není nutno nepřetržitě držet jednu z obou páček ve stisknuté poloze. Tempomat se vypne při brždění nebo při akceleraci.
Brždění se provádí pomocí spínačů na obou koncích volantu. Tyto ovladače brzd jsou ovládány levým nebo pravým ukazováčkem řidiče a dávkování brzdného účinku se provádí intuitivním způsobem.
Všechny tyto ovladače jsou velmi ergonomické, jejich ovládání se stane pro řidiče po krátké době zcela přirozené.

Ve službách bezpečnosti
Multifunkční volant zde dostává svůj skutečný smysl a vzhledem k jednoduchému použití také umožňuje, aby se řidič plně soustředil na dopravní situaci, což je pozitivní prvek z hlediska bezpečnosti. Bezpečnost ostatně byla určujícím faktorem pro vývoj a použití technologií „By Wire“ v automobilech.
I odstranění pedálů a sloupku řízení představuje nespornou výhodu z hlediska bezpečnosti, protože výrazně snižuje riziko poranění v případě nárazu vozidla.
Takto uvolněný prostor pro nohy je přínosem také z hlediska ergonomie a pohodlí řidiče.
Na volantu umístěné ovladače zvyšují rychlost provedení příkazů řidiče, zejména při brždění, při kterém tak dochází k úspoře drahocenného času v porovnání s nutností dosáhnout brzdový pedál v případě klasického systému.

Elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem
Zcela elektrický systém řízení umožňuje :
· Proměnný poměr mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol automaticky přizpůsobovaný potřebám řidiče a rychlosti vozidla. Tato funkce usnadňuje parkovací manévry při velmi přímém převodovém poměru (1/3 otáčky volantu mezi rejdy proti obvyklým třem otáčkám) a zajišťuje výborné ovládání vozidla při vysoké rychlosti s velkou přesností řízení.
· Velmi velká volnost v přizpůsobení charakteristik řízení vzhledem k momentu působících sil (například regulace pocitu odporu řízení na volantu), úhlu (mikronatočení kol atd.) nebo jízdnímu chování vozidla (celkové řízení podvozku).

Elektrohydraulický brzdový systém
Brzdový systém je elektrohydraulický. Kromě nepřítomnosti pedálů se liší od tradičního systému pouze impulsními elektrickými ovladači, umístěnými na volantu. Dávkování účinku zůstává progresivní a dokonale intuitivní a přirozené. Při brždění stačí zvýšit tlak ruky na jednu nebo na obě páčky volantu.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Zákaz dieselů v Hamburku?

Zákaz dieselů v Hamburku?

V německém Hamburku bude od 31. května letošního roku v úsecích dvou ulic ve...
Začne Zetor vyrábět pásový obrněný transportér a obrněný vůz Gerlach?

Začne Zetor vyrábět pásový obrněný...

Na veletrhu IDEB v Bratislavě představil vojenský obrněný vůz Gerlach, který...
Tesla na tom není tak zle, jak to vypadá

Tesla na tom není tak zle, jak to...

Již na konci loňského roku se objevily informace, že automobilka Tesla postaví...
Švýcarská a britská policie budou šetřit ovzduší

Švýcarská a britská policie budou...

Švýcaři, respektive krajská policie v Basileji se rozhodla místo sedmi...
Auto bez volantu a pedálů? Budoucnost dopravy?

Auto bez volantu a pedálů?...

V současnosti se stále více objevují nové a nové elektromobily....
Airbus společně s Audi vyvíjejí elektromobil s vlastnostmi dronu

Airbus společně s Audi vyvíjejí...

Elektromobil, co se zvládne přeměnit v létající dron? V dnešní době nic...
Německá studie: Oxid dusičitý zabíjí tisíce lidí

Německá studie: Oxid dusičitý...

Německý Spolkový úřad pro životní prostředí dnes vydal varující studii. Podle...
Zrezivělá auta na odpis zdrojem nečekaných výdělků

Zrezivělá auta na odpis zdrojem...

Stará auta jsou pro mnohé životní vášní, životním stylem, životním naplněním. A zatímco...
Rychlonabíjecí stanice nové generace pro elektromobily je v Praze

Rychlonabíjecí stanice nové...

Začátkem týdne byla před pražskou centrálou společnosti Siemens spuštěna...
Tesla Roadster poletí do vesmíru začátkem února

Tesla Roadster poletí do vesmíru...

Vypadalo to jako nesmysl. Kdo by posílal do vesmíru osobní...

Nenechte si ujít další zajímavé články

VIDEO: Nejhorší matky na světě

VIDEO: Nejhorší matky na světě

Většina lidí o své mamince prohlásí, že je ta...
964 obětí hamižného Němce: Svých šest dětí zavraždí a družku drží na řetěze

964 obětí hamižného Němce: Svých šest...

Pouze hrstka sériových vrahů se bestialitou vyrovná „řezníkovi“ od Mosely. Zabíjí bez...
Černí jako tma: Jaká zvířata trpí melanismem?

Černí jako tma: Jaká zvířata...

Dříve si lidé mysleli, že černočerná zvířata přinášejí smrt. Dnes víme, že...
Tajemný Klášter v Melku: Jaký labyrint inspiroval slavného spisovatele?

Tajemný Klášter v Melku: Jaký...

 „Svět tančí tanec smrti po Dunaji lodě plné šílenců odplouvají do míst...
Nesmrtelná Macarena zvedne ze židle i největší pecivály!

Nesmrtelná Macarena zvedne ze židle...

Svého času se bez ní neobejde žádná párty nebo školní diskotéka....
Populární astrofyzik poskytl důkladné vyvrácení absurdního názoru, že Země je plochá

Populární astrofyzik poskytl důkladné...

Ve době družic, meziplanetárních kosmických lodí a vesmírných stanic s...
Umělý jazyk esperanto: Lingvistická perla, která hýbe světem

Umělý jazyk esperanto: Lingvistická...

Mluví jím přes 2 miliony obyvatel po celém světě. Pohledy a dopisy létají...
Český granát: Unikátní i tajemný drahokam

Český granát: Unikátní i tajemný...

Počátek příběhu o českých granátech se začíná odvíjet daleko v minulosti. Jako...
Sezení škodí víc než cigarety a alkohol!

Sezení škodí víc než cigarety a...

Která z běžných denních činností je největším zabijákem? Tak na to si...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.