Domů     Technika
Unikátní technologie „By Wire“
21.stoleti 4.7.2005

Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.Jak bude vypadat automobil budoucnosti? Možné řešení nyní nabízí značka Citroën, která ve svém voze C5 představuje technologii „By Wire“.

Uvedením vozidla „C5 By Wire“ Citroën prozkoumává novou technologickou oblast. Cílem tohoto kroku je odstranění celé řady nevýhod a omezení mechanických vazeb. Současně směřuje k vyvinutí nové estetické a ergonomické koncepce místa řízení, zcela přizpůsobené požadavkům každého řidiče, která současně znamená znatelný pokrok v oblasti aktivní bezpečnosti.

Co je „By Wire“
Technické řešení „By Wire“ pochází z letectví a spočívá v nahrazení mechanických vazeb mezi ovladači (volant, pedály atd.) a systémy (řízení, brzdy atd.) vazbami elektrickými.
V interiéru vozu je nová koncepce „C5 By Wire“ vyjádřena volantem, který obsahuje ovladače řízení, brzd a akcelerace. Ve voze vůbec nejsou pedály. Multifunkční volant zde nachází svůj skutečný smysl.
Použití technologie „By Wire“ umožňuje vzhledem k odstranění mechanických dílů, jako jsou pedály, sloupek řízení atd., nabídnout větší volnost při navrhování interiéru. Prvky řízení umístěné na volantu nabízejí lepší ergonomii a jednoduché ovládání, z čehož plyne rychlejší provedení požadavku řidiče a příkladná bezpečnost.
Technologie „By Wire“, která již byla představena u konceptů C-Crosser a později C-Airdream, je dnes částečně vyzkoušena také u sériové verze modelu Citroën C5 s motorem 3.0i V6 24V o výkonu 210k (152 kW) a automatickou převodovkou.

Všechno z volantu
Základní funkce řízení jsou prováděny řidičem, který má obě ruce symetricky položeny na volantu, aby mohl aktivovat jednotlivé ovladače. Volant, jehož horní a spodní část věnce byly odstraněny, umožňuje ovládat zcela elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem, který je při nízké rychlosti velmi přímý.
Pravý nebo levý palec může snadno dosáhnout na páčky akcelerace, umístěné po obou stranách volantu. Použití dvou páček je nezbytné, aby mohly být při akceleraci současně aktivovány prvky osvětlení vlevo nebo stěrače, ostřikovače světlometů či houkačka vpravo.
K dispozici je rovněž automatický tempomat pro udržování požadované rychlosti vozidla a zvýšení pohodlí jízdy, díky němuž není nutno nepřetržitě držet jednu z obou páček ve stisknuté poloze. Tempomat se vypne při brždění nebo při akceleraci.
Brždění se provádí pomocí spínačů na obou koncích volantu. Tyto ovladače brzd jsou ovládány levým nebo pravým ukazováčkem řidiče a dávkování brzdného účinku se provádí intuitivním způsobem.
Všechny tyto ovladače jsou velmi ergonomické, jejich ovládání se stane pro řidiče po krátké době zcela přirozené.

Ve službách bezpečnosti
Multifunkční volant zde dostává svůj skutečný smysl a vzhledem k jednoduchému použití také umožňuje, aby se řidič plně soustředil na dopravní situaci, což je pozitivní prvek z hlediska bezpečnosti. Bezpečnost ostatně byla určujícím faktorem pro vývoj a použití technologií „By Wire“ v automobilech.
I odstranění pedálů a sloupku řízení představuje nespornou výhodu z hlediska bezpečnosti, protože výrazně snižuje riziko poranění v případě nárazu vozidla.
Takto uvolněný prostor pro nohy je přínosem také z hlediska ergonomie a pohodlí řidiče.
Na volantu umístěné ovladače zvyšují rychlost provedení příkazů řidiče, zejména při brždění, při kterém tak dochází k úspoře drahocenného času v porovnání s nutností dosáhnout brzdový pedál v případě klasického systému.

Elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem
Zcela elektrický systém řízení umožňuje :
· Proměnný poměr mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol automaticky přizpůsobovaný potřebám řidiče a rychlosti vozidla. Tato funkce usnadňuje parkovací manévry při velmi přímém převodovém poměru (1/3 otáčky volantu mezi rejdy proti obvyklým třem otáčkám) a zajišťuje výborné ovládání vozidla při vysoké rychlosti s velkou přesností řízení.
· Velmi velká volnost v přizpůsobení charakteristik řízení vzhledem k momentu působících sil (například regulace pocitu odporu řízení na volantu), úhlu (mikronatočení kol atd.) nebo jízdnímu chování vozidla (celkové řízení podvozku).

Elektrohydraulický brzdový systém
Brzdový systém je elektrohydraulický. Kromě nepřítomnosti pedálů se liší od tradičního systému pouze impulsními elektrickými ovladači, umístěnými na volantu. Dávkování účinku zůstává progresivní a dokonale intuitivní a přirozené. Při brždění stačí zvýšit tlak ruky na jednu nebo na obě páčky volantu.

Související články
Technika Vesmír 8.5.2025
Sovětská sonda Kosmos 482, která byla vypuštěna 31. března 1972 v rámci programu Venera s cílem prozkoumat planetu Venuši, se po více než 50 letech na oběžné dráze chystá na nekontrolovaný návrat do zemské atmosféry. Očekává se, že k tomu dojde mezi 9. a 11. květnem 2025. Kosmos 482 nebyla obyčejná sonda. Její sestupový modul […]
Technika 1.5.2025
Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků. Pop-art na […]
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
Potrubní či pneumatická pošta není zdaleka překonanou technologií. V moderní podobě ji využívá i Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem. Transport zásilek mezi jednotlivými odděleními díky ní dosahuje rychlosti pěti metrů za sekundu a nemá efektivnější alternativu. Kapsle s nosností do jednoho kilogramu přepravují například biologický materiál nebo originální zprávy. Po celé nemocnici je rozmístěno 67 stanic, odkud […]
Medicína Technika 21.4.2025
Vědecký tým z Kalifornské univerzity v Berkeley oznámil  objev, který poněkud rozčeřil vody optiky a neurovědy: badatelé údajně identifikovali zcela novou barvu, která se vymyká běžnému lidskému vnímání. Tento nový barevný vjem pojmenovali „olo“ a podle samotných autorů experimentu jej nelze reprodukovat ani zobrazit na žádné běžné obrazovce či tiskovině. Objev je výsledkem experimentu, při […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz