Gripen se testoval mraženými kuřaty

Už od dubna letošního roku nad vámi může prosvištět letoun Gripen s výsostnými znaky České republiky. Unikátní stříbřité stroje, i díky přesycení elektronikou, představují nejnovější generaci multifunkčních, v tomto případě třífunkčních letadel.

Už od dubna letošního roku nad vámi může prosvištět letoun Gripen s výsostnými znaky České republiky. Unikátní stříbřité stroje, i díky přesycení elektronikou, představují nejnovější generaci multifunkčních, v tomto případě třífunkčních letadel.

Při stejné základní konstrukci dokážou Gripeny plnit tři různé úkoly: stíhací (Jakt), útočné (Attack) i průzkumné (Spanning). Počáteční písmena anglického označení zmíněného trojjediného poslání dala letadlu označení typu JAS – 39 Gripen.

Prapůvodní studie letadla, jehož hlavním výrobcem je známá švédská firma Saab, vznikla v roce 1979. „Velice se nám osvědčilo, že od zahájení projektu se do návrhu zařízení zapojovali lidé, pro které je letoun určen – bojoví stíhači.

Máme celou řadu simulátorů, na kterých můžeme nové nápady testovat společně s budoucím uživatelem a tak od něj získáváme zpětnou vazbu ještě předtím než vše zapracujeme v konečném návrhu konstrukce,“ řekl exkluzivně 21. STOLETÍ konstruktér Johan Holmberg, který se na vývoji podílí od roku 1991. Stroj se musí přiblížit člověku Úspěšný technik Holmberg se zabývá nejmodernějším oborem, zkráceně nazývaným HMI ( Human – Machine Interaction neboli vztahem mezi člověkem a strojem) a má i zásadní podíl na vizuální podobě letounu a jeho vybavení.

Není vojenským tajemstvím, že snahou týmu tvůrců bylo vytvořit „letoun budoucnosti“, jenž po všech stánkách předstihne ostatní. To se týká čidel, softwaru, komunikačních technologií, datového spojení, zbraní a dalších systémů.

Zásadní je minimální šance nepřítele zaznamenat přítomnost letounu. Ovšem sebelepší technika se neobejde bez jejího optimálního vzájemného vztahu s člověkem, který ji obsluhuje.K tomu Johan Holmberg uvedl pro 21.

STOLETÍ i méně známé podrobnosti: „Věnovali jsme hodně úsilí tomu, aby z hlediska pilota probíhaly všechny úkony obsluhy pro jednotlivé mise pokud možno stejně. Tentýž pilot pak může snáze zvládat veškeré požadované úlohy.

Dříve bylo řízení letadla velmi náročné, ale u dnešních Gripenů je to už jen zlomek dřívějších požadavků. Například když Gripen plní funkci průzkumného letadla, určitý úkon spouští kameru, ale postup je samozřejmě úplně jiný, když slouží jako stíhací letoun.

Rozhodli jsme se nezobrazovat v daném okamžiku víc informací než je nezbytně nutné, aby pilot nebyl informacemi přetěžován.“

Posaďte se s námi do kokpituSe zasvěceným průvodcem Johanem Holmbergem jsme se virtuálně (letadlo jsme neměli) posadili do pilotní kabiny – kokpitu – , abychom si přiblížili čím jeho práce ovlivňuje konstrukci letadla.

Usedáme do příjemné sedačky Martin – Baker S101 LS – prvního vystřelovacího sedadla odlehčené konstrukce s výškovými parametry 0/0, což znamená, že v případě nejvyšší nouze se pilot může katapultovat i ze země.

Jak je to možné? Prachovou patronu totiž doplňuje raketový pohon. Pilotní prostor je uspořádán přísně ergonomicky a z tlumených barev celého kokpitu opticky vystupují jen výrazněji tónované bezpečnostní prvky a ovladače.

Palubní deska svítí třemi barevnými displeji a vše na bocích rámují boční pulty s ovládacími panely. Levá ruka automaticky sklouzne na plynovou páku a pravá se chopí řídící páky, joysticku pod nohama.

„Je zcela odlišná od jiných letadel“, vysvětluje pro 21.STOLETÍ konstruktér Johan Holmberg. „Jinde jsou dlouhé, takže jejich pohyb je podstatně širší, protože ovládaly i směrovku. U Gripenu je celé letadlo ovládáno elektronickým řídícím systémem, kdy povely jsou tvořeny vlastně jen elektronickými signály.

Proto nám postačí pouze krátký ergonomický joystick.“Ovládání, vypínače, příkazy a menu byly navrženy tak, aby působily na pilota maximálně intuitivně. Některé funkce proto postačí ovládat jen hlasem a uvažuje se i o použití trojrozměrného zvuku, který umožní pilotovi vnímat realitu situace sluchem.

Před startem jsou navíc do systému Gripenu vloženy veškeré užitečné informace o prostoru do něhož letí a samozřejmostí je identifikační systém přítel/nepřítel (IFN).

Umí vystrčit i drápkyVýzbroj Gripenu – je to přece bojový letoun – zajišťuje palubní zbraňový systém, tvořený v levé spodní části trupu k boji připraveným německým kanónem Mauser ráže 27 mm a pod křídly jsou zavěšeny účinné rakety vzduch-vzduch.

Ty využívají tři druhy navádění. Vedle radarového – aktivního a poloaktivního – rovněž infračervené, které se orientuje v závislosti na teple vydávaném protivníkem. Co všechno dokáže elektronikaJeště před vlastním startem spustí pilot pomocnou pohonnou jednotku.

Ta prozkoumá systémy letounu z hlediska bezpečnosti připravovaného manévru a výsledky testu 25 subsystémů se objeví na jednom z multifunkčních displejů. Jsou-li funkce v pořádku či aspoň v přijatelné normě, rozzáří se u každé z nich písmen R (Right – v pořádku).

Naopak písmenem F (Faulty – chybný) displej oznámí nesprávně fungující části systému a na pokyn pilota lokalizuje závady a nabídne možnost vyřešení problému v případě, že ho neumí odstranit sám.Johan Holmberg, člen konstrukčního týmu a náš průvodce k tomu připomíná: „Gripen představuje velmi integrovaný systém, takže není možné, že by jeden displej byl propojen jen s jedním zařízením nebo jedním konkrétním hardwarem.

Pokud jde o multifunkční displeje, jsou softwarově řízeny – to znamená, že jejich funkci můžete přizpůsobovat dané situaci. V době, kdy s letounem stojíte na zemi jistě potřebujete jiné údaje než při leteckém souboji.

Funkce se navíc dá měnit i v budoucnu na aplikace, které dnes ještě ani neznáme.Důležité je, že všechny systémy jsou propojeny do jednotného systém a tím se výrazně liší od jiných letadel. Centrálním je v podstatě vlastní mapový displej, ke kterému jsme přidali další zobrazení údajů – třeba varování před radarem.

Tak pilot získává celkový obrázek bojiště.“ Ublíží blesk letadlu?My však víme, že do žádné bitvy neletíme, protože náš pomyslný Gripen existuje jen v našem rozhovoru. Proto klidně nastartujeme a za okamžik se kolem míhá okolí.

Po krátkém bleskurychlém rozjezdu už strmě stoupáme vzhůru a podvozek se zasouvá do trupu. Můžeme dosáhnout letové hladiny až 18 kilometrů. Pilot je oblečen do speciálního obleku s dýchacím přístrojem, což mu umožňuje vydržet až devítinásobné přetížení (9 g).

„A co nebezpečí, že by stroj zničil blesk“, ptáme se. „Samozřejmě bleskový výboj může do letounu udeřit, ale nijak mu neuškodí,“ usmívá se Holmberg. „Podstatně zajímavější je simulace nárazu ptáka do kabiny.

V Irsku existuje speciální pracoviště, jediné na světě, kde své stroje testují všichni výrobci letadel. Tam jsou ze speciálního zařízení na kabiny prudce vystřelována kuřata – dost zmrazená!“ Česká armáda má nejmodernější strojeZe sluchátek slyšíme pokyn k návratu.

Přistávací ranway se rychle přibližuje. Na rozdíl od mnoha jiných typů stíhacích letounů nepotřebuje Gripen při přistání ani brzdný padák. Sám dokáže zastavit na velmi krátkou vzdálenost. Zásluhu na tom má kompozitová příďová (kachní) plocha, která po překlopení o 90°dopředu poslouží jako aerodynamický brzdící štít.

Podobné pocity, ovšem na rozdíl od nás skutečné, prožívali loni i čeští piloti, kteří se „zaučovali“ na základně švédského letectva v jihošvédském Halmstadu. Prvním reprezentantem naší armády, který stíhačku Gripen samostatně pilotoval, byl pplk.

Michael Borůvka. Pro 21. STOLETÍ uvedl: „Letadlo se výborně ovládalo“.Uživatelé si pochvalují, že Gripen je složen z jednotek, které jsou zaměnitelné v rámci provozní údržby (Line Replaceable Unit – LRU).

Velmi výhodné je, že při případné poruše některé LRU (je jich zhruba 250) se prostě jen vymění za jinou – jako při skládání LEGA.Prvních šest Gripenů v nejnovější verzi C a D přiletí letos v dubnu na leteckou základnu v Čáslavi.

Ta bude domovským letištěm i pro zbývající vzdušné stroje – šest jich přibude v srpnu, zbývající dva v říjnu. Více se dozvíte:http://gripen.wz.cz/technickypopis.htm

JAS – 39 Gripen – základní takticko-technická dataMaximální rychlost letu ve výšce 12 000 – 18 000 m = 2128 km/h Maximální rychlost letu ve výšce 1000 m = 1223 km/h Doba stoupání do výšky 10 000 m =120 sDoba stoupání do výšky 14 000 m = 180 sTaktický dolet s kombinovaným profilem letu se zátěží 2000 kg = 700 kmMotor1 x RM12Objem vnitřních palivových nádrží – 2400 kgHmotnost prázdného letounu – 5670 kgMaximální vzletová hmotnost – 13000 kgMaximální nosnost bojové zátěže – 200 kgRozpětí – 8,4 mDélka – 14,1 mVýška – 4,7 mDélka vzletu (se zátěží 3500 kg) = 800 mDélka výběhu po přistání = 800 m

Jaká je naděje na přežití?Vedle spolehlivosti letových systémů hrají v možném vzdušném boji mimořádnou roli i faktory jako stupeň „neviditelnosti“ (Stealth), systémy pro vedení radioelektronického boje a systémy, které naopak ruší elektronické systémy protivníka.

Gripen je zvýhodněn svými rozměry, protože malý letoun se dá obtížněji zachytit. Navíc má zařízení varující pilota při zachycení nepřátelským radarem -RWR (RadarWarning Receiver}. Systém pilota varuje v okamžiku, kdy letoun osvítí radarové paprsky, takže pokud pilot stihne zareagovat dříve než ho protivník „uzavře“ v zaměřovači, může se vyhnout nepřátelské palbě.

RWR je pasivní systém – nevysílá žádné signály, které by ho umožnily zjistit.

Autor: Milan Koukal
Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Ženy a dívky jsou žádané pro...

Automobilka Toyota spustila program, jehož cílem je zvýšit podíl...

Space architekt Tomáš Rousek...

V rámci letošního ročníku Czech Space Week 2021 pořádaného...

Česko-norský pilotní projekt ukládání...

Jedním ze stěžejních nástrojů v boji proti klimatické změně by se mohlo...

Poslední přípravy k návratu na...

Kapsle vesmírné lodi Orion amerického Národního úřadu pro letectví a...

Jak je to se škodlivostí 5G sítí

Termín „5G sítě” je v posledních měsících skloňován ve všech pádech, a to nejen v...

Filmový unikát z ISS je dotočen: Ruský...

Ruský snímek Výzva režiséra Klima Šipenka je konečně dotočen. Unikátní projekt, jehož...

Zbořme mýtus MP3, můžete mít víc

Máme pocit, že mezi většinovým vzorkem populace se stále udržuje mýtus,...

Využití virtuální reality pro...

Unikátní systém, kombinující využití virtuální reality a výcvikové haly o...

Výzkum mozku vede k rychlejšímu...

Ford spolupracuje na novém výzkumu mozkové činnosti, který by ve výsledku mohl vést k...

Elektrický mozkový implantát...

Jako ohromující neurovědecký pokrok označují výzkumníci novou metodu léčby...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Chrám tajemné Hatšepsut

Chrám tajemné Hatšepsut

Naproti Karnaku, na západním břehu řeky Nil, v lokalitě Dér el-Bahrí...
Chyby v Jurském parku: Byl Tyrannosaurus Rex barevný zabiják?

Chyby v Jurském parku: Byl...

Tyrannosaurus rex bezesporu patřil k nejvýznamnějším dinosaurům celé historie....
Záviš z Falkenštejna: K moci se dostal přes královninu postel

Záviš z Falkenštejna: K moci se...

„Pelešíte se tu s tím lumpem jako obyčejná děvečka,“ vytýká v roce 1281 Mikuláš...
Hrobky faraonů: Skutečně jsou prokleté, nebo jde o povídačky?

Hrobky faraonů: Skutečně jsou...

Pouhé místo odpočinku vyzdobené výjevy z egyptské mytologie, nebo prokleté...
Stalin a Soči: Proč si nechal luxusní vilu nabarvit zeleně?

Stalin a Soči: Proč si nechal...

Kde má většina ruských prominentů své luxusní domy? V Moskvě? Možná. Hlavně...
Uherská koruna Marii Terezii tlačila

Uherská koruna Marii Terezii...

Zklamaná Marie Terezie kráčí bratislavským dómem svatého Martina. Při jejím...
Viry vládnou světem už miliony let!

Viry vládnou světem už miliony let!

Ať se nám to líbí, nebo ne, viry jsou součástí našeho života. Což není...
Jediní lidé, kteří zahynuli ve vesmíru: Sovětská posádka se udusila v modulu

Jediní lidé, kteří zahynuli ve...

Ačkoliv smrt kosmonautů ve vesmíru je především pro katastrofické...
Starověké praktiky kojení v Andách

Starověké praktiky kojení v Andách

Podle výzkumného projektu na archeologickém nalezišti v Caral, nejstarší...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.