Domů     Architektura
Gigant se dvěmi nej…
21.stoleti 18.2.2005

Ve výšce 270 metrů nad údolím francouzské řeky Tarn se od poloviny prosince minulého roku klene nejvyšší most světa. Svou unikátní konstrukcí překonal hned dva světové rekordy najednou – rekord v délce mostu zavěšeného na lanech a zároveň rekord ve výšce pilířů.Ve výšce 270 metrů nad údolím francouzské řeky Tarn se od poloviny prosince minulého roku klene nejvyšší most světa. Svou unikátní konstrukcí překonal hned dva světové rekordy najednou - rekord v délce mostu zavěšeného na lanech a zároveň rekord ve výšce pilířů.

Unikátní, 2640 metrů dlouhý a rekordních 270 metrů vysoký dálniční most je o 23 metrů vyšší než známá Eiffelova věž v Paříži. Základní konstrukci mostu představuje 30 metrů široká kovová deska vozovky, která nabízí celkem čtyři jízdní a dva odstavné pruhy. Je zavěšena na ocelových lanech, upevněných na sedmi mohutných betonových pilířích. Za rekordní se dá považovat i spotřeba 85 000 kubických metrů betonu a 36 000 tun kovových částí. Protože ve výšce 270 metrů nad údolím vane poměrně silný vítr, je most pochopitelně vybaven i nezbytnými větrolamy, takže by měl odolat poryvům větru do rychlosti až 215 kilometrů za hodinu.

Dlouhá historie
Původní koncept mostu sice vytvořil francouzský mostní specialista Michel Virlogeux, konkrétní podobu mu však vtiskl až anglický architekt lord Norman Foster.
Základní kámen mostu byl položen v prosinci 2001, ale jeho historii lze datovat již od roku 1987. Tehdy se při dokončování dálnice A75, spojující Paříž s východními Pyrenejemi, hledalo řešení, jak ušetřit město Millau v údolí nadměrné dopravní zátěže. V sezóně tudy totiž projíždělo až 25 tisíc aut denně. Ze dvou možných řešení bylo nakonec zvoleno technicky i finančně náročnější řešení, stavba gigantického mostu, který měl překlenout hluboké údolí mezi dvěma krasovými planinami.

Za pohodlí a rychlost se platí
Nový most využije každý den přibližně patnáct tisíc vozidel a v letní sezóně by se měl jejich počet téměř zdvojnásobit. Z toho se odvíjí i návratnost nemalé investice, přibližně 400 milionu eur (deset miliard korun), které do projektu vložila francouzská společnost Eiffage. Ta získala koncesi na provozovaní mostu až do roku 2079 a za použití vybírá poplatek 4,60 euro (cca 147 Kč), který se v sezóně zvýší na 6,10 euro (zhruba 195 Kč). Z mostného bude hrazena údržba mostu a v průběhu několika desítek let by mělo zaplatit i náklady smělého projektu.
 

České nej

Nejvyšší visutý most v České republice by měl být dokončen počátkem roku 2007, a to u obce Krásný Les na Ústecku. Více než 50 metrů vysoký most, jehož stavba byla zahájena v prosinci roku 2004, bude součástí dálnice D8, spojující Prahu s Drážďany. Bude dlouhý 410 metrů a ve výšce přibližně 56 metrů nad terénem překročí nivu Hraničního potoka na státní hranici s Německem, přičemž na saské straně bude z celkové délky mostu stát úsek dlouhý zhruba 170 metrů. Náklady na výstavbu si obě země rozdělí poměrně podle délky svých úseků.

Předchozí článek
Související články
Jazykovědci se málokdy mohou ozvat s přelomovým objevem. Jednou z mála možností je rozluštění písma dávných civilizací. V případě starého Egypta pomohly dvě náhody. Jednou byla starověká deska s nápisy ve třech písmech a druhou chytrá hlava Francouze, který už jako dítě vynikal jazykovým talentem. Bylo to za napoleonského tažení do Egypta, když v červenci 1799 narazili dělníci při […]
Pěti nejdůležitějšími archeologickými areály Pražského hradu, které jsou z naprosté většiny veřejnosti nepřístupné, provede zájemce mobilní aplikace Pražský hrad archeologický. Seznámí je s historií jednotlivých památek a ukáže jim i to, jak se prostor vyvíjel v průběhu staletí. Více než 150 let trvající archeologický výzkum Pražského hradu za sebou zanechal mimo jiné zcela nový pohled […]
Kolem jedné z nejznámějších megalitických staveb je opět rušno. Nedávno se totiž odborníkům podařilo zjistit, že pětimetrový balvan, který leží naplocho uprostřed kamenného kruhu byl na jih Anglie dopraven ze 760 kilometrů vzdáleného severovýchodu Skotska. Po více než sto let se přitom vědci domnívali, že centrální pískovcový balvan Stonehenge – dlouho nazývaný „oltářní kámen“ – […]
Co patří mezi symboly Austrálie? Bezesporu klokan, koala, Jižní kříž, Vánoce na pláži a také budova opery v Sydney. Tato stavba je mnohými experty považována za jednu z nejpovedenějších, jakou kdy architektova ruka navrhla. Stavba opery v Sydney je vskutku netradiční. Může připomínat gigantickou mušli, lasturu, škebli, milující se želvy nebo třeba kotvící plachetnici. Záleží […]
Nejrozlehlejší světový kontinent ukrývá mnoho měst, paláců a dalších míst, které i po několik staletí halí závoj tajemna. Podíleli se na jejich vzniku bohové, andělé nebo snad démoni? Od chvíle, kdy byla na dálném východě založena říše, která se svou mocí vyrovnala těm největším civilizacím historie uplynulo již mnoho let. Khmérská civilizace po více než […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz