Gigant se dvěmi nej…

Ve výšce 270 metrů nad údolím francouzské řeky Tarn se od poloviny prosince minulého roku klene nejvyšší most světa. Svou unikátní konstrukcí překonal hned dva světové rekordy najednou – rekord v délce mostu zavěšeného na lanech a zároveň rekord ve výšce pilířů.Ve výšce 270 metrů nad údolím francouzské řeky Tarn se od poloviny prosince minulého roku klene nejvyšší most světa. Svou unikátní konstrukcí překonal hned dva světové rekordy najednou - rekord v délce mostu zavěšeného na lanech a zároveň rekord ve výšce pilířů.

Unikátní, 2640 metrů dlouhý a rekordních 270 metrů vysoký dálniční most je o 23 metrů vyšší než známá Eiffelova věž v Paříži. Základní konstrukci mostu představuje 30 metrů široká kovová deska vozovky, která nabízí celkem čtyři jízdní a dva odstavné pruhy.

Je zavěšena na ocelových lanech, upevněných na sedmi mohutných betonových pilířích. Za rekordní se dá považovat i spotřeba 85 000 kubických metrů betonu a 36 000 tun kovových částí. Protože ve výšce 270 metrů nad údolím vane poměrně silný vítr, je most pochopitelně vybaven i nezbytnými větrolamy, takže by měl odolat poryvům větru do rychlosti až 215 kilometrů za hodinu.

Dlouhá historiePůvodní koncept mostu sice vytvořil francouzský mostní specialista Michel Virlogeux, konkrétní podobu mu však vtiskl až anglický architekt lord Norman Foster.Základní kámen mostu byl položen v prosinci 2001, ale jeho historii lze datovat již od roku 1987.

Tehdy se při dokončování dálnice A75, spojující Paříž s východními Pyrenejemi, hledalo řešení, jak ušetřit město Millau v údolí nadměrné dopravní zátěže. V sezóně tudy totiž projíždělo až 25 tisíc aut denně.

Ze dvou možných řešení bylo nakonec zvoleno technicky i finančně náročnější řešení, stavba gigantického mostu, který měl překlenout hluboké údolí mezi dvěma krasovými planinami.

Za pohodlí a rychlost se platíNový most využije každý den přibližně patnáct tisíc vozidel a v letní sezóně by se měl jejich počet téměř zdvojnásobit. Z toho se odvíjí i návratnost nemalé investice, přibližně 400 milionu eur (deset miliard korun), které do projektu vložila francouzská společnost Eiffage.

Ta získala koncesi na provozovaní mostu až do roku 2079 a za použití vybírá poplatek 4,60 euro (cca 147 Kč), který se v sezóně zvýší na 6,10 euro (zhruba 195 Kč). Z mostného bude hrazena údržba mostu a v průběhu několika desítek let by mělo zaplatit i náklady smělého projektu.

České nej

Nejvyšší visutý most v České republice by měl být dokončen počátkem roku 2007, a to u obce Krásný Les na Ústecku. Více než 50 metrů vysoký most, jehož stavba byla zahájena v prosinci roku 2004, bude součástí dálnice D8, spojující Prahu s Drážďany.

Bude dlouhý 410 metrů a ve výšce přibližně 56 metrů nad terénem překročí nivu Hraničního potoka na státní hranici s Německem, přičemž na saské straně bude z celkové délky mostu stát úsek dlouhý zhruba 170 metrů.

Náklady na výstavbu si obě země rozdělí poměrně podle délky svých úseků.

Autor: Marek Zouzalík
Rubriky:  Architektura
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Kus Japonské historie

Badatelé z Archeologické výzkumné jednotky města Kjóto našli možné stopy...

Cihlový dům: klasika, která...

Pěkná pálená cihla, to je základ stavení. Nic proti tvárnicím,...

Národní muzeum představilo...

Před Novou budovou Národního muzea se již řadu let vyjímá necelých...

Altán pro onkologické pacienty...

Nadějné vyhlídky, tak zněl název kreativního úkolu, v rámci něhož osm...

Náhled do jednoho z nejvyšších...

Všichni v Šanghaji znají „otvírák“ neboli jednu z nejimpozantnějších...

Architekti obnoví Mendelův...

Místo, v němž Gregor Johann Mendel položil základy dnešní genetiky,...

Bude nové muzeum v Praze na...

Dlouhodobě Muzeu hlavního města Prahy chybí prostory, kam by umístilo svou...

Pařížská změť trubek ukrývající...

Kvalitní moderní umění si zaslouží kvalitní moderní stavbu. A pařížské...

Kdo byl opravdu autorem...

Dvanáct apoštolů postupně vyhlédne ze dvou oken. Lakomec třese svým naditým...

Josef Hlávka: Architekt, který...

Bývaly doby, kdy úspěšní čeští podnikatelé považovali za svou povinnost...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Chrám tajemné Hatšepsut

Chrám tajemné Hatšepsut

Naproti Karnaku, na západním břehu řeky Nil, v lokalitě Dér el-Bahrí...
Chyby v Jurském parku: Byl Tyrannosaurus Rex barevný zabiják?

Chyby v Jurském parku: Byl...

Tyrannosaurus rex bezesporu patřil k nejvýznamnějším dinosaurům celé historie....
Záviš z Falkenštejna: K moci se dostal přes královninu postel

Záviš z Falkenštejna: K moci se...

„Pelešíte se tu s tím lumpem jako obyčejná děvečka,“ vytýká v roce 1281 Mikuláš...
Hrobky faraonů: Skutečně jsou prokleté, nebo jde o povídačky?

Hrobky faraonů: Skutečně jsou...

Pouhé místo odpočinku vyzdobené výjevy z egyptské mytologie, nebo prokleté...
Stalin a Soči: Proč si nechal luxusní vilu nabarvit zeleně?

Stalin a Soči: Proč si nechal...

Kde má většina ruských prominentů své luxusní domy? V Moskvě? Možná. Hlavně...
Uherská koruna Marii Terezii tlačila

Uherská koruna Marii Terezii...

Zklamaná Marie Terezie kráčí bratislavským dómem svatého Martina. Při jejím...
Viry vládnou světem už miliony let!

Viry vládnou světem už miliony let!

Ať se nám to líbí, nebo ne, viry jsou součástí našeho života. Což není...
Jediní lidé, kteří zahynuli ve vesmíru: Sovětská posádka se udusila v modulu

Jediní lidé, kteří zahynuli ve...

Ačkoliv smrt kosmonautů ve vesmíru je především pro katastrofické...
Starověké praktiky kojení v Andách

Starověké praktiky kojení v Andách

Podle výzkumného projektu na archeologickém nalezišti v Caral, nejstarší...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.