Scramjet překonal hranici Mach 10!

Experimentální letoun NASA X-43A s unikátním motorem scramjet překonal při posledním letu v závěru loňského roku 10 x rychlost zvuku a dosáhl rychlosti Mach 10, tedy 11 200 km/hod.Experimentální letoun NASA X-43A s unikátním motorem scramjet překonal při posledním letu v závěru loňského roku 10 x rychlost zvuku a dosáhl rychlosti Mach 10, tedy 11 200 km/hod.

„Tento let se stal klíčovým milníkem a důležitým krokem ve vývoji nových kosmických dopravních prostředků, umožňujících spolehlivě nést velké užitečné náklady“, řekl o projektu šéf NASA Sean O´Keefe. Na projektu Hyper X, zaměřeném na vývoj náporových motorů, pracuje NASA už 30 let.

Rozměry stroje sice zatím nedovolují nést velké náklady, je dlouhý 3, 6 metru s rozpětím křídel 1,5 metru, ale jde o úžasnou možnost snížit nutné zatížení pohonnými látkami u podobných strojů na minimum.

Revoluční pohon letounu motorem typu scramjet , což je vlastně nadzvukový spalovací náporový motor, nepotřebuje obrovité zásobní nádrže na kyslík a vodík, ale dokáže čerpat kyslík přímo za letu. K tomu používá vlastního pohybu motoru.

Jako paliva se používá vodíku, který se mísí v difuzéru (škrtidle) se stlačeným vzduchem a směs se zahřívá na vysoké teploty. Směs pak hoří ve spalovací komoře a reaktivní pohon prostřednictvím plynů vyrážejících zadní tryskou, může letounu udělit rychlost až Mach 15.

Motory tohoto typu jsou ovšem využitelné až za velkých rychlostí a letoun X-43A musel být tedy vynesen do výšky 12 kilometrů bombardérem B-52. Po odpojení se teprve nastartoval scramjetový motor a letoun vystoupal až do výšky 29 kilometrů.

Proč to nedokáže proudový motor?Motory typu scramjet nemají na rozdíl od běžných proudových motorů žádné pohyblivé části. Vše obstarává speciální difuzér, takže výstupní rychlost spalin je větší, než vstupní rychlost vzduchu.

Proudový motor k tomu potřebuje pohyblivý kompresor, kladoucí velké nároky na palivo a zároveň v proudovém motoru vznikají při pohybu vzduchem tak velké rázové vlny, že při velkých rychlostech brání správnému promíchání paliva se stlačeným vzduchem.

Proto už běžný proudový letoun nepřekoná například rychlost Mach 5.

Autor: Pavel Přeučil
Rubriky:  Letectví
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Dezinfekce interiéru: Software policejních Fordů promění auto v saunu

Dezinfekce interiéru: Software...

Po speciálních policejních helmách odhalujících teplotu u člověka...
Bezpečnostní rám z VUT automaticky pozná, zda má pracovník správné ochranné vybavení

Bezpečnostní rám z VUT automaticky...

Přilba, rukavice, bezpečnostní postroj a zaměstnanec po schválení systémem...
Ruské letectvo obdrží modernizované vrtulníky Kamov Ka-52M

Ruské letectvo obdrží...

Ještě v průběhu letošního roku by ruské ministerstvo obrany rádo...
Rána jako z děla! Odborníci pracují na dělostřelecké munici s ramjetovým pohonem

Rána jako z děla! Odborníci pracují...

Americká armáda si brousí zuby na další zajímavé vylepšení jedné ze...
Muskův Starship SN4 je na dobré cestě k prvnímu letu

Muskův Starship SN4 je na dobré...

Představitelé Muskovy americké technologické společnosti SpaceX mají důvod...
Technologie budoucnosti

Technologie budoucnosti

Podle aktuálních údajů poskytuje 5G síť o řád vyšší přenosovou kapacitu,...
Další krok k autonomnímu řízení. Volvo povede LiDAR

Další krok k autonomnímu řízení....

Už za dva roky pojedou nová Volva sama díky integrované senzorické jednotce...
Chytré české nabíječky elektromobilů samy komunikují se sítí

Chytré české nabíječky...

Žďárský DEL během letošního dubna uvedl na trh novou generaci chytrých nabíjecích...
Elektromobily ve službách policie? Jsou stále populárnější…

Elektromobily ve službách policie?...

Ani těch pár negativních zkušeností z posledních měsíců neodradilo některé...
Společnost Boston Dynamics vylepšuje své robopsy pro boj proti koronaviru

Společnost Boston Dynamics...

Americká inženýrská firma, která slaví velké úspěchy v oblasti robotiky, přišla...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nápad, který nikdo nechce. Co netušíte o bublinkové folii?

Nápad, který nikdo nechce. Co...

„Ne, to se mi moc nelíbí,“ převrací designér v rukou podivný...
Okultismus ve službách politiky: Chtěl astrolog Jan Kefer zničit Hitlera pomocí černé magie?

Okultismus ve službách politiky:...

„Děkuji vám, ale raději ne. Mám svůj plán,“ odmítne zdvořile prezident...
Dostal papež Julius II. pohlavní nemoc jako trest za nemravný život?

Dostal papež Julius II. pohlavní...

Všichni dobré vědí, že i duchovní jsou lidé z masa a kostí. Proto není divu,...
Památka v pohybu: Cestující maják Rubjerg Knude

Památka v pohybu: Cestující...

Na severním pobřeží Dánska stojí už celých 120 let. Mezi turisty je i...
Úžasný bodlák: Co dokáže ostropestřec mariánský?

Úžasný bodlák: Co dokáže...

Může léčit játra, pomáhat při cukrovce, zpomalovat stárnutí mozku a s ním...
Na popravu lupiče Jana Jiřího Grasela se přišla podívat celá Vídeň

Na popravu lupiče Jana Jiřího Grasela...

Jan Jiří Grasel se plíží s rasovským pytlem krajinou. Rasové, kteří měli za úkol odklízet všechno pošlé a...
Archeologové odkryli neznámý mayský palác. Vysvětlí tajemství záhadného úpadku Mayů?

Archeologové odkryli neznámý mayský...

Mayská civilizace vznikla několik tisíciletí před naším letopočtem. Vrcholu...
Den, kdy zahynuli dinosauři

Den, kdy zahynuli dinosauři

V dnešní době už si zřejmě neumíme představit, že by...
Konec dynastie Arpádovců: Otrávila uherského krále Ondřeje III. vlastní šlechta?

Konec dynastie Arpádovců: Otrávila...

„Král Ondřej zemřel. Někdo mu podal jed,“ šeptají si drbny na uherském dvoře roku 1301....
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.