Domů     Technika
Scramjet překonal hranici Mach 10!
21.stoleti 21.1.2005

Experimentální letoun NASA X-43A s unikátním motorem scramjet překonal při posledním letu v závěru loňského roku 10 x rychlost zvuku a dosáhl rychlosti Mach 10, tedy 11 200 km/hod.Experimentální letoun NASA X-43A s unikátním motorem scramjet překonal při posledním letu v závěru loňského roku 10 x rychlost zvuku a dosáhl rychlosti Mach 10, tedy 11 200 km/hod.

„Tento let se stal klíčovým milníkem a důležitým krokem ve vývoji nových kosmických dopravních prostředků, umožňujících spolehlivě nést velké užitečné náklady“, řekl o projektu šéf NASA Sean O´Keefe. Na projektu Hyper X, zaměřeném na vývoj náporových motorů, pracuje NASA už 30 let.
Rozměry stroje sice zatím nedovolují nést velké náklady, je dlouhý 3, 6 metru s rozpětím křídel 1,5 metru, ale jde o úžasnou možnost snížit nutné zatížení pohonnými látkami u podobných strojů na minimum. Revoluční pohon letounu motorem typu scramjet , což je vlastně nadzvukový spalovací náporový motor, nepotřebuje obrovité zásobní nádrže na kyslík a vodík, ale dokáže čerpat kyslík přímo za letu. K tomu používá vlastního pohybu motoru. Jako paliva se používá vodíku, který se mísí v difuzéru (škrtidle) se stlačeným vzduchem a směs se zahřívá na vysoké teploty. Směs pak hoří ve spalovací komoře a reaktivní pohon prostřednictvím plynů vyrážejících zadní tryskou, může letounu udělit rychlost až Mach 15. Motory tohoto typu jsou ovšem využitelné až za velkých rychlostí a letoun X-43A musel být tedy vynesen do výšky 12 kilometrů bombardérem B-52. Po odpojení se teprve nastartoval scramjetový motor a letoun vystoupal až do výšky 29 kilometrů.

Proč to nedokáže proudový motor?
Motory typu scramjet nemají na rozdíl od běžných proudových motorů žádné pohyblivé části. Vše obstarává speciální difuzér, takže výstupní rychlost spalin je větší, než vstupní rychlost vzduchu. Proudový motor k tomu potřebuje pohyblivý kompresor, kladoucí velké nároky na palivo a zároveň v proudovém motoru vznikají při pohybu vzduchem tak velké rázové vlny, že při velkých rychlostech brání správnému promíchání paliva se stlačeným vzduchem. Proto už běžný proudový letoun nepřekoná například rychlost Mach 5.

Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz