Domů     Technika
Čtyřkolky sedí jako přibité
21.stoleti 21.7.2004

Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol. Už na podzim vyjedou na silnice první vozy Honda, vybavené unikátním systémem pohonu všech čtyř kol, nazvaným SHAWD (Super Handling All-Wheel-Drive), umožňujícím mimořádnou přesnost natáčení všech kol.

Systém SH-AWD zajišČuje dokonalou stabilitu vozidla a přesně reaguje na pokyny řidiče, přičemž sám vyhodnocuje všechna bezpečnostní hlediska. Jako první na světě kombinuje systém rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu s nezávisle regulovaným rozdělením kroutícího momentu mezi pravé a levé kolo tak, aby se optimální hodnoty volně přenášely na všechna čtyři kola v souladu s jízdními podmínkami.
 
SH-AWD si všechno vypočítá sám
Systém sleduje jak jízdní podmínky, tedy stav vozovky, rychlost, náklon a podobně, tak ovládání vozu řidičem. Rychlostí blesku pak vypočítá optimální rozdělení kroutícího momentu na všechna kola. Tato informace je předána do zadního diferenciálu, kde přímé elektromagnetické spojky nepřetržitě regulují a mění rozdělení kroutícího momentu. Ten je využíván nejen k pohonu, ale i k zatáčení, což se projevuje výrazným zlepšením ovladatelnosti vozidla.

Informace dodávají čidla
Všechno je založeno na systému čidel, snímajících natočení kol, jejich rychlost, boční zrychlení, velikost přetáčení/nedotáčení vozu a ostatní informace o vozidle i údaje ze zadního diferenciálu. Přímé elektromagnetické spojky uvnitř zadního diferenciálu, použité rovněž poprvé, využívají elektromagnety pro přesné řízení vícelamelových spojek. Zabudované snímací cívky monitorují vůli mezi elektromagnety a magnetickým tělesem za účelem zajištění přesné a nepřetržitě proměnlivé regulace kroutícího momentu.

Zatáčí jako po másle
U běžných diferenciálů během zatáčení přesahuje stopa vnějších zadních kol obvykle stopu předních kol směrem ven. Vnější zadní kolo se totiž nedotáčí dostatečně rychle, aby udrželo krok s koly předními, což brání účinnému přenosu kroutícího momentu. U nového diferenciálu je zabudováno navíc unikátní akcelerační zařízení, které mění převod tak, aby se otáčky zadního vnějšího kola zvýšily oproti předním kolům. Tím se snižují ztráty přenosem kroutícího momentu a zlepšuje se ovladatelnost vozu v zatáčkách.
PAVEL PŘEUČIL

Akcelerační zařízení
Během rovné jízdy se otáčí dvoupastorkový planetový unašeč (1) synchronizovaně s kardanovou hřídelí (2) a způsobuje, že přední a zadní kola se točí stejnou rychlostí. Když vozidlo vjede do zatáčky, je planetový nosič zablokován se skříní, čímž se synchronizace otáček s kardanovou hřídelí přeruší a rychlost zadních kol se zvýší. Součástí této kompaktní sestavy je dále hydraulický ovladač (3), který spíná a vypíná spojku a volnoběžku.

JAK PROBÍHÁ ZATÁČENÍ
Při zrychlování se kroutící moment přenášený na zadní kola může plynule měnit až na hodnotu 10 % na vnější kolo a 0 % na vnitřní kolo. To vytváří přetáčivý moment, výrazně zlepšující ovládání vozidla. (Přetáčivý/nedotáčivý moment je otáčivý kroutící moment kolem vertikální osy, procházející těžištěm vozidla.) Při uvolněném plynovém pedálu v zatáčce se kroutící moment na vnější zadní kolo volně mění od nedotáčivého k přetáčivému a stabilita je stále plně zajištěna. Tuto situaci zná ze své praxe každý řidič, který se pokusil s běžným diferenciálem projet zatáčku s uvolněným plynem. Vůz měl pak snahu opustit silnici směrem ven. Nový systém by měl umožnit hladké projetí zatáčkou i za této situace.

 

Předchozí článek
Související články
Technika Zajímavosti 14.11.2025
Když dnes čínská automobilka BYD předvádí svou technologii, působí to, jako by automobilka přinesla do elektromobility vlastní blesk z nebes. Nabíjecí výkon až 1 megawatt – číslo, které ještě před pár lety patřilo spíš do sci-fi, teď běží před očima návštěvníků veletrhů e-Salon. Přepočet je jednoduchý a trochu absurdní: každou sekundu přibydou 2 kilometry dojezdu, […]
Když vinař vylisuje poslední kapku moštu, zůstane mu hromada zbytků – slupky, semena, stopky. Pro většinu lidí bezcenný odpad, pro vědce z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC) ale hotový poklad. Z matoliny, jak se této směsi říká, se totiž může stát surovina, která najde cestu do pekáren, kosmetických salónů i do průmyslových dílen. […]
Objevy Technika 6.11.2025
Novou metodu umožňující spouštět chemické reakce v živých organismech podle lokální hodnoty pH vyvinul tým vědců z ETH Curych vedený Helmou Wennemers a Athanasiosem Markosem, který působí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Tento postup otevírá cestu k přesnější diagnostice a cílené léčbě nádorů či zánětlivých onemocnění. Výsledky výzkumu zaměřeného na vývoj nové bioorthogonální […]
Budeme jednou bydlet v domech z hub? Český projekt SAMOROST převedl zdánlivé sci-fi do reality a ukázal nový směr udržitelného stavebnictví. Podhoubí reishi propojené s odpadním substrátem s obsahem celulózy, přírodní stavební materiál s minimální uhlíkovou stopou, ekologická náhrada polystyrenu – to vše je mykokompozit, budoucnost udržitelného bydlení. Jak vzniká, jaké jsou jeho vlastnosti a potenciál a kde […]
Vesmír bude opět na dosah ruky. Od 20. do 26. října ožije Praha, Brno i další města festivalem Czech Space Week – největší přehlídkou kosmických aktivit v Česku. Česko má vlastní družice, podílí se na mezinárodních misích a brzy vyšle astronauta Aleše Svobodu na Mezinárodní vesmírnou stanici. To a mnoho dalšího oslaví 8. ročník Czech […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz