Vznik námrazy na trupu je v zimním období jednou z nejčastějších příčin problémů pilotů malých a středních letadel. Vědci z Národního centra pro výzkum atmosféry (NCAR) proto testují nový radarový systém, nazvaný „S-Polka“, který by měl pomoci odhalit mikroskopické vodní kapky v mracích a určit potencionálně nebezpečné oblasti.
Ledové nebezpečí
Mikroskopické kapky vody, které mají mnohdy velikost jen 50 mikronů a méně, mohou zůstat v kapalné formě i přesto, že teplota poklesne pod bod mrazu. Tato skutečnost je velmi nebezpečná, protože tyto kapičky mají tendenci se zachytávat na křídlech letadel a nabalovat na sebe další kapky. Vytvořená námraza pak nepříznivě ovlivňuje aerodynamické vlastnosti letounu a může tak způsobit vážné problémy či v horším případě i zřícení letadla.
Jak S-Polka pracuje?
Vlastní radarové zařízení systému S-Polka tvoří ve skutečnosti dva navzájem propojené radary, které pracují na různých vlnových délkách. Vědci totiž zjistili, že porovnáním výsledků z obou radarů získají informace, které lze využít k vyhledávání mikroskopických vodních kapek, jež standardní radar pracující na jedné vlnové délce není schopen odhalit. Systém sestává z silného polarizovaného radaru známého jako S-Pol, který pracuje na frekvenci 3 000 MHz a polarizovaného radaru pracujícího v Ka-pásmu, jenž využívá frekvenci 35 000 MHz. Zatím co radar S-Pol produkuje detailní obrazy mraků a srážek, radar pracující v Ka-pásmu pomáhá odhalovat i teprve tvořící se mračna.
Probíhají intenzivní testy
V současné době jsou nainstalovány dva shodné radarové systémy S-Polka na pracovišti NCAR v lokalitě Marshall v americkém státě Colorado, kde probíhají testy. Oba dva systémy jsou nainstalovány na jednom podstavci a oba jsou zaměřeny na shodnou oblast. Výzkumníci budou údaje z těchto radarů porovnávat s údaji, které získají od výzkumného letadla z University of Colorado, které bude létat v pokusné oblasti. Data Než však bude moci být systém S-Polka uveden do rutinního provozu na letištích, bude jej nutné několik let testovat, aby byla ověřena jeho funkčnost a spolehlivost.
Havárie, které zavinila námraza
Námraza na křídlech způsobila v roce 1956 krátce po startu zřícení malého letadla ve kterém cestovali rock’n’rollové legendy Buddy Holly, Ritchie Valens a J. P. Richardson. Všichni tři hudebníci včetně pilota zahynuli.
Letadlo ATR-72 společnosti American Eagle se v roce 1994 zřítilo poté, co se letadlu kroužícímu nad státem Indiana před přistáním v Chicagu vytvořila námraza na křídlech. Ta způsobila ztrátu kontroly nad letounem. Z 68 cestujících a členů posádky nikdo havárii nepřežil.
V roce 1997 se na cestě mezi Cincinnati a Detroitem zřítil letoun Embraer 120RT s 29 pasažéry na palubě. Další letadlo, které se v tom čase pohybovalo ve stejné oblasti hlásilo problémy s tvořící se námrazou na křídlech.