Co je co ve vesmíru?

Aberace, Afel, Albedo, Apex, Apogeum a další…Aberace, Afel, Albedo, Apex, Apogeum a další...

Aberace odchylka světelného paprsku vzniklá skládáním vektorů rychlosti světla a rychlosti pohybu pozorovatele Afel odsluní – je začátkem července. Slunce dosáhne největší vzdálenosti od Země, cca 152mil. km.

Albedo podíl množství odraženého a dopadajícího slunečního záření Apex směr vektoru okamžité rychlosti vesmírného tělesa Apogeum bod na oběžné dráze družice kolem Země, ve kterém je od středu Země nejdále Astronomická jednotka (AU) střední vzdálenost Země–Slunce, která činí 149 597 870 km Bílý trpaslík závěr života většiny běžných hvězd, zhruba s hmotností Slunce.

Mají nepředstavitelnou hustotu kolem miliónů tun na cm kubický Cassiniho dělení výrazná mezera v Saturnových prstencích ve vzdálenosti asi 120 000 km od středu Saturnu, široká zhruba 1800 km Černá díra zbytek totálního zhroucení hvězdy, rychlost světla stačí pouze k oběhu kolem planety, nikoliv k jeho opuštění Cirkumpolární hvězdy jsou hvězdy natolik blízké nebeskému pólu, že na daném místě nesestupují přes celý rok pod horizont.

Decelerační parametr udává míru zpomalování rozpínání pozorované části vesmíru, jeli <>1/2, jde o uzavřený, resp. otevřený model vesmíru. Difrakce ohyb světla kolem překážky Difúzní mlhoviny nejznámější případem je Velká mlhovina v Orionu.

Takové mlhoviny jsou oblastmi vzniku hvězd. Plyn mlhoviny je zde horkými hvězdami vybuzen k záření, zatímco prachová zrna odrážejí a rozptylují světlo těchto hvězd. Dvojhvězda dvojice hvězd těsně u sebe, a to buď optické, tedy hvězdy vedle sebe pouze pozorované ze Země, nebo dvojhvězdy fyzické, obíhající kolem společného těžiště.

Efemeridy tabulky obsahující postavení planet v časových intervalech Ekliptika velká kružnice nebeské sféry, v níž se během roku zdánlivě pohybuje Slunce. Ekliptika prochází dvanácti souhvězdími zvířetníku (a Hadonošem) Elogance úhel vzdálenosti vnitřní planety od Slunce Extrasolární (exoplanety) planety jiných hvězd mimo naší sluneční soustavuGlobule mlhovina, vznikají v ní hvězdy Hvězdný proud skupina většího počtu hvězd, které se pohybují přibližně stejným směrem Hvězdokupa skupina hvězd držící pohromadě vzájemnou gravitací Jansky značka Jy, jednotka hustoty zářivého toku, používaná v radioastronomii Kelvin jednotka teploty, počátek je absolutní nula (-273,15 °C), o tuto hodnotu jsou K stupně posunuty oproti stupnici Celsiově Korona vnější část sluneční atmosféry Kuiperův pás oblast za drahou Neptunu, kde se nachází velké množství kometárních jader a asteroidů Kulminace vrcholení – znamená průchod nebeského tělesa místním poledníkem.

U cirkumpolárních hvězd můžeme vidět i dolní kulminaci, nejnižší výška hvězdy na její okružní cestě po nebeské rovnoběžce. Kvasary jsou nejvzdálenějšími a nejzářivějšími objekty, které lze ve vesmíru pozorovat Librace malé periodické výkyvy v rotaci Měsíce vzhledem k pozorovateli na Zemi Magnetická hvězda nejčastěji spektrální třídy A, která má silné magnetické pole Magnituda též hvězdná třída nebo velikost.

Znamená jednotku vyjadřující jas nebeského tělesa, okem můžeme vidět hvězdy do 6m (??). Poměr jasnosti mezi sousedními dvěma jednotkami je 1:2,512. Nejjasnější hvězdou je Sirius s -1,5m (??), s dalekohledem s 5cm objektivem uvidím 9m (??).

M s číslem katalog hvězdokup a mlhovin podle Charlese Messiera z konce 18. století Meridián místní poledník probíhá od jihu přes zenit k severu Mlhovina oblak mezihvězdného plynu (nejčastěji vodíku) a prachu, v němž často vznikají nové hvězdy Neutronová hvězda malá hvězda o nepředstavitelné hustotě, která vzniká po výbuchu supernovy NGC New General Catalogue of Nebulae and Clusters of Stars, katalog mlhovin a hvězdokup, sestaven v druhé polovině 19.

století J. Dreyerem Nova typ kataklyzmatické proměnné hvězdy, zvýší svou jasnost o několik magnitud a pak opět pohasne Okolek světelná obruba Měsíce nebo Slunce, která vzniká ohybem světla ve vysokých oblacích Olbersův paradox otázka proč je vesmír temný, když v něm svítí množství hvězd, vysvětleno konečnou rychlostí šíření světla Oortův oblak oblast za nejzazší hranicí sluneční soustavy skoro na půl cesty k nejbližší hvězdě, v níž je soustředěno mnoho miliard komet Optická dvojhvězda dvě hvězdy, které při pohledu ze Země leží blízko sebe, ale na sobě nezávislé v různých vzdálenostech Paralaxa (roční) je úhel, pod nímž se z dané vzdálenosti jeví základna o poloměru oběžné dráhy Země kolem Slunce Parsek jednotka vzdálenosti v astronomii.

Vzdálenost, z níž je vidět poloměr zemské dráhy pod úhlem 1 úhlové vteřiny. 1 parsek = 3,26 světelného roku. Perigalaktikum bod na oběžné trase hvězdy, kdy má nejblíže centru galaxiePerihel přísluní Plynný obr typ planety, tvořené plynem obklopující poměrně malé tuhé jádro (Jupiter) Pointace vedení dalekohledu za hvězdou Poziční úhel u dvojhvězd je směr spojnice z jasnější na méně jasnou složku (0-360°).

Může být také u např. Měsíce vzhledem ke středu od východu přes jih k severu. Proměnná hvězda mění pravidelně či nepravidelně jasnost Protuberace oblak plynu, jenž tryská ze slunečního povrchu, má tvar ohnivých jazyků Pulsar rychle rotující neutronová hvězda vysílající rádiové záření s časovou periodou pulsů.

Pulsující proměnná hvězda mění velikost, teplotu a tím i jasnost Refrakce lom světla v atmosféře v zenitu nulová, největší u obzoru Rekurentní nova nova, u které byla pozorována alespoň dvě vzplanutí Retrográdní pohyb opačný pohyb kolem Slunce, než jakým se pohybuje Země Scintilace hvězd mrkání hvězd způsobené turbulencí v atmosféře Selenoid hladina, která splývá se středním rovníkovým poloměrem Sluneční vítr stálý proud částic proudící od Slunce do prostoru Spikule výtrysk plynu ve tvaru plaménku ze sluneční chromosféry Světelný rok vzdálenost, již urazí světlo za jeden rok, tj.

9,46 bilionu km Tepelná smrt vesmíru představa, že vesmír zanikne v důsledku vyrovnání teplotních rozdílů ve vesmíru Terminátor je to rozhraní mezi Sluncem osvětlenou a neosvětlenou částí tělesaÚhlová jednotka vteřina je 1/3600 díl úhlového stupně a 1/60 díl úhlové minuty.

Oko rozliší dvě hvězdy o stejném jasu vzdálené od sebe 3 až 4 úhlové minuty, totéž o 1 úhlové vteřině rozliší dalekohled.Umbra tmavé jádro sluneční skvrnyVan Allenovy pásy radiační pásy Země Variace jedna z nerovností měsíčního pohybu Vázaná rotace rotace kolem osy je shodná s dobou oběhu kolem tohoto tělesa Zodiakální světlo vzniká rozptylem slunečního světla na prachových částicích meziplanetární hmoty podél roviny ekliptiky

Základní jednotky vzdálenosti1 nanometr = 10-9 m1 mikrometr = 10-6 m1 milimetr = 10-3 m1 kilometr = 103 m1 AU (astronomická jednotka) = 149 597 870 km1 sv. r. (světelný rok) = 63240 AU = 9 460 800 000 000 km (asi 10 bilionů)1 pc (parsek) = 3,26 sv. r.

Autor: Redaktor