Domů     Technika
Okřídlená Honda
21.stoleti 21.4.2004

Nedávno oznámila firma Honda Motor Co., Ltd, že její nové experimentální kompaktní komerční proudové letadlo HondaJet, úspěšně dokončilo na úvodní letové zkoušky. Ve srovnání s konvenčními proudovými letadly nabízí tento letoun skvěle nízkou spotřebu paliva a pozoruhodný prostor kabiny.Nedávno oznámila firma Honda Motor Co., Ltd, že její nové experimentální kompaktní komerční proudové letadlo HondaJet, úspěšně dokončilo na úvodní letové zkoušky. Ve srovnání s konvenčními proudovými letadly nabízí tento letoun skvěle nízkou spotřebu paliva a pozoruhodný prostor kabiny.

Honda začala s výzkumem na úseku kompaktních komerčních proudových letadel v roce 1986, s motory od jiných výrobců. Experimentální kompaktní proudový letoun HondaJet s proudovým motorem s turbodmychadlem HF118 je prvním letadlem firmy Honda s vlastními motory.

Menší spotřeba, větší kabina
Proudové motory jsou umístěny na horní ploše hlavního křídla v uspořádání, které snižuje odpor vzduchu při vysokých rychlostech a zvyšuje letovou výkonnost. Toto uspořádání také odstraňuje potřebu strukturálního zabudování motorů do trupu letadla, což umožňuje zvětšení prostoru v kabině oproti konvenčním letadlům o více než 30%.
Trup je celistvou a lehkou konstrukcí (voštinová sendvičová) z tvrzených uhlíkových kompozitů a jeho kabina je největší v dané třídě. Hlavní křídlo tvoří hliníkové panely, vyražené z jednotlivých hliníkových plechů. Ty vytvářejí hladší povrch křídla než obvyklé struktury křídel. Společně s firmou Honda patentově chráněnými laminárními nosnými plochami snižují turbulenci a významně zlepšují aerodynamické parametry. Další odpor vzduchu snižující technologie se týká nosu trupu, který je formován tak, aby vytvářel laminární proudění (vyvolané tvarem nosu trupu) . Tyto vlastnosti v kombinaci s úsporným proudovým motorem s turbodmychadlem Honda HF118 umožnily snížit spotřebu paliva ve srovnání s běžnými letadly o více než o 40%.

Nové technologie
Toto experimentální letadlo je také vybaveno nejmodernější skleněnou pilotní kabinou Letadlo je vybaveno vysoce moderním kabinovým systémem Garmin G1000 s nejmodernější avionikou, autopilotem, protinámrazovým zařízením a dalšími vymoženostmi. Informace o letu jsou pilotům přehledně zobrazovány na obrazovkách plochého panelu. Letoun má podstoupit přibližně 200 hodin zkušebních letů, při nichž se má prokázat a ověřit jeho ovladatelnost a výkonové charakteristiky jednotlivých systémů.

Hlavní parametry
Prozatímní název                                           HondaJet
Sedadla                                               6 / 2 posádka + 4 cestující nebo 1 + 5
Motor                                                  Honda HF118 Turbofan Engine
Nejvyšší startovací tah (kgf (lbf))                    757 (1,670) x 2
Nejvyšší startovací hmotnost (kgf (lbf))            4,173 (9,200)
Délka x šířka x výška (m (ft))                   12.5 x 12.2 x 4.1 (41.1 x 39.9 x 13.2)
Nejvyšší rychlost (km/hr (uzlů))                       778 (420)
Výškový dostup (m(ft))                                  12,497 (41,000)
Dolet (km (nm))                                            2,037 (1,100)
Spotřeba paliva (km/kg /nm/lb)                        3.3 (0.8)
Vzletová délka (m (ft))                                   807 (2,647)
Přistávací vzdálenost (m (ft))                          694 (2,277)

SOUKROMÁ PROUDOVÁ LETADLA
Soukromá proudová letadla nesou bohaté, silné a slavné kolem planety. Jsou to jedinečné stylové stroje, vybavené těmi nejmodernějšími leteckými a bezpečnostními technologiemi. Splňují ty nejnáročnější nároky na rychlost a pohodlí cestování, bez zdlouhavých přestupů a obav z teroristických útoků. Využívají je nejen zámožní jednotlivci, jako herci, zpěváci či sportovci, ale i vlády a velké společnosti. Vrcholní představitelé mohou během svých cest na jednání pracovat i odpočívat. Jejich pořizovací cena začíná na pěti miliónech dolarů, u těch nejluxusnějších a nejvybavenějších modelů šplhá až na desetinásobek.

Letadla 5 – 8 milionů dolarů
První skupina letadel pojme od šesti do devíti pasažérů na vzdálenost 2000 mil.
Eclipse 500
levnější biz-jet, využívaný jako letecké taxi umožňuje cestování jednoho pilota a pěti pasažérů (nebo dvou pilotů a čtyř pasažérů). Zavazadla jsou uskladněna v prostoru za sedadly a na konci letadla. Stroj může přistávat na většině malých letišť.
Learjet 45
stroj pro osm až devět pasažérů s vymoženostmi jako sklápěcí stolky, skříňkou na skleněné nádobí, sklápěcí exkluzivní sedadla a zábavní kout. 

Letadla 10 – 15 milionů dolarů
Střední třída pro devět pasažérů s doletem 1,500 – 3000 mil.
Learjet 60
může létat přes 2500 námořních mil, chlubí se prostornou koupelnou. Je to jeden z nejtišších obchodních letadel střední třídy.
Bombardier Challenger 300 Business Jet
umožňuje přelet Atlantiku z New Yorku do Londýna bez mezipřistání až osmi cestujícím.
 

Letadla 17 –35 milionů dolarů a nad 45 milionů dolarů
Flexjet Bombardier Callenger 604
interkontinentální obchodní letadlo, které může letět nonstop z Chicaga do Londýna. Interiér může být upraven pro devět až devatenáct lidí.
Boeing Business Jet
je špičkou mezi luxusními soukromými obchodními letadly. Postaven je na bázi Boeingu 737, umožňuje cestování od patnácti do padesáti lidí. Součástí vybavení je oddělená jídelna, společenské prostory, ložnice, apartmá  s „královskou“ postelí i soukromá kancelář. Urazí bez problémů cestu z amerického  Seattlu do Jeddah v Saudské Arábii (6 854 námořních mil) za 14 hodin.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz