Domů     Technika
Okřídlená Honda
21.stoleti 21.4.2004

Nedávno oznámila firma Honda Motor Co., Ltd, že její nové experimentální kompaktní komerční proudové letadlo HondaJet, úspěšně dokončilo na úvodní letové zkoušky. Ve srovnání s konvenčními proudovými letadly nabízí tento letoun skvěle nízkou spotřebu paliva a pozoruhodný prostor kabiny.Nedávno oznámila firma Honda Motor Co., Ltd, že její nové experimentální kompaktní komerční proudové letadlo HondaJet, úspěšně dokončilo na úvodní letové zkoušky. Ve srovnání s konvenčními proudovými letadly nabízí tento letoun skvěle nízkou spotřebu paliva a pozoruhodný prostor kabiny.

Honda začala s výzkumem na úseku kompaktních komerčních proudových letadel v roce 1986, s motory od jiných výrobců. Experimentální kompaktní proudový letoun HondaJet s proudovým motorem s turbodmychadlem HF118 je prvním letadlem firmy Honda s vlastními motory.

Menší spotřeba, větší kabina
Proudové motory jsou umístěny na horní ploše hlavního křídla v uspořádání, které snižuje odpor vzduchu při vysokých rychlostech a zvyšuje letovou výkonnost. Toto uspořádání také odstraňuje potřebu strukturálního zabudování motorů do trupu letadla, což umožňuje zvětšení prostoru v kabině oproti konvenčním letadlům o více než 30%.
Trup je celistvou a lehkou konstrukcí (voštinová sendvičová) z tvrzených uhlíkových kompozitů a jeho kabina je největší v dané třídě. Hlavní křídlo tvoří hliníkové panely, vyražené z jednotlivých hliníkových plechů. Ty vytvářejí hladší povrch křídla než obvyklé struktury křídel. Společně s firmou Honda patentově chráněnými laminárními nosnými plochami snižují turbulenci a významně zlepšují aerodynamické parametry. Další odpor vzduchu snižující technologie se týká nosu trupu, který je formován tak, aby vytvářel laminární proudění (vyvolané tvarem nosu trupu) . Tyto vlastnosti v kombinaci s úsporným proudovým motorem s turbodmychadlem Honda HF118 umožnily snížit spotřebu paliva ve srovnání s běžnými letadly o více než o 40%.

Nové technologie
Toto experimentální letadlo je také vybaveno nejmodernější skleněnou pilotní kabinou Letadlo je vybaveno vysoce moderním kabinovým systémem Garmin G1000 s nejmodernější avionikou, autopilotem, protinámrazovým zařízením a dalšími vymoženostmi. Informace o letu jsou pilotům přehledně zobrazovány na obrazovkách plochého panelu. Letoun má podstoupit přibližně 200 hodin zkušebních letů, při nichž se má prokázat a ověřit jeho ovladatelnost a výkonové charakteristiky jednotlivých systémů.

Hlavní parametry
Prozatímní název                                           HondaJet
Sedadla                                               6 / 2 posádka + 4 cestující nebo 1 + 5
Motor                                                  Honda HF118 Turbofan Engine
Nejvyšší startovací tah (kgf (lbf))                    757 (1,670) x 2
Nejvyšší startovací hmotnost (kgf (lbf))            4,173 (9,200)
Délka x šířka x výška (m (ft))                   12.5 x 12.2 x 4.1 (41.1 x 39.9 x 13.2)
Nejvyšší rychlost (km/hr (uzlů))                       778 (420)
Výškový dostup (m(ft))                                  12,497 (41,000)
Dolet (km (nm))                                            2,037 (1,100)
Spotřeba paliva (km/kg /nm/lb)                        3.3 (0.8)
Vzletová délka (m (ft))                                   807 (2,647)
Přistávací vzdálenost (m (ft))                          694 (2,277)

SOUKROMÁ PROUDOVÁ LETADLA
Soukromá proudová letadla nesou bohaté, silné a slavné kolem planety. Jsou to jedinečné stylové stroje, vybavené těmi nejmodernějšími leteckými a bezpečnostními technologiemi. Splňují ty nejnáročnější nároky na rychlost a pohodlí cestování, bez zdlouhavých přestupů a obav z teroristických útoků. Využívají je nejen zámožní jednotlivci, jako herci, zpěváci či sportovci, ale i vlády a velké společnosti. Vrcholní představitelé mohou během svých cest na jednání pracovat i odpočívat. Jejich pořizovací cena začíná na pěti miliónech dolarů, u těch nejluxusnějších a nejvybavenějších modelů šplhá až na desetinásobek.

Letadla 5 – 8 milionů dolarů
První skupina letadel pojme od šesti do devíti pasažérů na vzdálenost 2000 mil.
Eclipse 500
levnější biz-jet, využívaný jako letecké taxi umožňuje cestování jednoho pilota a pěti pasažérů (nebo dvou pilotů a čtyř pasažérů). Zavazadla jsou uskladněna v prostoru za sedadly a na konci letadla. Stroj může přistávat na většině malých letišť.
Learjet 45
stroj pro osm až devět pasažérů s vymoženostmi jako sklápěcí stolky, skříňkou na skleněné nádobí, sklápěcí exkluzivní sedadla a zábavní kout. 

Letadla 10 – 15 milionů dolarů
Střední třída pro devět pasažérů s doletem 1,500 – 3000 mil.
Learjet 60
může létat přes 2500 námořních mil, chlubí se prostornou koupelnou. Je to jeden z nejtišších obchodních letadel střední třídy.
Bombardier Challenger 300 Business Jet
umožňuje přelet Atlantiku z New Yorku do Londýna bez mezipřistání až osmi cestujícím.
 

Letadla 17 –35 milionů dolarů a nad 45 milionů dolarů
Flexjet Bombardier Callenger 604
interkontinentální obchodní letadlo, které může letět nonstop z Chicaga do Londýna. Interiér může být upraven pro devět až devatenáct lidí.
Boeing Business Jet
je špičkou mezi luxusními soukromými obchodními letadly. Postaven je na bázi Boeingu 737, umožňuje cestování od patnácti do padesáti lidí. Součástí vybavení je oddělená jídelna, společenské prostory, ložnice, apartmá  s „královskou“ postelí i soukromá kancelář. Urazí bez problémů cestu z amerického  Seattlu do Jeddah v Saudské Arábii (6 854 námořních mil) za 14 hodin.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz