Domů     Technika
Zvoní benzinovým čerpadlům umíráček?
21.stoleti 21.2.2004

Podle společnosti Honda není daleko doba, kdy přestaneme jezdit s auty k čerpacím stanicím a místo toho otočíme doma kohoutkem. Výzkumné týmy totiž finišují s praktickým využitím domácí energetické stanice na výrobu vodíku.Podle společnosti Honda není daleko doba, kdy přestaneme jezdit s auty k čerpacím stanicím a místo toho otočíme doma kohoutkem. Výzkumné týmy totiž finišují s praktickým využitím domácí energetické stanice na výrobu vodíku.

Pobočka společnosti Honda Motor v Torrance, která se zabývá výzkumnou a vývojovou činností v USA, zřídila v Kalifornii v závěru loňského roku experimentální domácí energetickou stanici – Home Energy Station (HES) – která vyrábí vodík ze zemního plynu. Pro tento převratný způsob výroby vodíku se uvažuje využití ve vozidlech s palivovými články a současně pro zásobování domácností elektřinou a horkou vodou. Právě v kalifornském centru budou probíhat experimenty s výrobou, skladováním a spalováním vodíku. Je to součást pokračujícího výzkumu využití vodíku pro výrobu energie. Nový systém HES v současnosti dokáže vyrobit dostatek vodíku pro naplnění nádrže vozidla Honda FCX s vodíkovými palivovými články během pouhých několika minut jednou za den. Tento systém sestává z následujících součástí a hlavních procesů: konvertor pro izolaci vodíku ze zemního plynu; palivový článek zajišťující energii pro vlastní systém, využívající část získaného vodíku; rafiner pro čištění vodíku; kompresor pro stlačování získaného vodíku a tlakový zásobník pro skladování stlačeného vodíku.

Pomáhají i solární panely
Honda také ohlásila vývoj solárních panelů nové generace. Nové solární panely jsou opatřeny světlo pohlcující vrstvou, vytvořenou z mědi, india, galia a selenu (CIGS), která g snižuje množství elektřiny potřebné pro výrobu solárních článků ve srovnání s obvyklými solárními články ze silikonových krystalů. Elektrolytická jednotka, která vyrábí vodík z vody, byla nahrazena novou kompaktní jednotkou, dosahující vyšší účinnosti díky používání nového katalyzátoru na bázi ruthenia. Jak nové solární články, tak i nová elektrolytická jednotka jsou využity v energetické stanici pro doplňování vodíku v Kalifornii, což zlepšuje celkovou účinnost zařízení. Vědečtí pracovníci společnosti dlouho zastávali názor, že energie z vodíkových palivových článků má potenciál stát se příští generací energetických zdrojů, potřebnou pro překonání problémů spojených s vývojem alternativních paliv, snižující emise výfukových plynů a omezující účinek globálního oteplování atmosféry. Nyní zkoumá způsoby, jak zlepšit energetickou účinnost výroby vodíku jako paliva a zvýšit účinnost jím poháněných vozidel.

AUTO NA VODÍKOVÝ POHON
Nejen odborníci, ale i britská veřejnost si nedávno mohla prohlédnout prototyp nového vozu na vodíkový pohon. Ten podle svých tvůrců symbolizuje soumrak tradičních automobilů. Vozítko je téměř bezhlučné a jediný odpad, který produkuje, je voda. Vůz je podle britské společnosti BOC, která  jej vyrobila, v podstatě prototypem pro všechny  vozy budoucnosti. K pohonu auta se totiž používají  palivové články na vodíkový pohon, které vynalezl už v roce 1839 velšský fyzik, Sir William Grove.  Vodík prochází polymerovými články, které  ho – za pomoci katalyzátoru  – konvertují na vodu i a v tomto procesu  uvolňují elektrický proud, jenž pohání motor. Na rozdíl od běžných motorů je proces bezhlučný a nezanechává za sebou emise. Vodík je všude a jeho zásoby jsou nevyčerpatelné. Britské ministerstvo dopravy vývoj nových vozů vítá. Uvažuje se i o zprovoznění prvních autobusů na vodíkový pohon.

Předchozí článek
Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz