Domů     Technika
Knihovna ve virtuální realitě je skutečná
Jan Zelenka 18.4.2024

Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima.

Městská knihovna v Praze zahájila projekt před dvěma lety. Cílem bylo zmapovat možnosti zapojení virtuální reality do služeb knihovny a také převést její největší pobočku – historickou budovu Ústřední knihovny – do virtuálního prostředí.

Visiolibrum

Povedlo se. Aplikace Visiolibrum nabízí cestu do historie budovy Ústřední knihovny, první účelové budovy pro knihovnu v Československu a zároveň jedné z nejmodernějších knihovnických budov v celé Evropě konce 20. let 20. století.

Aplikace Visiolibrum je složena z pěti kapitol a netradičním způsobem zpřístupňuje vybrané části Ústřední budovy Městské knihovny v Praze, a návštěvníky přenese do období První Republiky, Protektorátu anebo období normalizace.

Model je průchozí a umožňuje prohlížet si jednotlivé části knihovny a plnit tematické úkoly.

Každá kapitola nabízí několik dobových a interaktivních prvků, atmosférické plakáty a také tematickou minihru. Cílem krátkého virtuálního zážitku je představit nejen historicky a architektonicky cennou budovu, ale především nabídnout vyzkoušet si možnosti virtuálního prostředí a vyzvat uživatele k vlastnímu experimentování. Ať už u sebe doma anebo přímo v prostorách knihovny.

Projekt knihovny ve VR je podpořený fondy EHP 2014–2021. kredit: Městská knihovna v Praze

Galerie ve VR

Galerie je součástí fyzické budovy Ústřední knihovny, a tak nesmí chybět i v té virtuální. Prostor Galerie je zamýšlen jako výstavní prostor nejen pro začínající umělce, ale pro všechny, co budou mít zájem svoji práci prezentovat ve VR prostředí.

V Galerii je možné realizovat vlastní výstavy 2D objektů ve virtuálním prostředí a v samotné aplikaci jsou do začátku nahrány tři úvodní výstavy. Dvě z nich vznikly během vzdělávacích kurzů pořádaných knihovnou pro širokou veřejnost.

VR HUB je druhou, sesterskou aplikací, jedná se o zjednodušené prostředí plochy, které je přizpůsobené pro bezpečné a izolované spouštění aplikací, ve kterém je možné pracovat s 3D objekty a v rámci lokální sítě organizovat různé workshopy nebo prezentace (poslední funkcionalita je zatím ve vývoji).

Aplikace Visiolibrum i VR HUB budou ke stažení zdarma a v rámci licencí je možné je používat nejen pro osobní účely, ale i pro práci s veřejností pro účely vzdělávání. Školy, knihovny, volnočasové organizace a další tak mohou mít k dispozici nástroj, který je možné obav užívat pro první seznamování s technologií a jako startovní bod do dalšího zkoumání.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit. kredit: Městská knihovna v Praze

Jedeme dál…

Smyslem celého projektu a navazujících aktivit je netradičním způsobem zpřístupnit historickou památku všem zájemcům a zájemkyním a seznámit veřejnost s užitečnou technologií. Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit.

Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně. Fotky: Martina Adlerová
Související články
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz