Domů     Technika
Knihovna ve virtuální realitě je skutečná
Jan Zelenka 18.4.2024

Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima.

Městská knihovna v Praze zahájila projekt před dvěma lety. Cílem bylo zmapovat možnosti zapojení virtuální reality do služeb knihovny a také převést její největší pobočku – historickou budovu Ústřední knihovny – do virtuálního prostředí.

Visiolibrum

Povedlo se. Aplikace Visiolibrum nabízí cestu do historie budovy Ústřední knihovny, první účelové budovy pro knihovnu v Československu a zároveň jedné z nejmodernějších knihovnických budov v celé Evropě konce 20. let 20. století.

Aplikace Visiolibrum je složena z pěti kapitol a netradičním způsobem zpřístupňuje vybrané části Ústřední budovy Městské knihovny v Praze, a návštěvníky přenese do období První Republiky, Protektorátu anebo období normalizace.

Model je průchozí a umožňuje prohlížet si jednotlivé části knihovny a plnit tematické úkoly.

Každá kapitola nabízí několik dobových a interaktivních prvků, atmosférické plakáty a také tematickou minihru. Cílem krátkého virtuálního zážitku je představit nejen historicky a architektonicky cennou budovu, ale především nabídnout vyzkoušet si možnosti virtuálního prostředí a vyzvat uživatele k vlastnímu experimentování. Ať už u sebe doma anebo přímo v prostorách knihovny.

Projekt knihovny ve VR je podpořený fondy EHP 2014–2021. kredit: Městská knihovna v Praze

Galerie ve VR

Galerie je součástí fyzické budovy Ústřední knihovny, a tak nesmí chybět i v té virtuální. Prostor Galerie je zamýšlen jako výstavní prostor nejen pro začínající umělce, ale pro všechny, co budou mít zájem svoji práci prezentovat ve VR prostředí.

V Galerii je možné realizovat vlastní výstavy 2D objektů ve virtuálním prostředí a v samotné aplikaci jsou do začátku nahrány tři úvodní výstavy. Dvě z nich vznikly během vzdělávacích kurzů pořádaných knihovnou pro širokou veřejnost.

VR HUB je druhou, sesterskou aplikací, jedná se o zjednodušené prostředí plochy, které je přizpůsobené pro bezpečné a izolované spouštění aplikací, ve kterém je možné pracovat s 3D objekty a v rámci lokální sítě organizovat různé workshopy nebo prezentace (poslední funkcionalita je zatím ve vývoji).

Aplikace Visiolibrum i VR HUB budou ke stažení zdarma a v rámci licencí je možné je používat nejen pro osobní účely, ale i pro práci s veřejností pro účely vzdělávání. Školy, knihovny, volnočasové organizace a další tak mohou mít k dispozici nástroj, který je možné obav užívat pro první seznamování s technologií a jako startovní bod do dalšího zkoumání.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit. kredit: Městská knihovna v Praze

Jedeme dál…

Smyslem celého projektu a navazujících aktivit je netradičním způsobem zpřístupnit historickou památku všem zájemcům a zájemkyním a seznámit veřejnost s užitečnou technologií. Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně.

Knihovna nikdy nebyla a dnes už zcela jistě není jen o papírových knihách, možná budete překvapení na co a na koho v ní můžete narazit.

Pokud nemáte doma vlastní brýle pro virtuální realitu, zeptejte se ve své knihovně. Fotky: Martina Adlerová
Související články
Příroda Technika 14.10.2025
Nepoužívané smartphony mohou pomoci snížit množství elektroodpadu i těžbu vzácných kovů. V rámci dnešního Mezinárodního dne elektroodpadu na tento aspekt upozorňuje studie Fraunhofer Austria a ukazuje, že jen v českých domácnostech leží 11,3 milionu starých smartphonů plných cenných surovin. V Evropě se nachází až 642 milionů nevyužívaných smartphonů, z nichž 211 milionů by se po […]
Příroda Technika 11.10.2025
Snižování uhlíkové stopy s sebou nese také reporting. Do hry nově vstupuje umělá inteligence, která pomáhá firmám všech velikostí sledovat a řídit jejich dopad na životní prostředí. Díky chytrým algoritmům lze odhalit plýtvání energií, optimalizovat dopravu i produkci a zároveň ušetřit nemalé náklady.   Od tabulek k datové analytice Sledování uhlíkové stopy je relativně nová aktivita, […]
Objevy Technika 7.10.2025
Letošní Nobelova cena za fyziku byla udělena třem vědcům za průlomový výzkum kvantového chování v elektrických obvodech – konkrétně za ukázání kvantového tunelování a kvantování energie v systémech dostatečně velkých na to, aby je bylo možné držet v ruce. Jejich práce otevírá cestu novým kvantovým technologiím, od výkonnějších počítačů po citlivé senzory. Královská švédská akademie […]
Vědci z Univerzity Johna Hopkinse, Stanfordu a Kolumbijské univerzity dosáhli významného milníku v autonomní chirurgii. Robotickému systému, vybavenému neuronovými sítěmi podobnými těm, které nalezneme v systémech ChatGPT nebo Google Gemini, se podařilo bez lidského zásahu, a se stoprocentním úspěchem, vykonat osm operací žlučníku na vepřích. Někoho to potěší, někoho to vyděsí. Umělá inteligence si začíná […]
Technika 2.10.2025
Peugeot v roce 2025 rozšířil svou elektrickou ofenzívu. Na jedné straně stojí majestátní E-5008 Dual Motor – SUV s nečekanou dynamikou, dlouhým dojezdem a technikou, která vás nenechá ve štychu. Na druhé straně elegantní fastback E-408, jenž překvapí kultivovaností a radostí z jízdy. Oba modely dokazují, že elektrická auta už dávno nejsou kompromisem, ale plnohodnotným […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz