Evropská jižní observatoř ESO zaznamenala důležitý milník stavby dalekohledu ELT: prvních 18 segmentů primárního zrcadla M1 bylo dodáno a odesláno do Chile. Jakmile zásilka dorazí do Chile, bude přepravena do technického zázemí pro přípravu ELT, které se nachází na Observatoři Paranal..
Zde budou segmenty pokoveny a připraveny k instalaci do konstrukce teleskopu. Jelikož není technicky možné vyrobit zrcadlo pro ELT z jednoho kusu, bude se M1 skládat ze 798 šestiúhelníkových segmentů. Vyrobeno bude také 133 náhradních, které ušetří čas při pokovování jednotlivých dílů za běžného provozu.
S průměrem převyšujícím 39 metrů se zrcadlo M1 v dalekohledu ELT stane největším na světě.
Závěrečnou fázi výroby segmentů zrcadla M1 – leštění odrazné plochy – provedl francouzský výrobce optických systémů Safran Reosc a to v budově, která byla pro tento delikátní úkol kompletně zrekonstruována.
Jako součást celého procesu vyvinuli ve firmě Safran Reosc nové automatizované pracovní postupy a měřicí techniky, aby zajistili, že leštění splní vysoké standardy požadované ESO pro dalekohled ELT. Nerovnosti na povrchu zrcadla nepřevyšují 10 nanometrů, což je méně než jedna tisícina tloušťky lidského vlasu.
Aby dosáhli takové přesnosti, inženýři použili technologii zvanou ‚ion-beam figuring‘ (modelování iontovým svazkem), při které proud iontů dopadá na leštěný povrch a odstraňuje nepravidelnosti atom po atomu.
I když bylo zatím dokončeno pouze 18 segmentů, v blízké budoucnosti jich bude dodáno. Dne 1. listopadu 2023 vyjel z výrobní linky segment s pořadovým číslem 100.
Konstrukce dalekohledu ESO/ELT si vyžádala úzkou spolupráci řady společností v Evropě a Chile s týmy ESO, což jen zdůrazňuje, že stavba ELT je skutečně mezinárodním počinem. Segmenty zrcadel byly odlity německou společností SCHOTT ve výrobním závodě v Mainzu v Německu a poté dodány společnosti Safran Reosc ve Francii k vyleštění.
Mezi společnosti zapojené do prací na přípravě segmentů a jejich podpůrných konstrukcích také patří: nizozemská společnost VDL ETG Projects BV, která vyrobila podpěry segmentů; německo-francouzské konsorcium FAMES, které vyvinulo a vyrobilo 4500 senzorů monitorujících s nanometrovou přesností relativní polohu každého segmentu;
Německá společnost Physik Instrumente, která navrhla a vyrobila 2500 aktuátorů schopných umístit každý segment s nanometrovou přesností; a delikátní úkol – přeprava segmentů – byl svěřen dánské společnosti DSV.
Prvních 18 vyleštěných segmentů primárního zrcadla M1 minulý týden opustilo Francii a vydalo se na cestu dlouhou přes 10 000 km na staveniště teleskopu ELT v Chilské poušti Atacama. Ze stanoviště na vrcholku hory Cerro Armazones se dalekohled ELT pokusí odpovědět na řadu zásadních otázek současné astronomie.
Jakmile začne koncem tohoto desetiletí pracovat, zcela jistě učiní mnoho dosud nepředstavitelných objevů.
Zdroj a foto: Evropská jižní observatoř