V současné situaci věnují učitelé nejvíce času přípravě výuky, poskytování zpětné vazby žákům a svému dalšímu vzdělávání.
Na jednu vyučovací hodinu se nejčastěji připravují do 60 minut. Vyplývá to z průzkumu projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) patřící pod Národní pedagogický institut (NPI) a na jehož financování se podílí EU. Do průzkumu se zapojilo 226 učitelů.
Časově nejnáročnější je podle učitelů příprava výuky. Více než třetina stráví nad přípravou vyučovací hodiny přibližně 20 – 45 minut, pro téměř 40 % respondentů je to zhruba 60 minut. Výuce samotné patří z hlediska časové náročnosti až čtvrtá příčka.
Více času věnují učitelé opravování úkolů, poskytování zpětné vazby a sebevzdělávání.
Učitelé jsou si letos s výukou jistější, vycházejí ze svých zkušeností z uplynulého roku a nebojí se zkoušet nové metody. Využívají více synchronní výuku, nastavili v ní systém a pevná pravidla. „Učitelé jsou ochotni sdílet materiály, vzájemně se inspirují, scházejí se například v metodických kabinetech i s kolegy z jiných škol,“ říká Jiří Nekola, hlavní projektový manažer SYPO. K profesnímu rozvoji pedagogů dále přispívají webináře, online workshopy či volně přístupné aplikace.
Podle názorů respondentů jsou školy lépe materiálně vybavené, došlo k výraznému zlepšení digitálních dovedností pedagogů. Mnozí však vnímají také velkou náročnost spojenou s online výukou, problémy s klesající motivací a soustředěností žáků i obavu, že neproberou naplánované učivo.