Automobilka Ford spojuje síly s dalšími společnostmi a dává svoje výrobní i vývojové kapacity k dispozici pro výrobu naléhavě potřebného zdravotnického vybavení. Značka plánuje vyrábět týdně více než 100 000 obličejových masek a využít své kapacity 3D tisku k výrobě respirátorů na jedno použití.
Respirátory s pohonem a přívodem vzduchu
Odborníci Fordu spolupracují se společností 3M na navýšení výrobních kapacit jejích respirátorů s pohonem a přívodem vzduchu. Společně také vyvíjejí novou konstrukci, jež by využívala díly od obou společností.
Tento nový typ respirátoru by mohli v závodech Fordu vyrábět členové UAW (United Auto Workers, americká odborová organizace pracovníků v automobilovém, leteckém a zemědělském průmyslu).
Ford má totiž plné sklady ventilátorů, které byly původně určeny k odvětrávání sedadel ve Fordu F-150, k čistění vzduchu se používají HEPA filtry 3M a napájení respirátoru po dobu až osmi hodin zajistí baterie z příručního nářadí.
Plicní ventilátory
Ford a GE Healthcare (divize zdravotnických potřeb koncernu GE) spolupracují na rozšíření výroby zjednodušené verze plicního ventilátoru GE Healthcare, který pomáhá dýchat pacientům s plícemi zasaženými nemocí COVID-19. Tyto ventilátory by se mohly vedle továren GE vyrábět rovněž u Fordu.
Respirátory a obličejové masky
Designérský tým Fordu ve Spojených státech pracuje na výrobě průhledných celoobličejových masek pro zdravotníky a další pracovníky v první linii. Masky předcházejí neúmyslnému kontaktu s tekutinami a v kombinaci s respirátorem N95 představují efektivnější ochranu před koronavirem než respirátor N95 samotný.
Prvních tisíc masek se vyzkouší ve třech detroitských nemocnicích. Do konce tohoto týdne by jich mohlo být hotovo zhruba 75 000, další se budou vyrábět tempem 100 000 kusů týdně.
Ford nasadí rovněž své 3D tiskárny na výrobu jednorázových respirátorů pro zdravotníky. Po schválení příslušnými úřady spustí Ford výrobu počátečním tempem 1000 kusů měsíčně, bude ji však co nejrychleji navyšovat.
A ti další…
S přechodem na výrobu zdravotnického materiálu přispěchaly i další automobilky. Kapacity nabízí Elon Musk, šéf elektroautomobilky Tesla. Čínský koncern BYD spustil předminulý týden největší světovou továrnu na roušky.
Ušít jich umí pět milionů denně a k tomu zvládne vyprodukovat 300 tisíc lahví dezinfekce na ruce. Firma, která mimo jiné vyrábí i elektromobily, kvůli tomu přestavěla jednu ze svých továren za méně než dva týdny.
V Británii kromě Fordu se mluví i o Hondě nebo výrobci leteckých motorů Rolls-Royce nebo také o firmě JCB, která produkuje bagry a další stavební techniku.