Domů     Technika
Scramjet překonal hranici Mach 10!
21.stoleti 21.1.2005

Experimentální letoun NASA X-43A s unikátním motorem scramjet překonal při posledním letu v závěru loňského roku 10 x rychlost zvuku a dosáhl rychlosti Mach 10, tedy 11 200 km/hod.Experimentální letoun NASA X-43A s unikátním motorem scramjet překonal při posledním letu v závěru loňského roku 10 x rychlost zvuku a dosáhl rychlosti Mach 10, tedy 11 200 km/hod.

„Tento let se stal klíčovým milníkem a důležitým krokem ve vývoji nových kosmických dopravních prostředků, umožňujících spolehlivě nést velké užitečné náklady“, řekl o projektu šéf NASA Sean O´Keefe. Na projektu Hyper X, zaměřeném na vývoj náporových motorů, pracuje NASA už 30 let.
Rozměry stroje sice zatím nedovolují nést velké náklady, je dlouhý 3, 6 metru s rozpětím křídel 1,5 metru, ale jde o úžasnou možnost snížit nutné zatížení pohonnými látkami u podobných strojů na minimum. Revoluční pohon letounu motorem typu scramjet , což je vlastně nadzvukový spalovací náporový motor, nepotřebuje obrovité zásobní nádrže na kyslík a vodík, ale dokáže čerpat kyslík přímo za letu. K tomu používá vlastního pohybu motoru. Jako paliva se používá vodíku, který se mísí v difuzéru (škrtidle) se stlačeným vzduchem a směs se zahřívá na vysoké teploty. Směs pak hoří ve spalovací komoře a reaktivní pohon prostřednictvím plynů vyrážejících zadní tryskou, může letounu udělit rychlost až Mach 15. Motory tohoto typu jsou ovšem využitelné až za velkých rychlostí a letoun X-43A musel být tedy vynesen do výšky 12 kilometrů bombardérem B-52. Po odpojení se teprve nastartoval scramjetový motor a letoun vystoupal až do výšky 29 kilometrů.

Proč to nedokáže proudový motor?
Motory typu scramjet nemají na rozdíl od běžných proudových motorů žádné pohyblivé části. Vše obstarává speciální difuzér, takže výstupní rychlost spalin je větší, než vstupní rychlost vzduchu. Proudový motor k tomu potřebuje pohyblivý kompresor, kladoucí velké nároky na palivo a zároveň v proudovém motoru vznikají při pohybu vzduchem tak velké rázové vlny, že při velkých rychlostech brání správnému promíchání paliva se stlačeným vzduchem. Proto už běžný proudový letoun nepřekoná například rychlost Mach 5.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz