Domů     Technika
Volná ruka za volantem
21.stoleti 18.11.2005

Sady hands-free postupem času získávají na stále větší popularitě. Už nejsou jen doménou řidičů, ale stále častěji se lze setkat s chodci, kteří na první pohled trpí samomluvou. Při bližším pohledu však vyjde najevo, že vlastně telefonují.Sady hands-free postupem času získávají na stále větší popularitě. Už nejsou jen doménou řidičů, ale stále častěji se lze setkat s chodci, kteří na první pohled trpí samomluvou. Při bližším pohledu však vyjde najevo, že vlastně telefonují.

Modrý zub
Průkopníkem mezi bezdrátovými osobními sítěmi byl radiový systém Bluetooth. Jeho vývojem se od roku 1998 zaobírá nezisková instituce Bluetooth SIG, kterou společně založily společnosti Nokia, IBM, Ericsson, Intel a Toshiba. Pro zajímavost, název této technologie je odvozen od jména dánského panovníka Haralda II. – Modrého zuba, který svou přezdívku získal podle jeho vášně k borůvkám a ostružinám.

S mobilem v kufru 
Jednou z novinek na českém trhu je sada Blue Warrior automobilové hands free BT-600. Její ovládání je jednoduché, stačí systém zapojit do zásuvky cigaretového zapalovače a díky technologii bluetooth už lze telefonovat v režimu hands-free. Mobilní telefon už pak nepotřebuje žádné další spojení k přenosu signálu. Může zůstat v kapse svého uživatele, v jeho aktovce nebo klidně v uzavřeném kufru vozidla. Dosah bezdrátových technologií totiž je totiž až deset metrů.
Novým trendem ve výrobě hands-free sad je redukce jejich hlučnosti. U nich nežádoucí ruch redukuje uvnitř zabudovaný mikrofon, obousměrná (duplexní) reproduktorová technologie je již samozřejmostí. Zvuková intenzita pak bývá nastavitelná pomocí tlačítek na přístroji, popřípadě na samotném telefonu. Při výběru hands-free sady je však nutné dát si pozor na to, aby systém byl vhodný k vlastněnému mobilnímu telefonu.
 
Druhá strana mince

Mezi širokou veřejností je všeobecně rozšířen názor, že telefonování s hands-free podstatně snižuje riziko dopravních nehod. Nemalá řada států světa, mimo jiné Česká republika, Německo i některé státy USA, zakázala telefonování z mobilů při řízení, pokud nejsou využívány hands-free sady. Nejnovější studie australských vědců však poukazuje na to, že hands-free snižuje možnost karambolu jen minimálně.
Vědci z univerzity v Sydney do detailů prozkoumali příčiny čtyř stovek dopravních nehod. Poté dospěli k závěru, že řidiči, kteří za jízdy telefonují bez hands-free, si zahrávají s pětkrát větším rizikem, že havarují. Ovšem osoby hands-free používající na tom nejsou o moc lépe. Možnost havárie je u nich oproti řidičům, kteří se soustředí jen na samotnou jízdu, čtyřnásobná. Ze zmiňovaných čtyř stovek osob, které havarovaly, jich plná polovina měla ve svém voze nainstalovanou sadu hands-free. To ovšem automaticky neznamená, že ji v inkriminované době skutečně použily. Studie dále prokázala, že na nehodovost neměl vliv ani věk, ani pohlaví řidiče.
Závěr australské studie je jasný. Pokud už řidič nutně potřebuje telefonovat, je pro něj i pro jeho okolí lepší, když zastaví a v klidu a bez stresu si svůj hovor vyřídí.

Dát si hands-free nebo pivo?
Teorie, že ani hands-free neznamená nutně bezpečnější jízdu, není nikterak nová. Již v roce 1997 skupina amerických vědců zkoumala vliv telefonování tímto způsobem v souvislosti  s řízením vozidla. Výsledky byly poté zveřejněny v odborném časopise The New England Journal of Medicine. A byly překvapující. Američané na základě svých zkoumání došli k závěru, že řidiči, který za jízdy používá hands-free, se pozornost snižuje až na úroveň lehce podnapilého člověka.

Související články
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz