To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.
Výsledky tohoto výzkumu hovoří jasnou řečí. Pokud řidič se svým vozem sviští rychlostí kolem sta kilometrů v hodině a v tu chvíli dojde k neočekávané situaci, kdy musí okamžitě zastavit, jeho brzdná dráha je o šest metrů delší než u šoféra, který se plně soustředí jen na jízdu. Šest metrů, co to je? – může někdo namítnout. Ovšem na silnici je to dost dlouhá vzdálenost, na které se může rozhodovat o zdraví i o životech.
Zpomalené reakce
Jak výzkum probíhal? Samozřejmě že ne někde na dálnici, kde by mohlo dojít k všeobecnému ohrožení. Několik dobrovolníků bylo posazeno před trenažér, který simuloval jízdu v automobilu. Jeden vzorek měl při simulované jízdě telefonovat pomocí handsfree. Druhý vzorek pak nebyl rozptylován ničím a veškerá jeho pozornost byla tak soustředěna pouze na ovládání vozu.
Rozdíly mezi výkony obou skupin byly více než patrné. Testované osoby, které během jízdy telefonovaly, měly na nenadálé podněty pomalejší reakce, v průměru až o 0,2 vteřiny. Představa, jak by asi vypadala jízda v horských serpentinách při řízení, které je o tento interval zpožděné, je více než výmluvná.
Půlvteřinové zpoždění
Rozdíl byl znát i v obsahu hovorů. Pokud řidiči volala jeho manželka s dotazem, zda si nezapomněl čisté kapesníky, reakční zpoždění nebylo tak velké. Pokud se ovšem hovor týkal nějakých závažnějších a sofistikovanějších témat, které vyžadují propracované odpovědi, reakce se zpozdila až na půl vteřiny. A to už je skutečně sebevražedné. „Provádět obchodní hovory za jízdy rozhodně nelze doporučit,“ prohlásili vedoucí výzkumu Melina Kunarová a Todd Horowitz.
Pokud testovaná osoba odpovídala pouze mechanicky a informace z telefonního hovoru okamžitě vypouštěla druhým uchem ven, byly výsledky o něco lepší. „Telefonovat bez používání rukou nestačí. Pokud se totiž snažíme vytvořit komplexní odpovědi, mozek se tolik nesoustředí na bezpečnou jízdu,“ tvrdí Kunarová s Horowitzem. Koneckonců, málokterý hovor je tak důležitý, aby se raději nevyplatilo zastavit na minutku někde na odpočívadle a zde telefonát v klidu vyřídit.
Konec telefonování v autě?
Studie amerických vědců vzbudila rozruch po celém světě. V současnosti se jejími výsledky zabývá i Evropská unie. Na její půdě dokonce padl i radikální návrh, který by telefonování při jízdě, i za pomoci handsfree, striktně zakázal. Otázkou je, zda podobné nařízení může projít. Nedávno byl na Slovensku předložen návrh, aby řidiči nemohli během jízdy jíst, pít ani kouřit. Předloha však byla, jak se dalo očekávat, smetena se stolu. Odborníci odhadují, že na českých silnicích ročně zahyne kvůli snížené pozornosti řidičů 200 chodců.