Domů     Technika
Nová studie: Řidiči s handsfree jezdí stejně jako opilci!
21.stoleti 19.3.2009

To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.To, že si řidič držící za jízdy mobilní telefon koleduje o průšvih, je všeobecně známá věc. Ovšem ani handsfree není samospasitelné. Výzkum vědců z Warwickovy a Harvardovy univerzity v USA totiž naznačuje, že i řidič, který handsfree používá, je pro sebe i pro své okolí nebezpečný.

Výsledky tohoto výzkumu hovoří jasnou řečí. Pokud řidič se svým vozem sviští rychlostí kolem sta kilometrů v hodině a v tu chvíli dojde k neočekávané situaci, kdy musí okamžitě zastavit, jeho brzdná dráha je o šest metrů delší než u šoféra, který se plně soustředí jen na jízdu. Šest metrů, co to je? – může někdo namítnout. Ovšem na silnici je to dost dlouhá vzdálenost, na které se může rozhodovat o zdraví i o životech.

Zpomalené reakce

Jak výzkum probíhal? Samozřejmě že ne někde na dálnici, kde by mohlo dojít k všeobecnému ohrožení. Několik dobrovolníků bylo posazeno před trenažér, který simuloval jízdu v automobilu. Jeden vzorek měl při simulované jízdě telefonovat pomocí handsfree. Druhý vzorek pak nebyl rozptylován ničím a veškerá jeho pozornost byla tak soustředěna pouze na ovládání vozu.
Rozdíly mezi výkony obou skupin byly více než patrné. Testované osoby, které během jízdy telefonovaly, měly na nenadálé podněty pomalejší reakce, v průměru až o 0,2 vteřiny. Představa, jak by asi vypadala jízda v horských serpentinách při řízení, které je o tento interval zpožděné, je více než výmluvná.

Půlvteřinové zpoždění

Rozdíl byl znát i v obsahu hovorů. Pokud řidiči volala jeho manželka s dotazem, zda si nezapomněl čisté kapesníky, reakční zpoždění nebylo tak velké. Pokud se ovšem hovor týkal nějakých závažnějších a sofistikovanějších témat, které vyžadují propracované odpovědi, reakce se zpozdila až na půl vteřiny. A to už je skutečně sebevražedné. „Provádět obchodní hovory za jízdy rozhodně nelze doporučit,“ prohlásili vedoucí výzkumu Melina Kunarová a Todd Horowitz.
Pokud testovaná osoba odpovídala pouze mechanicky a informace z telefonního hovoru okamžitě vypouštěla druhým uchem ven, byly výsledky o něco lepší. „Telefonovat bez používání rukou nestačí. Pokud se totiž snažíme vytvořit komplexní odpovědi, mozek se tolik nesoustředí na bezpečnou jízdu,“ tvrdí Kunarová s Horowitzem. Koneckonců, málokterý hovor je tak důležitý, aby se raději nevyplatilo zastavit na minutku někde na odpočívadle a zde telefonát v klidu vyřídit.

Konec telefonování v autě?

Studie amerických vědců vzbudila rozruch po celém světě. V současnosti se jejími výsledky zabývá i Evropská unie. Na její půdě dokonce padl i radikální návrh, který by telefonování při jízdě, i za pomoci handsfree, striktně zakázal. Otázkou je, zda podobné nařízení může projít. Nedávno byl na Slovensku předložen návrh, aby řidiči nemohli během jízdy jíst, pít ani kouřit. Předloha však byla, jak se dalo očekávat, smetena se stolu. Odborníci odhadují, že na českých silnicích ročně zahyne kvůli snížené pozornosti řidičů 200 chodců.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz